Föryngring

Allt mer tallungskog på tallmark

17 inlägg 4545 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Allt mer tallungskog på tallmark

Badbollen  
Älgfoderodlare skrev:Är det svar på dina funderingar "Badbollen" ?

Ja, det var ett utomordentligt svar 👍 Tack och bock!

"Volym / areal är min huvudsakliga produktionside med i främst blandbestånd."
"våra främsta planer nu är egen vidare förädling o försäljning till rätt marknad i framtiden. Därför söker vi även få så hög kvalitet o volym / träd som marken kan producera, innan uttag."

Men har du då något virkesförrådsmål som du vill uppnå? Alltså i m3sk/ha?

Det finns en intressant artikeln som 2010 publicerades i tidningen Skogen (http://areca.se/tank-per-hektar-sager-erik/). Där står bland annat:
"I Mellansverige kan 150 till 170 m3sk per hektar i genomsnitt vara en lämplig riktpunkt för en fastighet där skogen är i någorlunda balans åldersmässigt"

"en skog med någorlunda balans i åldersklasser under en konjunkturcykel ska ge runt 1 000 kronor per hektar och år"

Jag tänker att man ska eftersträva en så jämn åldersfördelning som möjligt på sin skog. På sätt blir det möjligt få ut ett jämnt kassaflöde. Vidare sprids riskerna ut på de olika ålderskategorierna.

Länken ovan nämns även på Skogskunskaps hemsida: https://www.skogskunskap.se/aga-skog/va ... 20familjen.

Som skogsägare faller du under (se rubrikerna i länken ovan) "Kapitaluppbyggnad i skogen" och "Lönsamhet kan vara nöjdhet".

Södra har skrivit om lönsamhet på skogsgården, t.ex. här:
https://www.sodra.com/sv/se/skog-medlem ... orbattras/

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Allt mer tallungskog på tallmark

Älgfoderodlare  
#763150 - Nja, nu är jag / vi lite för luttrade o anti BAU för att se o räkna på ett mer storskaligt o kontinuerligt uttag med volym o produktionsmål / areal över tid. Priviligierat kanske, men också en enorm arbetsfrihet !
Det jag försöker odla fram, är träd för speciella kunder o marknader. Och när jag gör det i riktade åtgärder, i bestånd av olika artblandning. Så är det för att kunna uppnå en för marknaden bästa tillväxt på det som då kan bli mest lönsamt.
Som ex. så kommer jag att börja kata visa Tallar för att skapa fetved. En specailmarknad som kräver noggranna val av träd för att lyckas.
Övrigt är ju de Björkar jag idag stamkvistar mycket högt för att ge ökad kvalitet på största möjliga del av stammen, ett annat.
Övergrovt för egen förädling, av sortiment o längder som kan vara ytterst svåra att få tag på i dagens skogsbruk.

Idag ligger väl vårat medel på klart över mall i antal stam men också i volym / areal, än snittet här uppe. Och helt klart så går det ju ! Så varför ändra på ett vinnande koncept ?

Så för att göra en liten jämförelse taget ur det du länkar till;

"Genom att upprätthålla en kontinuitet i avverkningarna blir lönsamheten mindre känslig för prisvariationer och genom rätt skötsel skapas dessutom bestånd med högre virkespris och lägre avverkningskostnader".

Där har du just det som skapat ert "prisdike" o den låga lönsamhet ni ser här i Sverige o Norrland ffa.
Det som står där är; -Genom att kontinuerligt leverera till industrin, kan du INTE förvänta dig något mer i betalt !

Jag / vi har klivit av det tåget, vilket andra privata skogsbrukare borde se som ett + !

Underligt att det inte är fler, som borde ha upptäckt att deras biljett är på ett tåg utan destination o mål !

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).