Föryngring

Markbereda för hand?

28 inlägg 6543 visningar 7 följer Svara, dela mm...   

Re: Markbereda för hand?

ulfgustav  
forest. skrev:Funderar på att markbereda fläckar manuellt och behöver lite tips om någon annan har gjort liknande?
har provat med röjsåg och terracut funkar hyffsat några timmar när den är ny men sen tar den sämre går snabbar med en hacka, funderade på om en vinklad gödselgrep kan funka? marken är avverkad i vinter.

Att markbereda med planteringshacka är ju inget problem, naturligtvis så krävs det som med allt lite träning för att få in rätt teknik. Du kanske skall samarbeta med någon så att ena personen går med planteringshackan och frilägger jorden och den andra personen går med planteringsspett och sätter plantorna, är det barrotsplantor ja då gör du ju hela momentet med planteringshackan. Skulle rekommendera att du väntar till nästa år så att riset hinner dö då blir jobbet enklare.

Att plantera barrotsplant med planteringshacka var förr ett populärt sommar jobb för studerande ungdom, men numera så svettas man hellre på gym än att plantera skog och tjäna pengar

Arevo
Användarvisningsbild

JensSkoog  
forest. skrev:
JensSkoog skrev:Jag har användt Terracut och gjord planteringsfläckar. Funkade bra, men den höll inte länge, så jag gick tillbaka till treudden på röjsågen. Funkar utmärkt, men den som går bak och planterar får hålla bra avstånd :wink:

Treudden vad är det ??

Den treuddiga gräsklingan/slyklingan.

forest.  
JensSkoog skrev:
forest. skrev:
JensSkoog skrev:Jag har användt Terracut och gjord planteringsfläckar. Funkade bra, men den höll inte länge, så jag gick tillbaka till treudden på röjsågen. Funkar utmärkt, men den som går bak och planterar får hålla bra avstånd :wink:

Treudden vad är det ??

Den treuddiga gräsklingan/slyklingan.

Och hur? Vinkelväxeln i samma läge som vid röjning?

TS
Användarvisningsbild

JensSkoog  
#802205 Ja, det har jag användt. På båda FS460 och FS480.

forest.  
JensSkoog skrev:Ja, det har jag användt. På båda FS460 och FS480.

Tar det bättre än terracut?
använde terracut förra året och den höll inte länge :(

TS
Användarvisningsbild

JensSkoog  
#802214 Absolut, och treudden kan man slita länge på.
Och vinkelväxelen har höllit, även om det är stenigt här och var.
Men, om man går foran och bereder, så får den som föjer efter hålla avstånd.

jannee  
#802215 Mina treuddsklingor bruka spricka när de börjat bli nedslitna, har inte du Jens råkat ut för det?
Har säkert 4 - 5 st liggande med sprickor i, något som aldrig eller nästan aldrig hänt med någon vanlig klinga.

forest.  
jannee skrev:Mina treuddsklingor bruka spricka när de börjat bli nedslitna, har inte du Jens råkat ut för det?
Har säkert 4 - 5 st liggande med sprickor i, något som aldrig eller nästan aldrig hänt med någon vanlig klinga.

Bör man inte vända på den ibland så den blir jämnt sliten?

TS

forest.  
JensSkoog skrev:Absolut, och treudden kan man slita länge på.
Och vinkelväxelen har höllit, även om det är stenigt här och var.
Men, om man går foran och bereder, så får den som föjer efter hålla avstånd.

pumpgasa eller hur körsätt halv full gas?

TS
Användarvisningsbild

JensSkoog  
forest. skrev:pumpgasa eller hur körsätt halv full gas?

Körer full gas innan jag sätter an i torven.
jannee skrev:Mina treuddsklingor bruka spricka när de börjat bli nedslitna, har inte du Jens råkat ut för det?

Har jag faktiskt aldrig upplevd. Använder en mall som jag slipar dom till efter när det behövs, så jag inte får vibrationar.
Körer med Stihls treudd i sådant, och med Strand Total i grovt gräs och sly. Den är jättebra så länge den inte träffer sten.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#803661 Nu vet jag inte om det är otur eller vad som hänt.
Min Stihl 460 har kass riggrör och axel efter ha kört med Strand treudd!
Orsak kan vara att det avverkats för grova buskar, lånade ut sågen 😥

jannee  
#803663 När man nyttjar treudden gäller FULL gas, inget dj**la velande, samma när du markbereder med en röjsåg - FULL GAS innan du lägger an.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
Röjkvist skrev:Nu vet jag inte om det är otur eller vad som hänt.
Min Stihl 460 har kass riggrör och axel efter ha kört med Strand treudd!
Orsak kan vara att det avverkats för grova buskar, lånade ut sågen 😥

Måste ha varit nån riktig klåp för att få det till att ske.
Som "jannee" skriver - full gas innan man lägger an, och inte "hugga" med sågen.
Men om det är riggrör och axel som är kass, så kan man ju misstänka
att användaren har körd fast och brutit hårdt.
Själv säger jag att fruntimmer, tandborste och skogsverktyg lånar jag inte bort 🤣

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).