Föryngring

Så tall samtidigt med markberedning

61 inlägg 27992 visningar 10 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Så tall samtidigt med markberedning

Fredrik Reuter  
HannuRöj skrev:😀 @Fredrik Reuter.
Har du möjlighet att kolla föryngringsresultaten i den här såddområdet och ta bilder av plantrådet?

Vi har diskuterat mycket här i forumet var i exakt ska frön läggas så vore intressant att se på vilken ställe finns mest plantor.
Jag är nyfiken att se har plantrådet blivit bredd och varierande, som man skulle tro. Entlig videon sitter röret i navhöjden så tanken har väl varit att frön sprider breddare och plantorna skulle täcka större ytan.
👍 I en bred råd eller fläck finns ju mer potential än en smal råd som plantorna lätt blir med manuell sådd och myllning.

Ursäkta sent svar men absolut!
Det kan ju passa bra nu i vår så får vi se hur det "tar sig".

Ska kolla på detta.

TS
Interagro Skog Agroblen

alias  
Fredrik Reuter skrev:
HannuRöj skrev:😀 @Fredrik Reuter.
Har du möjlighet att kolla föryngringsresultaten i den här såddområdet och ta bilder av plantrådet?

Vi har diskuterat mycket här i forumet var i exakt ska frön läggas så vore intressant att se på vilken ställe finns mest plantor.
Jag är nyfiken att se har plantrådet blivit bredd och varierande, som man skulle tro. Entlig videon sitter röret i navhöjden så tanken har väl varit att frön sprider breddare och plantorna skulle täcka större ytan.
👍 I en bred råd eller fläck finns ju mer potential än en smal råd som plantorna lätt blir med manuell sådd och myllning.

Ursäkta sent svar men absolut!
Det kan ju passa bra nu i vår så får vi se hur det "tar sig".

Ska kolla på detta.

Väcker tråden till liv igen.

Hur ser den maskinella sådden ut nu efter två växtsäsonger?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#804496@fredrik_reuter. Har ni gjort nån uppföljning av sådden än? Tittade på en sådd igår, tror den gjordes med samma maskin för två år sedan. Ser inte bra ut, har för mig det kom rejält med regn efteråt, verkar som det påverkade. Reagerade på filmen att fröna hamnade i djupaste delen av spåret. Skulle vilja haft det några cm upp längs kanten. Har för mig att Skogspodden lägger dem där när de sår manuellt.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#804525Jag har haft lite kontakt med markägaren sporadiskt men tyvärr inte haft tiden att följa upp detta. Men tack för förslaget, det vore onekligen intressant att följa upp nu!

TS
Användarvisningsbild

#808215Hittat några plantor?

Användarvisningsbild

#810357Letar nog förtvivlat....

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#810370Hej,
Jag har tyvärr inte haft tid med detta ännu men håll ut!

TS
Användarvisningsbild

#866459Hittat några plantor än?

Användarvisningsbild

#866863Sticker det upp några plantor över snön än?

Användarvisningsbild

#877816@fredrik_reuter. Hittat några tallplantor än?

Användarvisningsbild

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#877856Har återväxtinventerat ett 1500 ha de senaste åren (varav ca 200 ha sådd). Skulle säga att maskinellsådd är det föryngringsmetod som har helt klart bäst resultat. Gäller dock att det är på rätt typ av mark, får absolut inte vara på fuktig mark! (gäller västerbottens kustland). Önskar att planteringen skulle se bättre ut då man själv jobbar med det, men sådd är svårslaget vad gäller tallplantor/ha.

Användarvisningsbild

SkogsGotte skrev:Har återväxtinventerat ett 1500 ha de senaste åren (varav ca 200 ha sådd). Skulle säga att maskinellsådd är det föryngringsmetod som har helt klart bäst resultat. Gäller dock att det är på rätt typ av mark, får absolut inte vara på fuktig mark! (gäller västerbottens kustland). Önskar att planteringen skulle se bättre ut då man själv jobbar med det, men sådd är svårslaget vad gäller tallplantor/ha.

Har sett en sådd med den markberedaren som frågan gäller. Den blev inte bra.

Användarvisningsbild

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#877873Här uppe är det 100% mekaniserad sådd, möjligtvis är det främst på 2radiga markberedare inte riktigt 100% om det är 2 eller 3 harvaggregat på dem....

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#877880Undrar om en orsak till de mindre bra resultat kan vara sidovind som blåst frön till mellanremssorna.. 🤔
Alltså om markbereddning sett presis lika bra ut men plantantalet ändå blivit lägre.

Användarvisningsbild

#877885Blev regn strax efteråt. Hade fröna riktats mer uppåt kanten i harvfåran så känns det som att fröna varit mer skyddade. Ser man på Skogspodden så verkar man så i kanten på fåran, inte i botten.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).