Föryngring

Antal granplantor per ha

54 inlägg 17477 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Antal granplantor per ha

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Monark1954 skrev:
bengt.a skrev:
bikupan1 skrev:Ni skriver om blandskog,är det någon som har gjort ett ärligt försök att plantera varannan gran,tall? Hur blev resultatet, vad var det för problem.

Kolla skogspodden, finns även på youtube.

"Skogspodden" planterar gran och sår tall. Plantering med både gran och tall lär ge att den snabbväxande tallen tar över om målet år blandskog.
Sådden ger kvalite även efter älgbete.

Har provat men tallen är knappt 5 cm så jag har ingen svar än. Då med 1000 gran/ha.
Även jag råder att titta på skogspoddes youtube filmer.

De förklarar varför tall ska sås ihop med att plantera gran.

Arevo

carrud  
#822154 Jag har två funderingar. Först så har jag ett G32 i Skaraborg, där det planterades ca 2000 pl/ha men avgången av olika orsaker var mycket stor (mossmark med frostrisk) vilket ledde till att det idag 14 år senare inte är mer än ca 1100 pl/ha och efter två röjningar ca 500 pl/ha av björk. det jag ser är att granen tar sig fint men blir väldigt grovkvistig med stora långa grenar i de nedre grenvarven, blir inte bra virke av det. Grovkvistigt trots enormt uppslag av björk. Det som avverkades 2008 hade ca 2-3 cm mellan årsringarna. min farhåga är att jag får frodvuxet virke med enorma kvistar och bara massaved. Jag tror att tätare plantering skulle ha givit lite mindre uppslag av björk och tätare granbestånd med mer långsamväxande gran och bättre kvistning. Så på näraliggande mark kommer jag satsa på minst 2500 pl/ha kanske upp till 3000 pl/ha.
Andra funderingen är planteringspunkt, det är tycker jag tydligt att olika granplantor växer väldigt olika på samma mark, även nära varandra. det finns forskning på området som hävdar att det "mikrolokala" avgör mycket hur tillväxten blir. Det gör att för att få större sannolikhet att träffa rätt planteringspunkt så behövs många plantor. de som blir klena får gallras bort. Jag har i intilliggande avdelning (56 år) en variation i diameter på 26 cm - 14 cm...
Risken med tät plantering är att ungskogen blir klen och lång, vilket ökar risken för snöbrott, något som helt klart är en risk hos mig. men jag tänker att det får jag ha bevakning på. Fördelen med att vara självverksam och gå i skogen regelbundet är att jag ser vad som kan behövas göras. Det är helt klart annorlunda för de som har långt mellan tillsynerna och åtgärderna.

jannee  
#822213 Det är fördelen med många mindre privata skogsägare, alla gör inte likadant.
Vilket som är rätt eller fel avgör till sist skogsägaren själv, gammal erfarenhet är inte alltid fel.
Bara just göra som andra förordnar kan likaväl som det är rätt vara helt fel.
Just detta med att granar i föryngringsfasen kan vara väldigt grovkvistiga har även jag råkat utför.
Tänkte att denna plantering kommer mest att bara bli skit av, men icke sa Nicke.
Nu är sticklingsplantorna runt 40 år och hur fina som helst, märks inget alls av att de var grovkvistiga i 20 års åldern.
Om sedan 1:a stocken en gång i framtiden har lite grova årsringar kommer inte alls att påverka virkeslikviden.
Har själv planterat ca 5 ha mossodlingar, planterade med stora barrotsplantor, resultatet är hitintills över förväntan.
Jag ångrar bara att jag planterade så tätt som jag gjorde, är livrädd för att gallra eftersom granens rotsystem ligger mer eller mindre i dagen.
Hade en "gubbe" från SS ute för rådfrågning.
Visst skulle jag göra en lätt gallring, trots riskerna för att både dra in röta men även för vindskador, sedan kom brasklappen - kanske ändå inte helt fel att bara låta det vara eftersom nu stöder träden varandra och därav minimerar man risken för stormskador, men sedan var det det där med näring och vatten.
Hör inte hit, men själv satte jag 1600 plant/ha
M.a.o. hur man än vänder sig har man ändan där bak.

Användarvisningsbild

Sjögård 4  
carrud skrev:Jag har två funderingar. Först så har jag ett G32 i Skaraborg, där det planterades ca 2000 pl/ha men avgången av olika orsaker var mycket stor (mossmark med frostrisk) vilket ledde till att det idag 14 år senare inte är mer än ca 1100 pl/ha och efter två röjningar ca 500 pl/ha av björk. det jag ser är att granen tar sig fint men blir väldigt grovkvistig med stora långa grenar i de nedre grenvarven, blir inte bra virke av det. Grovkvistigt trots enormt uppslag av björk. Det som avverkades 2008 hade ca 2-3 cm mellan årsringarna. min farhåga är att jag får frodvuxet virke med enorma kvistar och bara massaved. Jag tror att tätare plantering skulle ha givit lite mindre uppslag av björk och tätare granbestånd med mer långsamväxande gran och bättre kvistning. Så på näraliggande mark kommer jag satsa på minst 2500 pl/ha kanske upp till 3000 pl/ha.
Andra funderingen är planteringspunkt, det är tycker jag tydligt att olika granplantor växer väldigt olika på samma mark, även nära varandra. det finns forskning på området som hävdar att det "mikrolokala" avgör mycket hur tillväxten blir. Det gör att för att få större sannolikhet att träffa rätt planteringspunkt så behövs många plantor. de som blir klena får gallras bort. Jag har i intilliggande avdelning (56 år) en variation i diameter på 26 cm - 14 cm...
Risken med tät plantering är att ungskogen blir klen och lång, vilket ökar risken för snöbrott, något som helt klart är en risk hos mig. men jag tänker att det får jag ha bevakning på. Fördelen med att vara självverksam och gå i skogen regelbundet är att jag ser vad som kan behövas göras. Det är helt klart annorlunda för de som har långt mellan tillsynerna och åtgärderna.

