Föryngring

Askuppslag

2 inlägg 1702 visningar 1 följer Svara, dela mm...   

Askuppslag

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#786546 Jag har (hade...) en del ask runt gården. Bestånden skall främja löv. Nu med askskottsjukan så kommer det upp mängder med askuppslag, lika ymnigt som asp kan vara.

Vad skall man göra med den? Låta den vara, röja bort och hoppas på andra lövträd (björk etc) eller ställa ut lite huvudstammar och hoppas på det bästa?

Är inte så pigg på att öka andelen ädellöv egentliga, men men...

TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Askuppslag

JensSkoog  
#786573 Ask är ju rena pesten när den skjuter upp där man inte vill ha den, och askskottsjukan tar visst inte död på röterna där nya småträd skjuter upp från marken.
Det är ju dom unga träden som har svårast med sjukan, men också gamla träd drabbas, men det går inte så snabbt för dom att dö. Har tagit ner några här som har varit mycket gamla, eftersom sjukan ofta gör att bitar av kronan dör och stora grenar och toppar kan komma ner, men även veden i dom som så bra ut har ofta blivit dårlig.
Har läst nånstan att man väntar på att nya träd som kommer upp kan ha utvecklat resistens, så jag skulle lämna några och holla koll på om de överlever eller dör, men utöver det skulle jag röja bort och gynna annat löv.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).