Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Ramstyrning på atvkärra.

29 inlägg 16940 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ramstyrning på atvkärra.

Svingen  
#70143 Någon som byggt sig en sådan? Jag tänker då inte på lösningar med hydraulik som blir ganska så
kostsamma, det är svårt att komma under 6-7000kr med en komplett lösning. Har själv byggt en
variant med en elektrisk kulmutterskruv (suttit i en handikappanpassad bil) som tryck och dragdon
som skall testas så fort som tid ges.Vet dock inte om tryck/dragkraften räcker till med lastad kärra
i skogen. Den ger ca 280-300 kg och flyttar kärran i sidled på garagegolvet då den står kopplad på
fyrhjulingen.Hör av er om ni testat att bygga.



   TS
Avatar Fallback

Re: Ramstyrning på atvkärra.

mrlynx  
#70155 i julakatalogen finns det en saxdomkraft med 12v elmotor. Den borde kunna ge lämpliga delar.

Avatar Fallback

Re: Ramstyrning på atvkärra.

Svingen  
#70204 Läste om den i ett annat forum,någon hade testat att använda den till en tippkärra
men tyckte att det gick alldeles för sakta. Med strömförbrukning på 13A så går det
nog inte så fort om den ska trycka 2000kg. Ska man lirka sig fram i gallringar så vill
man ju inte stå och vänta så värst länge på att kärran skall svänga.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ramstyrning på atvkärra.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70213 viewtopic.php?f=21&t=5238

Användarvisningsbild

Re: Ramstyrning på atvkärra.

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70385 Förstår inte riktigt behovet av ramstyrning till en atv-kärra?

Om man flyttar fram boggin så är det ju inte mycket den genar i svängarna.
Tycker att jag tar mig fram överallt med min kärra.

Vesslan

Avatar Fallback

Re: Ramstyrning på atvkärra.

Svingen  
#70483 Må så vara, men det är ju kul att bygga och försöka hitta lösningar som inte andra har. Har
skrotat min gamla veddragare som var byggd av en passatdrivlina,pvväxellåda och en Brigg
10 hästare. Kärran som försetts med ramstyrning kommer från denna pensionerade trotjänare
ett budgetbygge var det, som kostat ca2000 kr. Därav min strävan att hålla ner kostnaderna även för ramstyrningen. En kärra med ramstyrmöjlighet svänger alltid bättre än en utan, fråga nån med traktor som fått testa.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ramstyrning på atvkärra.

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70528 TJa det är klart!
Jag bortsåg från nöjet att bygga ramstyrning för nöjes skull :)

Såklart det kan fylla sin funktion men mindre kärra = mindre behov av ramstyrning!

Lycka till med bygget o glöm inte att lägga upp bilder här så att vi får se!

Cheers Vesslan

Avatar Fallback

Re: Ramstyrning på atvkärra.

Svingen  
#70776 Så här ser den ut, byggd av skrot och gamla bildelar. Det enda som är köpt nytt är hjulen och så förstås färgen.
På bilden saknas en löstagbar bakre banke som används för virkeslängd över 4m.
atvkärra1.jpg
atvkärra2.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ramstyrning på atvkärra.

totte  
#70783 Mycket fint bygge, visar att man kan göra bra grejor även med ett s.k. budgetbygge. Skall bli intressant att följa hur det funkar med ramstyrningen.

Användarvisningsbild

Re: Ramstyrning på atvkärra.

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70815 Med risk för att verka kritisk så tycker jag att man kanske skulle ha ramstyrningen lite längre bak?
På så vis så utnyttjar man den bättre!

Grattis till ett snyggt jobb :)

Vesslan

Avatar Fallback

Re: Ramstyrning på atvkärra.

Svingen  
#70853 Ja det är mycket möjligt, men eftersom jag är nybörjare på det här så tog jag en genväg och använder samma mått som Strands mek har på sin kärra. Jag antar att dom har lagt ner en del jobb på att kolla vad som är lämpligt. Det ska i vilket fall som helst bli kul att se vad den går för, blir man inte nöjd så finns ju vinkelslipen
och Kemppin att ta till.


Tjenixen på er

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ramstyrning på atvkärra.

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70891
Svingen skrev:Ja det är mycket möjligt, men eftersom jag är nybörjare på det här så tog jag en genväg och använder samma mått som Strands mek har på sin kärra. Jag antar att dom har lagt ner en del jobb på att kolla vad som är lämpligt. Det ska i vilket fall som helst bli kul att se vad den går för, blir man inte nöjd så finns ju vinkelslipen
och Kemppin att ta till.


Tjenixen på er


Antog att du tjuvkikat lite på någon annans konstruktion! Ville bara skicka med ett tips på vägen.
Om man har ramstyrningen bakom grinden (skyddad mot stockar såklart) så blir effekten av samma kolvslag större genom att du får vagnen att göra en vidare sväng.

Ska bli kul att höra provkörningsrapport! Det kan ju vara så att din placering räcker för att den ska följa i 4-hjulingens spår?

Hoppas på lite bilder från provkörningen!!

Vesslan

Användarvisningsbild

Re: Ramstyrning på atvkärra.

H-E  
#77758 ...och hur gick det med detta bygge då? Provkörningsrapporten inväntas ännu.

Avatar Fallback

Re: Ramstyrning på atvkärra.

Svingen  
#77823 För tillfället ligger det i dvala, det har varit alldeles för kallt här för att göra något skogs test. Nu är dock lovat lite mildare väder framöver och med en del torrgran som skall ner så borde finnas möjlighet att få prova den. Har endast kört den tom
efter Yamahan och den spårar bra, jag skall lägga ut bilder så fort det finns några från skogen. Ha tålamod, den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.

Är det ingen annan som byggt nåt i vinter?




Svingen

   TS
Avatar Fallback

Re: Ramstyrning på atvkärra.

axwell  
#78540
Vesslan skrev:Med risk för att verka kritisk så tycker jag att man kanske skulle ha ramstyrningen lite längre bak?
På så vis så utnyttjar man den bättre!

Grattis till ett snyggt jobb :)

Vesslan


Om du flyttar leden längre bak där den gör större nytta, blir belastningen värre. Då kommer den inte att hålla om(när!) det blir för högt kultryck.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar