Föryngring

Tvåstegsföryngring hybridasp

3 inlägg 1995 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tvåstegsföryngring hybridasp

Johan på hästbacken  
#746749 1984 avverkade jag en grandominerad bestånd på 2,5 hektar. Det var en del röta men inget oroväckande tyckte jag utan vi planterade två år efter med gran igen. Det har växt skapligt ( G32) men vid förstgallringen för 8 år sedan då all löv togs bort upptäcktes att det var röta på många granar. Beståndet har även fått stormskador och en del barkborreangrepp. På tre sidor är det vägar och öppen mark. Före jul gallrades beståndet maskinellt och mer rötskador upptäcktes. Har en idé att plantera hybridasp i kanter stickvägar och i luckorna ca 100 plant per hektar. Tanken är att avverka beståndet vid 55 års ålder och då även hugga hybridaspen . Genom rotskotten skulle det då bli ett lövbestånd med hybridasp som dominerande trädslag.
Försöker plantera idén hos den generation som nu brukar gården.
Frågan är detta möjligt? Hur långt sprider sig rotsystemet på asparna efter 20 år?

TS

Re: Tvåstegsföryngring hybridasp

isteskog  
#746751 En stilla fundering... Kommer hybridasparna överhuvudtaget komma upp i luckor och kantzoner? Aspen är väl ett trädslag som vill ha ljus och inte skugga..... 🤔

Re: Tvåstegsföryngring hybridasp

alias  
#746755 Att plantera hybridasp utan hägn hade jag inte ens övervägt.

Är likaså klart tveksam till etableringsframgången i småluckor då det är ett pionjärträdslag.

MVH
Alias

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
FTG skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).