Föryngring

Plantering för blandskog

6 inlägg 1829 visningar 2 följer Svara, dela mm...   

Plantering för blandskog

jojo72  
#792567 Hej!
Har avverkat ett större område (på gran- mossmark) bestående av i huvudsak mycket gammal granskog men med inslag av dito grov tall och björk. Hur beskogar man bäst ett sådant kalhygge för att retablera skogen i sitt tidigare utseende?
Frötallar finns. Hur glest/tätt skall granen planteras för att ge plats förr självföryngringen av tall?

TS
Arevo

Re: Plantering för blandskog

jannee  
#792572 Hade det varit min mark hade jag markberett för att därefter plantera stora förädlade täckrotsplantor i förband om ca 1600/ha.
Du kommer att få ett bra lövinslag (björk) vilket du senare gallrar bort vid lämplig ålder/storlek.

jojo72  
#792573 Är höglagt i december.

TS
Användarvisningsbild

Knagge  
#792575 Är det höglagt och fuktig mark och fröträd behöver du inte göra något nu.
Ta ner fröträden om 3-5 år.
Gör en lövröjning när riset från fröträden multnat en sommar .
Röj på våren mellan snösmältning och lövsprickning så får du minst betesskador.
Gynna tall i första röjningen sen om du fått upp tall över beteshöjd kan du reglera trädslagsblandningen . 🌳 🌲 🌳

jojo72  
#792579 Fast till saken hör att det avverkades för tre år sedan och en del frötallar avverkades i somras och resten får bli evighetsträd.

TS
Användarvisningsbild

Knagge  
jojo72 skrev:Fast till saken hör att det avverkades för tre år sedan och en del frötallar avverkades i somras och resten får bli evighetsträd.

Gran och Björk kommer oftast av sig själv på fuktig mark.
Däremot måste Tallen ha lite hjälp .
Jag brukar röja löv för och hjälpa tall när högsta lövet är 3 m då kan de kväva Tallen.
Är lövet under 3 m hjälper det Tallen att konkurrera med gräs och annan underväxt.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).