Föryngring

Dyr markberedning Mellanskog

14 inlägg 7098 visningar 5 följer Svara, dela mm...   

Dyr markberedning Mellanskog

boozt3d  
#817769 Hej

Jag fick i höstas 2,8ha markberett med grävmaskin genom Mellanskog.
Marken är relativt stenig men jag uppskattade att det tog ca 12 h totalt för jobbet .

Jag fick nu en räkning från Mellanskog på 30 000+moms för markberedningen.
22h a 1250kr + flytt 3450 kr

Det kan väl inte vara riktigt att markberedning kostar 10 000kr per hektar ?!

Kontrollerade en markberedning jag fick utförd av Mellanskog år 2020, då 3,1 ha , 14000 kr + moms

TS
Arevo

Re: Dyr markberedning Mellanskog

CTech  
#817783 Nej, det låter inte riktigt. Jag har markberett en del med min 10-tons grävare. Mest på egna marken men även en del åt andra. Brukar göra 2-4 hektar/8h så din uppskattning på 12 timmar låter rimlig. Tar 900/h, även för flytten som jag gör själv med lastväxlare. Antar att det där var en större maskin som fick åka trailer med dem priserna.

boozt3d  
#817784 Tack för ditt svar .
Jag ska kontakta Mellanskog ang detta imorgon, får se vad jag får för svar

Det var med en 13 tons maskin

TS

boozt3d  
#817876 Fick följande svar ifrån Mellanskog:

Prestationen för grävaren brukar ligga mellan 5-8h/ha, lägre om det är små hyggen och blockigt.

Sen blir ju flyttkostnaden väldigt hög per ha på små ytor.

Sen 2020 har vi höjt 300 kr på timpriset, allt har ju blivit dyrare, diesel, stål, räntor och nypriset på maskinerna.

Det är inget som blivit fel.

TS

Axl  
#817883 Varför blev det markberett med grävmaskin? Om nu Mellanskog tycker att det är en rimlig kostnad så borde dom ju ställt frågan till dig innan om du vill ha markberett för 10 000 kr/ha. Med den kostnaden är det nog bättre att plantera omarkberett

boozt3d  
#817886 Ja , men detta blir sista gången jag använder mig av Mellanskog för skogliga åtgärder.

Kan tillägga att företaget som utfört markberedningen heter Stefan Persson & Co HB. Så andra vet att undvika
Senast redigerad av boozt3d tor 09 nov 2023, 18:12, redigerad totalt 1 gång.

TS

Tralsmo  
#817887 Ja har en 25 tons grävare som ja markbereder me på mina egna marker.

När ja markbereder så sprider ja ut riset samtidigt ( de som eventuellt finns).
Är de tall å självföryngring ser ja till att va enda jävla yta blir omrörd utan å gå djupt.

Riktigt hur lång tid de tar har ja inte koll på.
De ä ju " bara arbetstid å diesel).
Men längre tid än "vanlig" markberedning tar de definitivt.

Angående flyttkostnader så har ju alla bolag såvitt ja vet den principen att flytten kostar alltid lika mycke oavsett avstånd.

Därför de kan kosta tusentals kronor å bara gå över en fastighetsgräns.

Ändra de om ni vill så får ni se va dom som har långt säger.

Näää , ja tycker trådstartaren bör ta uppdragsgivaren i örat.

Så dyrt kan de inte bli.
Vi entreprenörer får ingen extra ersättning för att de är små lappar som ska köras.

Användarvisningsbild

Martin Växjö  
boozt3d skrev:Hej

Jag fick i höstas 2,8ha markberett med grävmaskin genom Mellanskog.
Marken är relativt stenig men jag uppskattade att det tog ca 12 h totalt för jobbet .

Jag fick nu en räkning från Mellanskog på 30 000+moms för markberedningen.
22h a 1250kr + flytt 3450 kr

Det kan väl inte vara riktigt att markberedning kostar 10 000kr per hektar ?!

Kontrollerade en markberedning jag fick utförd av Mellanskog år 2020, då 3,1 ha , 14000 kr + moms

Hej! Förutom att allt i kalkylen verkar mer än lite smådyrt så är ju timmarna den stora boven. Vad grundar du dina teorier om 12 timmar på? Stämmer dessa (verkar rimliga, 1,9 HA på 8 h) så har ju entreprenören varit helt vild med pennan när han skrivit timmarna vilket skulle reta gallfeber på vem som helst som blev drabbad. Ring entreprenören direkt och fråga, och säg att vet när han kom och när han åkte (om du nu vet det). Sätt press och ge dig inte. Oseriösa entreprenörer skapar bara dåligt rykte för branschen.

boozt3d  
#818058 Jag kan ju inte bevisa när han började köra och när han blev klar, där är det ju ord mot ord där jag med största sannolikhet inte har ngn fördel.

Mellanskog själva verkar tycka att kostnaden är helt rimlig, och att timmarna verkar stämma med tanke på arealen, och fortsätter trycka på att det var två mindre objekt, trots att jag ju själv fått betala för flytten mellan

TS
Användarvisningsbild

SDSchakt  
#820865 Kör själv markberedning med en 19tons grävmaskin. Min erfarenhet är att tidsåtgången brukar landa mellan 5-10h/hektar vid 2500-2600 punkter/ha.Är dock stor variation beroende på terrängen och hur mycket grot som finns kvar. Även vilken sorts markberedning och storleken/formen på objektet spelar in.

bikupan1  
#839321 Hej, jag undrar om det går att markbereda med en minigrävare typ 5 tons med gummilarver?
Kommer det att kränga/gå av?
Är det lätt att man fastnar i gyttja efter skotaren?

Användarvisningsbild

rokon  
#839357 När jag fick markberett ca 8-9 ha i ett område med lämnade ridåer vid några blötare partier partier, fuktig mo i övrigt knappt nå sten, arbetet gick fort mindre än en arbetsdag fick höra det av kompisen som satt på älgpass och hörde när han kom och åkte. Markberedningen utfördes med en äldre stor skotare ombyggd med särskilt agregat för uppgiften. Jag hade kontrakt med Sveskog som anlitade en fristående underentreprenör som visst bara gjorde markberedning.
Det var en avdelning med äldre gran som Sveaskog köpte och de ville ha groten, blev mängder, och för groten fick jag markberedningen utförd. Så där fanns knappt något skräp när han körde beredaren som gjorde högläggning ca 2500 per ha. Markberedningen utfördes på hösten samma år som avverkningen hade utförts, då under vintern. Planterades med gran i Juni året där på. Grantimret sålde Sveaskog till Älvsbyhus i Älvsbyn, de har egen såg men upphört med att anskaffa timmer själv.
Alla kontrakt var med Sveaskog, Har för mig att plantorna inklusive plantering kostade ~1,75 kr
Verkar inte särskilt rationellt med grävare, men kanske lämpligare när det är stenigt ändå?

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
bikupan1 skrev:Hej, jag undrar om det går att markbereda med en minigrävare typ 5 tons med gummilarver?
Kommer det att kränga/gå av?
Är det lätt att man fastnar i gyttja efter skotaren?

Har du inget annat för dig så går det säkert. Ska jag anlita en grävare till det, så är det största möjliga maskin som gäller, med en bom med dubbla skopor.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#839480 Jag kör med en 7 tonnare. Går alldeles utmärkt i fin terräng.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).