Föryngring

Lämpar sig (gammal) åkermark för skogsbruk?

21 inlägg 9456 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lämpar sig (gammal) åkermark för skogsbruk?

Badger  
#819083 Så om man köper en fastighet med en igenväxt åker som blir skog så kan det växa skog där fast det står i registren att den är markerad som åker?

Arevo
Användarvisningsbild

Rättselarn  
#819091 Ja, registren säger vad det är när klassningen görs men naturen har sin gång om man inte gör något aktivt. Som jag ser det så finns det bara en skyldighet att vårda och sköta om något är ifall det blir farligt eller hälsovådligt. Det gäller främst förfallna byggnader, stenbrott mm.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#819291 Om åkern växer igen naturligt, så kan myndigheterna få för sig att registrera den gamla åkern som skogsmark.

Nu när i princip all jordbruksmark får EU-stöd, så är det ju lätt för myndigheterna att följa upp, ifall det inte längre skulle söka stöd för någon fläck.

Å vill du sedan röja upp den igenväxta marken och börja bruka den (som åker eller betesmark), så blir det snabbt problem, ifall du inte söker tillstånd för detta.
/Niklas

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#819390 En vanlig avverkningsanmälan där man kryssar i rutan att marken ska omföras till annat ändamål. Inte svårare än så.

Användarvisningsbild

Andreas683  
Vedproducent skrev:
Fixaren1 skrev:Många gånger blir det gran när det planteras på åkermark. Det blir frodvuxen och grovkvistiga träd. Växer mycket fort och sedan blir det ofta röta. Är man ok med att odla granplantage till massaved så visst..... Tråkig ful skitskog enligt mig. Har sånt själv.
Bättre att välja löv anser jag. Asp i avsikt att få till tändsticksvirke är ett sätt.

Tror nog med rätt skötsel du får flest kubikmeter timmer per hektar från en åkermarksplantering. Lönsamheten är normalt överlägsen vanlig produktionsmark i skogen. Har själv en hel massa hektar åkermarksgran med mycket höga virkesförråd och hyfsat bra kvalitet.

Jag har planterat gran och lärk på en gammal åkerplätt nära huset för 8 år sen. Växer riktigt bra,men hur ska de skötas för att inte bli så kvistiga och lämpa sig si timmer i framtiden.

Skulle ju vara bra för eventuella barnbarn.

jannee  
#848367 Bara för att granruskorna idag ser lite kvistiga/risiga ut behöver det inte alls i framtiden bli dålig skog.
Röja men gärna blanda in lite löv (björk) bland granen
Längre fram gallra, men försiktigt, granen kommer självmant att kvistrensa sig.
Avgörande hur hårt eller inte är just vattentillgången, för näring finns så det blir över.
Åkergranar har en tendens att få mer röta än vanligt, tror att det är just överskottet på näring som kan vara en bidragande orsak.
Lärken har sitt näringsintag något djupare tror inte den är lika rötbenägen, den kan du gallra hårdare, behöver ha mycket mer ljus än granen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).