Föryngring

Bästa ryggsprutan?

3 inlägg 1272 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bästa ryggsprutan?

JPLindberg  
#842055 Jag har svårt att ta ett köpbeslut och verkar har gått vilse i djungeln av alla varianter och märken på ryggsprutor. Vad har ni för erfarenheter och åsikter kring valet?
Den är tänkt att användas för den årliga besprutningen av plantor med Trico.
Jag har ca 4 ha självföryngring att sköta så behöver inte ha det dyraste på marknaden men jag betalar gärna för kvalité som underlättar arbetet och för grejer som håller länge.
Jag lutar åt att skaffa en handpumpad för att komma ner i pris och för att slippa underhåll av batteri. Men kom gärna med kommentarer om det också.

TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Bästa ryggsprutan?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#842072 Jag går med en pumpflaska från Biltema för 80 kr i näven på knappt 3 ha.

Användarvisningsbild

Re: Bästa ryggsprutan?

PetterJ  
#842073 Jag köpte Solo med sele förra året. Första gången jag viltbehandlade. Använde ca 20 liter Trico. Lätt att använda sprutan med manuell pump. För 4 ha skulle jag inte köpa dyrare än denna. Bekvämt att gå med under lång dag tack vare selen. Lätt att diska och återmontera. Nackdelen är att handtag/röret känns lite klent. Finns mer påkostade rör/handtag att köpa om man vill. Köp till rätt munstycke beroende på medel.
Funkade bäst när jag fyllde på ca 5 liter åt gången. Blir lätt ojämnt tryck när man har lite i tanken. Men det är nog generellt oavsett spruta/flaska.

https://skogma.se/p/solo-473d-startpake ... il/140411/

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).