Sida 1 av 2

Ramstyrning på atvkärra.

Postat: tis 27 okt 2009, 21:16
av Svingen
Någon som byggt sig en sådan? Jag tänker då inte på lösningar med hydraulik som blir ganska så
kostsamma, det är svårt att komma under 6-7000kr med en komplett lösning. Har själv byggt en
variant med en elektrisk kulmutterskruv (suttit i en handikappanpassad bil) som tryck och dragdon
som skall testas så fort som tid ges.Vet dock inte om tryck/dragkraften räcker till med lastad kärra
i skogen. Den ger ca 280-300 kg och flyttar kärran i sidled på garagegolvet då den står kopplad på
fyrhjulingen.Hör av er om ni testat att bygga.

Re: Ramstyrning på atvkärra.

Postat: tis 27 okt 2009, 23:00
av mrlynx
i julakatalogen finns det en saxdomkraft med 12v elmotor. Den borde kunna ge lämpliga delar.

Re: Ramstyrning på atvkärra.

Postat: ons 28 okt 2009, 20:12
av Svingen
Läste om den i ett annat forum,någon hade testat att använda den till en tippkärra
men tyckte att det gick alldeles för sakta. Med strömförbrukning på 13A så går det
nog inte så fort om den ska trycka 2000kg. Ska man lirka sig fram i gallringar så vill
man ju inte stå och vänta så värst länge på att kärran skall svänga.

Re: Ramstyrning på atvkärra.

Postat: ons 28 okt 2009, 21:28
av Uvskogen

Re: Ramstyrning på atvkärra.

Postat: lör 31 okt 2009, 20:42
av Vesslan
Förstår inte riktigt behovet av ramstyrning till en atv-kärra?

Om man flyttar fram boggin så är det ju inte mycket den genar i svängarna.
Tycker att jag tar mig fram överallt med min kärra.

Vesslan

Re: Ramstyrning på atvkärra.

Postat: sön 01 nov 2009, 22:47
av Svingen
Må så vara, men det är ju kul att bygga och försöka hitta lösningar som inte andra har. Har
skrotat min gamla veddragare som var byggd av en passatdrivlina,pvväxellåda och en Brigg
10 hästare. Kärran som försetts med ramstyrning kommer från denna pensionerade trotjänare
ett budgetbygge var det, som kostat ca2000 kr. Därav min strävan att hålla ner kostnaderna även för ramstyrningen. En kärra med ramstyrmöjlighet svänger alltid bättre än en utan, fråga nån med traktor som fått testa.

Re: Ramstyrning på atvkärra.

Postat: mån 02 nov 2009, 18:49
av Vesslan
TJa det är klart!
Jag bortsåg från nöjet att bygga ramstyrning för nöjes skull :)

Såklart det kan fylla sin funktion men mindre kärra = mindre behov av ramstyrning!

Lycka till med bygget o glöm inte att lägga upp bilder här så att vi får se!

Cheers Vesslan

Re: Ramstyrning på atvkärra.

Postat: fre 06 nov 2009, 12:12
av Svingen
Så här ser den ut, byggd av skrot och gamla bildelar. Det enda som är köpt nytt är hjulen och så förstås färgen.
På bilden saknas en löstagbar bakre banke som används för virkeslängd över 4m.
atvkärra1.jpg
atvkärra2.jpg

Re: Ramstyrning på atvkärra.

Postat: fre 06 nov 2009, 13:43
av totte
Mycket fint bygge, visar att man kan göra bra grejor även med ett s.k. budgetbygge. Skall bli intressant att följa hur det funkar med ramstyrningen.

Re: Ramstyrning på atvkärra.

Postat: fre 06 nov 2009, 21:53
av Vesslan
Med risk för att verka kritisk så tycker jag att man kanske skulle ha ramstyrningen lite längre bak?
På så vis så utnyttjar man den bättre!

Grattis till ett snyggt jobb :)

Vesslan

Re: Ramstyrning på atvkärra.

Postat: lör 07 nov 2009, 00:53
av Svingen
Ja det är mycket möjligt, men eftersom jag är nybörjare på det här så tog jag en genväg och använder samma mått som Strands mek har på sin kärra. Jag antar att dom har lagt ner en del jobb på att kolla vad som är lämpligt. Det ska i vilket fall som helst bli kul att se vad den går för, blir man inte nöjd så finns ju vinkelslipen
och Kemppin att ta till.


Tjenixen på er

Re: Ramstyrning på atvkärra.

Postat: lör 07 nov 2009, 17:00
av Vesslan
Svingen skrev:Ja det är mycket möjligt, men eftersom jag är nybörjare på det här så tog jag en genväg och använder samma mått som Strands mek har på sin kärra. Jag antar att dom har lagt ner en del jobb på att kolla vad som är lämpligt. Det ska i vilket fall som helst bli kul att se vad den går för, blir man inte nöjd så finns ju vinkelslipen
och Kemppin att ta till.


Tjenixen på er


Antog att du tjuvkikat lite på någon annans konstruktion! Ville bara skicka med ett tips på vägen.
Om man har ramstyrningen bakom grinden (skyddad mot stockar såklart) så blir effekten av samma kolvslag större genom att du får vagnen att göra en vidare sväng.

Ska bli kul att höra provkörningsrapport! Det kan ju vara så att din placering räcker för att den ska följa i 4-hjulingens spår?

Hoppas på lite bilder från provkörningen!!

Vesslan

Re: Ramstyrning på atvkärra.

Postat: tis 12 jan 2010, 21:36
av H-E
...och hur gick det med detta bygge då? Provkörningsrapporten inväntas ännu.

Re: Ramstyrning på atvkärra.

Postat: ons 13 jan 2010, 07:08
av Svingen
För tillfället ligger det i dvala, det har varit alldeles för kallt här för att göra något skogs test. Nu är dock lovat lite mildare väder framöver och med en del torrgran som skall ner så borde finnas möjlighet att få prova den. Har endast kört den tom
efter Yamahan och den spårar bra, jag skall lägga ut bilder så fort det finns några från skogen. Ha tålamod, den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.

Är det ingen annan som byggt nåt i vinter?




Svingen

Re: Ramstyrning på atvkärra.

Postat: tis 19 jan 2010, 13:33
av axwell
Vesslan skrev:Med risk för att verka kritisk så tycker jag att man kanske skulle ha ramstyrningen lite längre bak?
På så vis så utnyttjar man den bättre!

Grattis till ett snyggt jobb :)

Vesslan


Om du flyttar leden längre bak där den gör större nytta, blir belastningen värre. Då kommer den inte att hålla om(när!) det blir för högt kultryck.