Rimliga funderingar och bra argument. Är säker på att det kommer fungera som du gör, så gör man ju, jag också.
Känner mig samtidigt lyckligt lottad som inte har erfarenhet eller sett i bestånd här att vi haft problem med avgång på granplantor. Jag delar inte heller bilden av att diametertillväxten skiljer mycket inom samma bestånd efter att det röjts och gallrats. Däremot tänker jag den som växer bäst tar över och blir större än grannarna, oavsett om det är planterat 1000 eller 3000 plantor/ha. Skillnad på diameter kan finnas men då pga väderstreck, markens lutning eller närliggande skog som skuggar.

Risk för fel planteringspunkt och frost, då finns andra (bättre?) metoder att minska än att gardera sig med än extra plantor. Att köpa förädlat material som växer 15-40% bättre för att sedan plantera det tätt för att bromsa tillväxten, jag vet inte. Däremot tror jag på en tätare skog för att behålla markfukten vid extrem torka.

Årsringarna inom bedömningsområdet (8st på Värögran till Södra) missar man ordentligt med 2-3cm men det var kanske inte i just det spannet du menade. Om du hade det generellt på förra beståndet är väl risken att det blir än värre med förädlade plantor, kanske inte idé alls att sikta på "kvalitet" då utan volym.

Angående risker tycker jag att monokultur i granplantage är den största i min skog just nu. Och samtidigt lägst hängande frukten vid föryngring. Blandad skog verkar (jag killgissar) tåla både insekter, röta och stormar bättre. Skärm/fröträd på hygget hjälper också både mot skadeinsekter och frost.
Senast redigerad av Sjögård 4 lör 16 dec 2023, 08:22, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Knagge  
carrud skrev:Jag har två funderingar. Först så har jag ett G32 i Skaraborg, där det planterades ca 2000 pl/ha men avgången av olika orsaker var mycket stor (mossmark med frostrisk) vilket ledde till att det idag 14 år senare inte är mer än ca 1100 pl/ha och efter två röjningar ca 500 pl/ha av björk. det jag ser är att granen tar sig fint men blir väldigt grovkvistig med stora långa grenar i de nedre grenvarven, blir inte bra virke av det. Grovkvistigt trots enormt uppslag av björk. Det som avverkades 2008 hade ca 2-3 cm mellan årsringarna. min farhåga är att jag får frodvuxet virke med enorma kvistar och bara massaved. Jag tror att tätare plantering skulle ha givit lite mindre uppslag av björk och tätare granbestånd med mer långsamväxande gran och bättre kvistning. Så på näraliggande mark kommer jag satsa på minst 2500 pl/ha kanske upp till 3000 pl/ha.

Pattagranar och förvuxna träd av alla trädslag brukar jag ta ned vid röjning.
De är lömska för de är grovkvistiga så man ser inte att de är krokiga och har sprötkvist.
Så pattagranar är inget att bygga bestånd på om man vill ha finkvistigt timmer.
Misslyckade naturliga föryngringar som inte röjts i tid och frötallarna står kvar upp i gallringsskog blir ofta dominerade av pattagranar och snöböjd björk.

jannee  
#822304 I slutet av 50 talet kom en skogsvaktare till min morfar med 4 säckar granplantor (självklart barrot).
Dessa plantor fick jag direktiv om att plantera på en ödemosse.
Något som jag egentligen avskydde att göra, men.....
Med en vanlig grävspade lyckas jag på några dagar få ned dessa bland gräset.
Gräset var så pass kompakt att inget löv ens slagit rot.
Denna "plantering" såg ut att bli totalt misslyckad.
Den låg som tur var ordentligt avsides, ingen plats man direkt gick förbli.
Överhuvudtaget föll dessa fall, kallade bitar för detta, snart i glömska.
När jag nu idag beskådar området ser jag att ungefär hälften av plantorna ändå klarat sig, de är säkert styvt 30 meter höga och att famna dem är helt omöjligt.
De står visserligen ordentligt oregelbundet men trots detta verkar de vara ungefär lika stora.
Många ggr är man lite väl petig, naturen själv brukar ändå lösa det på bästa sätt.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#822329 Man måste ju ha avstånd mellan stammarna så att rotsystem får utvecklas. Har jag lärt mig under åren.

Alvarsson  
#822334 Hur många granplantor sätter du per hektar?

jannee  
#841231 Har tidigare köpt tallplantor från Svea Skog, provade nu i stället med plantor från Voxtorp.
åldersmässigt ska de vara lika gamla men Voxtorps plantor är dubbelt så stora.
Orsaken till att jag bytt leverantör är att SveaSkogs plantor inte längre håller måttet.
Sanningen är den att deras materiel, både gran och tall är rena skiten, växer inte alls bra.
Däremot växer Södra Elit (gran) utav helvete, nackdelen är de ofta är restade.

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).