Föryngring

Viltskydd - vilket medel? Rimlig konstnad?

60 inlägg 16833 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Viltskydd - vilket medel? Rimlig konstnad?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#853976 Devita är vad jag förstått nya namnet på cervaroll. Det var många år sedan jag hade det medlet men var närmast 100%. Ska ju spädas så jag tyckte det var drygt. Sprutade lärk då. Senast åren har jag kört abrinol. Hate är nog det medlet jag föredras då man inte riskerar att fukt får bort medlet om man behandlar försent på dagen eller att det blir regn. Men bökigt för sprutan med rengöra

Arevo

alias  
Tåndemåla skrev:Devita är vad jag förstått nya namnet på cervaroll. Det var många år sedan jag hade det medlet men var närmast 100%. Ska ju spädas så jag tyckte det var drygt. Sprutade lärk då. Senast åren har jag kört abrinol. Hate är nog det medlet jag föredras då man inte riskerar att fukt får bort medlet om man behandlar försent på dagen eller att det blir regn. Men bökigt för sprutan med rengöra

Hur väderkänsligt är Devita jmf Trico eller Arbinol B?

Påbörjade årets Trico-behandling i helgen och funderade lite över luftfuktighetens inverkan på "härdningen" då den pendlat mellan 54-97 % över dygnen enl. SMHI.

Om man inte gör av med all utspädd mängd preparat i dunken, behöver man då ha med borrmaskkn och färgblandare om man fortsätter t.ex. redan dagen efter (tänker om blandningen förblir homogen, eller om den separerar när om den får stå över natten)?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

#853983 Jag blandade med färgblandare när jag behandlade.medlet är ju sandbaserat så jag hoppade lite under tiden med. Just detta är varför jag kör abrinol så man bara kan hänga av sprutan nästa dag hoppar man med sprutan några gånger och är åter igen igång. Vill man vara säker att behandlingen funkar är det ha-te som gäller enligt min mening men då måste det vara invintrat.
Alla övriga är känsliga för fukt men abrinol är bäst av de andra medlena

alias  
Tåndemåla skrev:Jag blandade med färgblandare när jag behandlade.medlet är ju sandbaserat så jag hoppade lite under tiden med. Just detta är varför jag kör abrinol så man bara kan hänga av sprutan nästa dag hoppar man med sprutan några gånger och är åter igen igång. Vill man vara säker att behandlingen funkar är det ha-te som gäller enligt min mening men då måste det vara invintrat.
Alla övriga är känsliga för fukt men abrinol är bäst av de andra medlena

Går det ens att få tag i Arbinol B numera, t.ex. utomlands?

Vad jag kan se så saluförs det inte längre i Sverige. Har för mig att godkännandet för preparatet i Sverige gick ut för något år sedan.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

#854081 Kan vara så för just nu är jag utan skog med behov av behandling

Amatörhuggare 62  
#854084 Jaha, är det cervarollen som bara bytt namn, Ok då vet jag. Tack för input 👍

Användarvisningsbild

Badger  
#854090 har inte räknat på hur prisvärt det är, men med tanke på att man bara behöver sätta på de här "mössorna" en gång så kanske det inte är så dumt. Sen gillar jag konceptet rent allmänt att slippa konka på en spruta. Någon som provat det här?

https://ecotall.se/kop-ecotall-2/

alias  
Badger skrev:har inte räknat på hur prisvärt det är, men med tanke på att man bara behöver sätta på de här "mössorna" en gång så kanske det inte är så dumt. Sen gillar jag konceptet rent allmänt att slippa konka på en spruta. Någon som provat det här?

Tror att det var någon på forumet som testat och inte lät särskilt nöjd.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

PetterJ  
Badger skrev:har inte räknat på hur prisvärt det är, men med tanke på att man bara behöver sätta på de här "mössorna" en gång så kanske det inte är så dumt. Sen gillar jag konceptet rent allmänt att slippa konka på en spruta. Någon som provat det här?

Provade på en mindre yta självföryngrat som viltet gått hårt åt innan jag ägde skiftet. Så gott som 100% av skydden låg på marken på senvintern. Köpte ett ”provpaket”. Hade gärna önskat att de fick ordning på det. Behövs alternativ till sprutandet.

Kör Trico. Dyrt men effektivt. Såg att det går att köpa dunk för 1350 exkl moms hos Hylte lantman just nu.

Användarvisningsbild

Badger  
PetterJ skrev:Provade på en mindre yta självföryngrat som viltet gått hårt åt innan jag ägde skiftet. Så gott som 100% av skydden låg på marken på senvintern. Köpte ett ”provpaket”. Hade gärna önskat att de fick ordning på det. Behövs alternativ till sprutandet.

Var det just detta märket av "hattar" du använde? Har sett att det finns andra tillverkare som har mera buntbandsliknande lösningar också.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
alias skrev:

MVH
Alias

Ecotall verkar ha fungerat dåligt och frågan är väl om de fungerar bättre nu. Läste någonstans om skogsägare som var i tvist med dem ang bristande funktionalitet och utlovad kompenastion.

