Har även idag gödslat alla brätten med nästan halv dos "guldvatten". Dvs 0,5 dl / L vatten. Kommer att öka till 1dl nästa helg.
Ser bra ut tycker jag. Granplantor i nästan varje plugg. Utan att ha räknat skulle jag tro på strax under 97% groddbarhet, som fröna skulle ha.
Även lärken ser fin ut. Men inte fullt så mycket plant fyllda plugg.
Tror stenhårt på problemet med lyset. Läste i veckan att groningen kunde avstanna om solljuset är för starkt under längre tid, för att sedan sätta fart igen när förutsättningarna är bättre.
Och det är väl det som har hänt. Tror även att faktiskt ett och annat frö dött pga detta.
Nu blev allt förskjutet. Gödslingen borde börjat när plantorna släppte skalet.
De frön som "vilade", kändes nästan som de har skjutits upp med en jäkla fart. Inte riktigt fått ner roten ordentligt, lite "snea" mm mm.
Ser även tanigt ut i brättena tycker jag. Men det är små plantor till kanske något stora plugg.
Men så här ser det ut nu utmed en hylla med 5 brätten. Bara gran på denna hylla.
En stilig lärkplanta
Det har gått 28 dagar sedan sådd. Är väl bara att gödsla på och vattna framöver och hoppas att de utvecklas som tänkt. Minst 6 veckor till i brätte innan utplantering. Sannolikt drar jag någon / några veckor till innan utplantering.
Har varit en uppdatering i princip varje vecka. Kommer kanske inte att uppdatera riktigt så ofta framöver.
Har sett att många går in och kollar denna tråd. Om intresse finns, så kan jag plita ner en manual om hur jag har gjort. Blir mastigt att plöja igenom texten ovan annars. Den manualen blir i så fall mer kortfattad och mer lättbergiplig. Men bara om intresse finns.....och naturligtvis, att det fungerar bra ända till slutet dvs plantering och möjligtvis uppföljning på fält.
Återkommer i ämnet.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto