tor 11 apr 2019, 07:39#561456
Det största problemet är att vi inte ser vad vi kör i när snön kommer. Att markbereda innebär inte att varje kvadratmeter av hygget ska vara markberett. Små sumpar lämnas, död ved ska klaras utan att köras sönder, kulturlämningar/fornlämningar som inte upptäckts av planering syns absolut inte under snö.
Man måste ha förståelse för att markberedning inte bara är köra spikraka slag fram och tillbaka över varje kvadratmeter. Många viktiga bedömningar görs från markberedarhyttem, och det är stor skillnad mellan olika chaufförer. En del är jätte ambitiösa och verkligen tar jobbet på allvar, och andra åker till jobbet av sina hektar och åker hem. Om vi ska få fortsätta markbereda i samma utsträckning som vi gör idag så måste vi ta vara på dom förare och entreprenörer som är duktiga och intresserade och ge dom så absolut bra förutsättningar som möjligt. Att markbereda med lite tjäle och snö på backen är långt ifrån optimalt. På tok för stor risk för att köra sönder sumpmossor, död ved, kulturlämningar mm.
Men det är vad jag tycker [emoji846]