Jag har själv studerat och testat det mekaniska skyddet Tallskydd samt följt utvecklingen i uppfinnarens ungskogar. Dessa skydd sitter kvar utan problem men de måste flyttas upp ett snäpp efter varje tillväxtsäsong. Sköter man detta så verkar de vara helsäkra. En fördel som jag har sett är att viltet fortfarande betar hårt på sidogrenar utan att toppen eller den genomgående stammen skadas. Det här innebär ju fortsatt fodertillgång för viltet men det innebär också klenare kvist och mindre kvistutveckling på tallens sidogrenar. Jag ska åka och titta på de här plantskogarna nu närmaste veckan och jag ska även titta till min "egen" försöksyta som jag anlagt på ett Sveaskogshygge med självföryngring.

alias  
Torbjörn Johnsen skrev:
alias skrev:

MVH
Alias

Ecotall verkar ha fungerat dåligt och frågan är väl om de fungerar bättre nu. Läste någonstans om skogsägare som var i tvist med dem ang bristande funktionalitet och utlovad kompenastion.

Jag har själv studerat och testat det mekaniska skyddet Tallskydd samt följt utvecklingen i uppfinnarens ungskogar. Dessa skydd sitter kvar utan problem men de måste flyttas upp ett snäpp efter varje tillväxtsäsong. Sköter man detta så verkar de vara helsäkra. En fördel som jag har sett är att viltet fortfarande betar hårt på sidogrenar utan att toppen eller den genomgående stammen skadas. Det här innebär ju fortsatt fodertillgång för viltet men det innebär också klenare kvist och mindre kvistutveckling på tallens sidogrenar. Jag ska åka och titta på de här plantskogarna nu närmaste veckan och jag ska även titta till min "egen" försöksyta som jag anlagt på ett Sveaskogshygge med självföryngring.

Jag tror också mer på Tallskydds konstruktion än Ecotalls.

När det gäller betet på sidogrenarna så upplever jag inte att behandling av toppskottet med viltrepellenter skulle minska frekvensen av denna (zoomar man in på sidogrenarna så ser man att det snarast är tal om ett olycksfall i arbetet om klövviltet skulle ha missat att bita av något årsskott där):

1724955810_20240325_090855.jpg

1724955810_20240325_090915.jpg

MVH
Alias

Användarvisningsbild

PetterJ  
Badger skrev:
PetterJ skrev:Provade på en mindre yta självföryngrat som viltet gått hårt åt innan jag ägde skiftet. Så gott som 100% av skydden låg på marken på senvintern. Köpte ett ”provpaket”. Hade gärna önskat att de fick ordning på det. Behövs alternativ till sprutandet.

Var det just detta märket av "hattar" du använde? Har sett att det finns andra tillverkare som har mera buntbandsliknande lösningar också.

Ja. De var gula när jag testade.

Tänker testa plåtvarianten på ett mindre hygge nästa år.

Jag har ca 10 ha som jag köper viltbehandling på senaste åren. Sköter ca 3 hektar själv som motion och för att lära mig/testa olika metoder.

Användarvisningsbild

Badger  
Torbjörn Johnsen skrev:Jag har själv studerat och testat det mekaniska skyddet Tallskydd samt följt utvecklingen i uppfinnarens ungskogar. Dessa skydd sitter kvar utan problem men de måste flyttas upp ett snäpp efter varje tillväxtsäsong. Sköter man detta så verkar de vara helsäkra. En fördel som jag har sett är att viltet fortfarande betar hårt på sidogrenar utan att toppen eller den genomgående stammen skadas. Det här innebär ju fortsatt fodertillgång för viltet men det innebär också klenare kvist och mindre kvistutveckling på tallens sidogrenar. Jag ska åka och titta på de här plantskogarna nu närmaste veckan och jag ska även titta till min "egen" försöksyta som jag anlagt på ett Sveaskogshygge med självföryngring.

Om du är i experimenttagen så kanske du kan få in lite olika varianter från Skogma och andra varianter som du kan sätta ut på försöksytan och göra något inslag om här på forumet längre fram. De skänker antagligen lite provpaket till dig som är stor och kändis.

Användarvisningsbild

Rookien  
alias skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:
alias skrev:

MVH
Alias

Jag tror också mer på Tallskydds konstruktion än Ecotalls.

När det gäller betet på sidogrenarna så upplever jag inte att behandling av toppskottet med viltrepellenter skulle minska frekvensen av denna (zoomar man in på sidogrenarna så ser man att det snarast är tal om ett olycksfall i arbetet om klövviltet skulle ha missat att bita av något årsskott där):

1724955810_20240325_090855.jpg

1724955810_20240325_090915.jpg

MVH
Alias

Men sidoskotten gör väl inget om.dom äter. Nått ska dom ju äta och hittar dem massa volym sidoskott så sparar det toppskott nån annanstans. Kunde man lära dem beta på alla dessa plantor med genetiska tillväxtfel så skulle dom ha ett smörgåsbord så kunde dom friska få va ifred 😉

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).