Föryngring

Viltskydd

9 inlägg 2442 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Viltskydd

forest.  
#806901 Tänkte göra nätburar för att skydda tallen mot viltet tips sökes av de som hållit på med det tänkte göra dem av rutat putsnät ser stabilare ut än hönsnät men vad tror ni?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Viltskydd

jannee  
#806904 Köp i stället metallklämman med vit plastremsa.
En kusin till mig har provat och enligt denne fungerar detta till 100 %.

Avatar Fallback

Re: Viltskydd

forest.  
#806905
jannee skrev:Köp i stället metallklämman med vit plastremsa.
En kusin till mig har provat och enligt denne fungerar detta till 100 %.


Chansar inte en vinter till som älgen kommer beta rent jämte marken så det är inget alternativ.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Viltskydd

Knagge  
#806909 Trico funkar bra enda nackdelen är att det måste vara bra väder när man sprutar plantorna.
Tallskydd plåtklämma funkar också nackdelen med dom är en dyr engångskostnad men återanvänder man dom så blir de billiga i längden.
Man måste även lövröja så man hittar dom i augusti när man flyttar upp dom till toppskottet bland all lövsly när beståndet blivit äldre.

Avatar Fallback

Re: Viltskydd

jannee  
#806910 Sprutmedlet är heller inte direkt gratis.
Köper man in 5 000 klämmor - ca 12 tkr, återanvänder dem 20 ggr = räkna själv.
Köpte in planteringsrör för snart 50 år sedan, använt dem mer eller mindre varje år + lånat ut dem ett otal ggr = kostnad/planta är m.a.o. då obetydlig.

Användarvisningsbild

Re: Viltskydd

Knagge  
#806933 Jag använder tallskydd själv tycker de är bra.
Men man funderar lite om trico hade varit bättre nu närmar sig 1 augusti då jag flyttar upp dom.
Jag har haft lite försommarbete så jag får byta en del tallar till obetade mindre tallar kanske klippa någon dubbeltopp med sekatör.
Fördelen som jag haft med tallskydd är att jag har bara fejskador och lite försommarbete annars klarar det sig. 👍

Avatar Fallback

Re: Viltskydd

forest.  
#810400 Har börjat göra en liten provyta

   TS
Användarvisningsbild

Re: Viltskydd

Knagge  
#852121 Flyttade upp och tog väck Tallskydd idag.
Nu är detta beståndet färdigt.
Skall plocka bort alla nästa år

Användarvisningsbild

Re: Viltskydd

Knagge  
#852122 Älgen har brutit en del toppar i vintras väldigt tråkigt men dom har inte fördärvat beståndet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).