fre 15 dec 2023, 18:21#822213
Det är fördelen med många mindre privata skogsägare, alla gör inte likadant.
Vilket som är rätt eller fel avgör till sist skogsägaren själv, gammal erfarenhet är inte alltid fel.
Bara just göra som andra förordnar kan likaväl som det är rätt vara helt fel.
Just detta med att granar i föryngringsfasen kan vara väldigt grovkvistiga har även jag råkat utför.
Tänkte att denna plantering kommer mest att bara bli skit av, men icke sa Nicke.
Nu är sticklingsplantorna runt 40 år och hur fina som helst, märks inget alls av att de var grovkvistiga i 20 års åldern.
Om sedan 1:a stocken en gång i framtiden har lite grova årsringar kommer inte alls att påverka virkeslikviden.
Har själv planterat ca 5 ha mossodlingar, planterade med stora barrotsplantor, resultatet är hitintills över förväntan.
Jag ångrar bara att jag planterade så tätt som jag gjorde, är livrädd för att gallra eftersom granens rotsystem ligger mer eller mindre i dagen.
Hade en "gubbe" från SS ute för rådfrågning.
Visst skulle jag göra en lätt gallring, trots riskerna för att både dra in röta men även för vindskador, sedan kom brasklappen - kanske ändå inte helt fel att bara låta det vara eftersom nu stöder träden varandra och därav minimerar man risken för stormskador, men sedan var det det där med näring och vatten.
Hör inte hit, men själv satte jag 1600 plant/ha
M.a.o. hur man än vänder sig har man ändan där bak.