Föryngring

Inga älgar

29 inlägg 7399 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Inga älgar

Göran k  
#498960 Skador på gran brukar betyda att det är hjort som varit i farten..

Arevo
Avatar Fallback

Re: Inga älgar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498984 Betar dom av toppen på en gran över 2m?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Inga älgar

Göran k  
#498989 Japp

Avatar Fallback

Re: Inga älgar

tyke  
#499000 Ser ut som det vore akut foderbrist anars skulle dom ju inte ge sig på gran, :!:

Avatar Fallback

Re: Inga älgar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499003 Vill väl inte direkt ha sånna här.
Har funnits nåt tecken men de har skylts på älgar
Foderbrist, tja äter dom inte Björk så kanske...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Inga älgar

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499074
Göran k skrev:Skador på gran brukar betyda att det är hjort som varit i farten..

De skador jag visar upp är älg! Närmaste kronhjortarna är fem mil bort i Kalmar län!

Användarvisningsbild

Re: Inga älgar

Göran k  
#499102 Ok. Är bara mycket ovanligt att älg betar gran men hjort gillar gran.

Avatar Fallback

Re: Inga älgar

bgsentr  
#499126
Torbjörn Johnsen skrev:Man kan ju fundera på varför älgar käkar grankvist när det ser ut att finnas björksly på backen?

Jag ser sällan att älgen bryr sig om Björk på vintern, inte ovanligt att de kvistar av gran på vintern om det inte finns tall
Eftersom de är bekväma och föredrar unga träd så ratar de tallriset från fröträdsavverkning och går hellre på tallföryngring men även gran ibland

Användarvisningsbild

Re: Inga älgar

runejo  
#499158
Tåndemåla skrev:
Göran k skrev:Skador på gran brukar betyda att det är hjort som varit i farten..

De skador jag visar upp är älg! Närmaste kronhjortarna är fem mil bort i Kalmar län!

Finns kron i både Kronobergs och Jönköpings län.

Edit: Jag säger inget om skadorna du tagit kort på är älg eller annat vilt, ville bara inflika att kronviltet finns närmre än du tror.

Användarvisningsbild

Re: Inga älgar

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499229 Det finns kron i östra Vetlanda kommun men bara enstaka söder om emån. I Kronobergs län vet inte jag om några föraren man kommer till Åseda. Här är det älg som gnagt på granarna..

Användarvisningsbild

Re: Inga älgar

Nils-erik  
#499249 Kron vet jag inte om, men dovhjorten dyker upp mer och mer. (Stenberga trakten)

Användarvisningsbild

Re: Inga älgar

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499255 Dovhjort ser man rätt ofta och det finns mycket i Ramkvilla 17 km bort. Även stenberga, Mellby och björköby har dovhjort.

Användarvisningsbild

Re: Inga älgar

runejo  
#499266
Tåndemåla skrev:Det finns kron i östra Vetlanda kommun men bara enstaka söder om emån. I Kronobergs län vet inte jag om några föraren man kommer till Åseda. Här är det älg som gnagt på granarna..

Finns kron norr om Emån med. Tillräckligt många för att starta skötselområde iallafall.

Användarvisningsbild

Re: Inga älgar

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499282 Där av skrev jag söder om emån. Norr om är stammen mer utsprid och det är en rätt god stam runt Mariannelund, rumskulla, Lönneberga och silverdalen. Kommer man ut mot kusten har de stora problem!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).