Martin_Gustaf skrev:Jrp skrev:Jag satte ca 1ha ekebo 5 på g30 de åt och fejade rådjuren upp andra året vågar inte sätta de igen utan hägn kanske om man bor på fastigheten och kan ha god uppsyn över de. Hybridlärk är ett träd som jag uppskattar mer o mer är väldigt trevligt med skiftande årstider istället för ständigt grönt, också varit uppskattat av viltet. Finns många försök med gran o lärk blandat om man vill ha inspiration. Om man ska blanda kanske man ska ha nät runt lärken. Bifogar bild på mitt blandbestånd med gran björk lärk, först planterat lärk mycket uppskattad av viltet, stöd planterade med gran och själv sådd björk
Du hade inte viltbehandlat? Mycket rådjur här i trakten så om det blir förädlad björk kommer jag viltbehandla. Stängsel går bort för mig, i alla fall som jag tänker nu, dels för kostnaden men också för att jag inte vill stänga eventuella naturliga vägar för viltet. Bor också på fastigheten och jagar en del själv + att båda beståndet ligger relativt nära gården och vägar.
Kul att se en bild!
Nej jag hann inte viltbehandla när jag kom med sprutan på hösten år 2 var det mesta förstört. Bor inte på fastigheten, det var på båda sidor längs med vägen upp till grannensgård tänkte det skulle bli fint med björk där men nu blir det nog blandskog ska utvärdera nu till våren om jag måste stödplantera med något..