Föryngring

Återföryngring

3 inlägg 1385 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Återföryngring

Skogz  
#814997 Hej,
Ursäktar för nybörjarfrågor.
Ska slutavverka ett par områden nu i vinter, vissa T22 men också G26-28or.
När är det lämpligt att göra markberedningen och planteringen? Vill få upp ny skog så snabbt som möjligt - finns ingen tid att spilla!

TS
Arevo

Re: Återföryngring

jannee  
#815008 Bort med groten sommaren 24, markbered hösten 24.
Sedan är det upp till dig om du vill plantera omedelbart efter markberedning (höstplantering) eller kommande vår.
Försöka vänta ut snytbaggen är oftast hopplöst för i så fall hinner inte sällan fällan bli gräsbevuxen, minst lika illa det.

Användarvisningsbild

Re: Återföryngring

Sjögården  
#815022 T22 kan du lämna fröträd på och bor du norr bör du i så fall invänta kottsättning innan du markbereder,oftast tre år.
I södra Sverige är det nog bäst att göra som Janne säger även med T22 men kanske bara glesplantera med gran i bördigare svackor .
Jag har prövat bägge delarna och också sått på de magra ,torrare partierna med viss framgång.
Det bli inte mycket kruståtel och bredbladigt gräs på T 22 och det försvinner snart när kvävechocken är över😉

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).