Föryngring

Erfarenheter av självföryngring av tall ?

19 inlägg 9212 visningar 9 följer Svara, dela mm...  
Interagro
Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av självföryngring av tall ?

svampbob  
DagL skrev:
th skrev:
DagL skrev:Men nu har det blivit ett par grader varmare sedan föräldrarna till dagens självföryngringar etablerades och klimatförändringarna lär fortsätta. Självföryngrade träd blir alltså allt sämre genetiskt anpassade till ståndorten.

Det beror kanske på hur länge vi tror att den globala uppvärmningen kommer att pågå? Det finns ju 1,5-gradersmålet och målet med nettonollutsläpp av växthusgaser till 2040 men frågan är om temperaturen sedan kommer att sjunka? Om inte så kan nog förädling av plantor med hänsyn till ökade temperaturer vara en bra åtgärd.

1.5 graders målet ligger på sin dödsbädd och temperaturen kommer att stiga långt efter netto-noll uppnåtts https://tvartankt.se/Tidskrift/klimat/globaltemp.pdf. Förädling för var ökad temperatur pågår hela tiden det är bara att välja från rätt frökälla för plantering men självföryngring får nöja sig med ett allt sämre anpassat

Kan någon säga när temperaturen har tänkt att börja stiga på det lokala planet.

För mig är det ett bra mått på årstiden när man kan börja så trädgårdsland eller sätta potatis. Här brukar det generellt gå att sätta potatisen i månadsskiftet maj/juni och den har satt på samma åker så länge som jag minns. Det behövs värme i jorden samtidigt som det inte får bli för torrt. Rekordtidigt var på 80-talet med 18 maj i fjol var det den 24 maj. Hade en klimatförändring redan skett så hade jag behövt sätta potatisen tidigare och tidigare på året.

Det diverse satellit data visar visar sig inte i praktiken. Därför riskerar jag inte heller min skog med att spekulera i ev framtida temperaturstegringar. Den kommande istiden kan vi hur som helst inte stoppa och då försvinner både skog och potatisland under kilometervis av is.

Interagro Skog Agroblen
Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#876305Kan ju bli en liten istid, var inte marschen över Stora Bält 1658 genomförbar i sviter av en mindre istid?

Användarvisningsbild

DagL  
#876699Vi vet att Sveriges temperatur har ökat med mer än en grad sedan föräldrarna till dagens självsådd av tall föddes, det är nog enighet om det. Vi vet från fältförsök att proveniensförflyttningar som skiljer sig mer än en grad i temperaturklimatskillnad mellan härkomst och föryngringsyta påverkar den nya skogen. Men hur mycket beror på många faktorer vilka är inte klarlagda och hur mycket det blir i genomsnitt är inte heller känt. Men när nu godkända självföryngringar jämfört med planteringar minskar över tiden så finns det väl skäl att förmoda att självföryngring blir allt sämre alternativ allteftersom det blir varmare, därför avråder jag att öka användningen av självföryngring.

Användarvisningsbild

skogshare  
DagL skrev:Vi vet att Sveriges temperatur har ökat med mer än en grad sedan föräldrarna till dagens självsådd av tall föddes, det är nog enighet om det. Vi vet från fältförsök att proveniensförflyttningar som skiljer sig mer än en grad i temperaturklimatskillnad mellan härkomst och föryngringsyta påverkar den nya skogen. Men hur mycket beror på många faktorer vilka är inte klarlagda och hur mycket det blir i genomsnitt är inte heller känt. Men när nu godkända självföryngringar jämfört med planteringar minskar över tiden så finns det väl skäl att förmoda att självföryngring blir allt sämre alternativ allteftersom det blir varmare, därför avråder jag att öka användningen av självföryngring.

Hur ställer sig då alternativet sådd i direkt anslutning till markberedning med optimalt förädlat eller förflyttat ( höjd över havet / breddgrad breddgrad) frömaterial? Och hur är tillgången på och kostnaden för bra frö?

TS
Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).