Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Jämförelse Kranman vs Vimek skotare

5 inlägg 1653 visningar 2 följer Svara, dela mm...   

Jämförelse Kranman vs Vimek skotare

magnum_4wd  
#867549 Funderar på att byta upp mig från min nuvarande skotare, har en delvis hemmabyggd, byggd på en minidumper som jag haft i snart 15 år som har gått bra men börjar dock bli lite sliten nu.
De modeller jag främst tittar på är Kranman 960 och Vimek 606 som verkar ganska likvärdiga i både pris och utrustning.
Alternativt gå upp på Vimek 608 eller 610.

Kranmans vikarmskran vs Vimeks parallelkran?

Krav/önskemål:
Midjelås
Hytt med värme
Möjligt att hänga på ett stegmataraggregat i framtiden.
Gärna rulldrift för enkelheten att flytta maskinen.

Om man kollar på Vimek och då något begagnade modeller så finns det olika beteckningar, tex 606TT, 606TTw och den nya heter väl 606SE. Vet någon vilka år de olika beteckningarna gjordes och om bokstäverna betyder något speciellt eller det bara står för en uppdaterad version?

Någon som kört båda och kan komma med fördelar eller nackdelar för respektive modell?
Eller ni som kör någon av dom som kan skriva vad ni är nöjda med och mindre nöjda med?

Fördel Vimek 606, som jag läst mig till och uppfattat:
Lite större lastarea: 1,4 m² mot 1,2 på 960.
Högre fart på transport.
5 cm högre markfrigång.

Fördel Kranman 960, som jag läst mig till och uppfattat:
Något längre kran, 5 m mot 4,6 m.
Något smalare än Vimek 606.

En nackdel med Kranman är väl att midjan endast kan pendla ca 30 grader åt varje håll, så vagnen kan inte välta helt utan att dra med sig traktordelen.
Vet inte hur det är på Vimek 606?

Fyll gärna på med mer fördelar/nackdelar.

Ps. Om någon har någon av ovanstående maskiner och kanske vill sälja så skicka ett PM till mig...

TS
Syketec Woodpecker WP-50

Re: Jämförelse Kranman vs Vimek skotare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#867599 Kranman har riktig hydrostat vad jag förstår. Vimek har nån sorts variator. Remdrift eller något? Annars så finns det ganka många Vimekar ute så det börjar bli beprövat. Finns en på Klaravik nu. Om någon törs handla där.

Användarvisningsbild

Gustav51  
#867789 Hej Kranmans maskiner känner jag bara från broschyr och visningar, Vimek maskinerna är jag mera bekant med, deras maskiner är i grunden byggda med enkla funktionella lösningar, dessutom service vänliga och är du självverksam så skulle jag tro att du uppskattar deras tankar då maskinerna konstruerades. Vimek 606 i olika utföranden har tillverkats i rel stora antal, går nog att hitta fina begagnade också

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#867808 Det enda rådet jag kan ge är egentligen att åka och provköra olika maskiner i klassen du är intresserad av.
Det skiljer väldigt mycket mellan de tekniska lösningarna hos de olika märkena och olika maskiner har olika styrkor.
Spontant skulle jag säga att en skotare i 2,5-3tons-klassen utan stödben är för rank för att sätta en stegmatare på, i allafall om du vill ha ett aggregat som kan hantera mer än det allra klenaste.

Användarvisningsbild

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#868101 Vi kör med bl. a Kranman 620 och 960.
Har tidigare kört massor med Bison 10000.

Både 960 och 620:har midjelås som är ett stort lyft från stödbenstiden. Rullande lastning gör skillnad. Komforten är utmärkt då vi har "pro plus" där dieselvärmaren med fjärrstart är mycket bra.

Vi kör nu maskinerna i daglig produktion sedan i höstas. Det verkar hålla bra men uselt är att 960 kräver manuell infettning av drivkuggen varje 10-nde timme. Med specialfett dessutom.

Man önskar centralsmörjning.

Så, överlag fungerar det utmärkt.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
FTG skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).