Föryngring
Inga älgar
sön 18 feb 2018, 20:01#498960Skador på gran brukar betyda att det är hjort som varit i farten..
sön 18 feb 2018, 21:52#499003Vill väl inte direkt ha sånna här.
Har funnits nåt tecken men de har skylts på älgar
Foderbrist, tja äter dom inte Björk så kanske...
Har funnits nåt tecken men de har skylts på älgar
Foderbrist, tja äter dom inte Björk så kanske...
Valtra 6550, jake monterad Moheda M65, Arbro 350M, Moheda 121 4wd
TS
mån 19 feb 2018, 17:53#499126
Jag ser sällan att älgen bryr sig om Björk på vintern, inte ovanligt att de kvistar av gran på vintern om det inte finns tall
Eftersom de är bekväma och föredrar unga träd så ratar de tallriset från fröträdsavverkning och går hellre på tallföryngring men även gran ibland
Torbjörn Johnsen skrev:Man kan ju fundera på varför älgar käkar grankvist när det ser ut att finnas björksly på backen?
Jag ser sällan att älgen bryr sig om Björk på vintern, inte ovanligt att de kvistar av gran på vintern om det inte finns tall
Eftersom de är bekväma och föredrar unga träd så ratar de tallriset från fröträdsavverkning och går hellre på tallföryngring men även gran ibland
mån 19 feb 2018, 21:19#499158
Finns kron i både Kronobergs och Jönköpings län.
Edit: Jag säger inget om skadorna du tagit kort på är älg eller annat vilt, ville bara inflika att kronviltet finns närmre än du tror.
Tåndemåla skrev:Göran k skrev:Skador på gran brukar betyda att det är hjort som varit i farten..
De skador jag visar upp är älg! Närmaste kronhjortarna är fem mil bort i Kalmar län!
Finns kron i både Kronobergs och Jönköpings län.
Edit: Jag säger inget om skadorna du tagit kort på är älg eller annat vilt, ville bara inflika att kronviltet finns närmre än du tror.
tis 20 feb 2018, 16:42#499266
Finns kron norr om Emån med. Tillräckligt många för att starta skötselområde iallafall.
Tåndemåla skrev:Det finns kron i östra Vetlanda kommun men bara enstaka söder om emån. I Kronobergs län vet inte jag om några föraren man kommer till Åseda. Här är det älg som gnagt på granarna..
Finns kron norr om Emån med. Tillräckligt många för att starta skötselområde iallafall.
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).