/Niklas
Torbjörn Johnsen skrev:Jag har läst om att man försöker få in lövträ i CLT-produktionen (korslaminerat trä) i USA p g a att man där har stora volymer lövvirke av allehanda slag. Idag är endast barrträ verifierat eller klassat för sådan användning men försök pågår och det finns t o m några exempel på spektakulärt byggnadsverk med CLT av lövträ. Även i Tyskland pågår forskning inom området CLT av lövträ. Initialt gäller det väl att ta reda på mer om hur torkning. limning mm ska utföras samt vika träslag som kan användas och vilka egenskaper de har. Men rent spontant borde ju många lövträdsarter ge bra, stumma och starka "byggplattor".
Det borde ju vara ett vällovligt forskningsområde även i Sverige, CLT av björk? Problemet är väl att det finns ett underskott av lövvirke till den svenska massaindustrin så skogsindustriernas motivation att utveckla CLT av löv kanske inte är så stort?
svampbob skrev:Finns det något unikt med svenskt lövträ? Centraleuropa är fullt med lövskogar som säkert är lika lämpade för möbeltillverkning. Jag inbillar mig att det är på det långfibriga barrvirket som vi har en konkurrens fördel..
svampbob skrev:Löv kommer att fortsätta vara en nischprodukt vid förädling och de stora volymerna kommer att gå till energi produktion eller inte alls tas om hand.
Jag pratade med en skogsägare i förra veckan som inte ens fick leverera sin björkvälta till Norra. Han lyckades till sist bli av med björken i ett arbetsbyte.