Föryngring

Skörda oxel bär --->Frö

8 inlägg 1060 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skörda oxel bär --->Frö

Jajgert  
#858175 Hej!
Fick inspiration av Skogspodden som hade ett par avsnitt där de snackade Oxel.

Skörade förra året och sådde men det gick inge vidare.
Jag förvarade fröna i kaffefilter i torrförrådet.

Ska jag göra ett nytt försök & sen testa att frysa in fröna?

TS
Arevo

Re: Skörda oxel bär --->Frö

devlin  
#858189 Jag försökte så oxel-frö för några or sedan också -- jag fick 0 som grodde.
Fröna fick ligga i bäcken i en vecka - kanske borde varit två? sedan i frysen över vintern - kanske gjorde jag något annat fel (ej mogna/övermogna/...)

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#858192 Hur är det att ta sticklingar av oxel?

Användarvisningsbild

Badger  
#858234 Kan Oxel användas till något eller är det något för naturvårdssyften? Har några oxlar lite här och där på min fastighet, men det är bara knotiga och trassliga flerstammiga träd hos mig.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#858235 Tumstockar görs av oxel. Det lär gå åt några kubik hos Hultafors årligen.

Det som är kul med oxel är att det är det enda genuint Svenska trädet som finns. Andra träd har invandrat, oxel har uppstått här och spridit sig utomlands.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
busholle skrev:Tumstockar görs av oxel. Det lär gå åt några kubik hos Hultafors årligen.

Det som är kul med oxel är att det är det enda genuint Svenska trädet som finns. Andra träd har invandrat, oxel har uppstått här och spridit sig utomlands.

Dags för studie besök hos Hultafors av Torbjörn 😎

Användarvisningsbild

Badger  
busholle skrev:Tumstockar görs av oxel. Det lär gå åt några kubik hos Hultafors årligen.

En tumstock är visserligen inte så lång, men de kanske ändå vill ha lite längd och raka stockar. Undrar hur man ska kunna sköta dem så de blir vettiga stammar.

Vet du något om vem som köper in och apteringsreglerna?

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#858994 Skogspodden har väl talat om hur man bereder frö från rönn, kanske ska göras liknande med oxel.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).