Föryngring

Sydförflyttning av tall

32 inlägg 5416 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sydförflyttning av tall

Badger  
Rättselarn skrev:Jag gör inga anspråk på vetenskap i mina observationer eller de försöksplanteringar jag gjort. När det gäller vår- och höstfrost så har jag inte koll på temperatur eller några mätserier. Det jag noterat är odlingarna i vårt trädgårdsland som vi haft i 20 år. På våren är det ingen skillnad när vi kan så eller plantera. Snösmältning sker i stort sett samma vecka som tidigare och sådden sker samma vecka.
Däremot är det en tydlig skillnad på hösten. När vi tar upp potatisen i mitten av september är den fortfarande grön och sallad, ärtor, kål mm kan vi skörda till i slutet av oktober och det är en tydlig skillnad mot tidigare. Nu är det vårt trädgårdsland och en observation under ett antal år så det kan knappast räknas som vetenskap eller någon allmängiltig sanning, men det får mig att fundera.
Att mina frösådda lönnar, även tysklönn, börjar nå 5 meter skriver jag helt på nöjeskontot och har inget med klimatförändring eller vetenskap att göra.

Låter klokt att observera utvecklingen på plats och ställe. När äpplet faller i huvudet väljer de flesta att låtsas som inget hänt, men den som börjar fundera över varför eventuellt lära sig något. Det finns klimatserier att titta på hos SHMI, där kan du kolla på någon ort i närheten. https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da- ... var-vadret . Jag såg några Tysklönnar på semestern i Skåne. Ståtliga träd. Plockade med några frön i fickan som jag tänkte sätta på ängen, men de åkte in i brasan när jag läste på lite om att de var giftiga och kunde ställa till det för hästar och andra djur.

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Sydförflyttning av tall

svampbob  
Lars Lundqvist SLU skrev:Det har oftast varit likadant längs Västerbottenskusten, dvs vår ungefär som förut, men längre höst. Fram tills i år, när det smällde till och blev vinter, skitkallt och snö innan alla trädgårdsväxter hann reagera. Men skogsträden hade avslutat allt i tid

Om jag minns rätt så var det samma tidiga vinter här hösten 2011. I år har vi inte heller fått något bakslag för vintern. Det ser ut att bli en tredje takskottarvintern i rad. En bransch som hankade sig fram under många år med att hacka is från taken efter gågatan.

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).