Föryngring

Tillväxt i nya plantor

7 inlägg 1582 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tillväxt i nya plantor

Skogz  
#814104 Hur stor skillnad är det på tillväxten på självföryngrade plantor jämfört med nya förädlade plantor?
Är det försumbar skillnad eller kan man vinna kanske 0.5-1 kbm årlig extra produktion per hektar genom att plantera med förädlade plantor?

TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Tillväxt i nya plantor

Sjögården  
#814106 Vad jag sett hittills av framförallt gran, Södraplantan, på bra granmark räcker inte 25 % i tillväxtökning.
Årsskotten är otroliga och varje generation av nya förädlade plantor växer allt fortare.
Här blir det ju mesta massaved p.g.a kronhjortsbarkning men kubikmeter likafullt.
Tallen är jag mer osäker på, tror inte på riktigt samma skillnad där och tycket kvaliteten blir lidande även om vi inte haft några tillväxtstörningar att tala om.

Användarvisningsbild

Hodal  
#814109 Det brukar skrivas om 10-25% högre tillväxt hos förädlade plantor jämfört med oförädlade. Då tillkommer också att de planterade växer snabbare än självföryngrade. Sedan ska man ha i åtanke att genomsnittligt 40% av de planterade försvinner innan röjningen, och de plantorna producerar inget alls, men ersätts förhoppningsvis av självföryngrade plantor.

Användarvisningsbild

halvproffs  
Sjögården skrev:Vad jag sett hittills av framförallt gran, Södraplantan, på bra granmark räcker inte 25 % i tillväxtökning.
Årsskotten är otroliga och varje generation av nya förädlade plantor växer allt fortare.
Här blir det ju mesta massaved p.g.a kronhjortsbarkning men kubikmeter likafullt.
Tallen är jag mer osäker på, tror inte på riktigt samma skillnad där och tycket kvaliteten blir lidande även om vi inte haft några tillväxtstörningar att tala om.

Har en liten jämförelse; avverkade 2ha och genom detta hygge had jag en fin traktorväg som syntes hur bra som helst. Inget ris i vägen. Nollan som markberedde körde med harven kors o tvärs över vägen så bolaget som avverkade fick ta dit en bandgrävare och fixa till vägen som blev ca hälften så bra som tidigare.
Planterade tall i harvspåren och nu har det gått 6år och det självföryngrade är ungefär lika högt som det planterade. Blev mycket tallplant i traktorvägen.
Några enstaka av det planterade har dragit iväg mycket mer än resten.

Användarvisningsbild

halvproffs  
halvproffs skrev:
Sjögården skrev:Vad jag sett hittills av framförallt gran, Södraplantan, på bra granmark räcker inte 25 % i tillväxtökning.

Har en liten jämförelse; avverkade 2ha och genom detta hygge hade jag en fin traktorväg som syntes hur bra som helst. Inget ris i vägen. Nollan som markberedde körde med harven kors o tvärs över vägen så bolaget som avverkade fick ta dit en bandgrävare och fixa till vägen som blev ca hälften så bra som tidigare.
Planterade tall i harvspåren och nu har det gått 6år och det självföryngrade är ungefär lika högt som det planterade. Blev mycket tallplant i traktorvägen.
Några enstaka av det planterade har dragit iväg mycket mer än resten.

Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#814127 Dessa bilder visar på vad skogsodling och förädling kan göra. Granarna är planterade 2016 och det är det skapaste plantor man kan köpa i dagsläget. Det är moderplantor för sticklingsplantor med ca 35% bättre tillväxt än ortens proviens. Och då ska ni veta att 50 m från denna plats växer det 40 m långa granar. Några av er har sett båda ställena. Det är inte markberedning utan grönrisplanterat. Självföryngringen är ca 1 m och de planterade ca 5 m.

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#814159 Här är en bild till på skillnaden mellan förädlad planta och självföryngring.
Den självföryngrade granen som tumstocken står lutad mot var tidigare längre än granen i bakgrunden.
Beståndet är planterat 2009 och bilden är från 2017.
1696890634_20171223_144400_(2).jpg

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).