Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Miniskotare och Företagande

6 inlägg 2679 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Miniskotare och Företagande

Edblad  
#850195 Hej!

Jag genom företaget jag är anställd av har fått i uppgift att sondera terrängen på miniskotare.

Jag har kört några hundra timmar i en Vimek 610, 6v i en Malwa 560c samt drygt 3 år vanliga skogsmaskiner Komatsu/ John deere så viss känsla och koll har jag fått i hytten.

För att begränsa mig i alla alternativ så har jag bestämt mig för att den ska gå att flytta med biltrailer, vilket gör att jag får in modellerna: Kranman 8000, Alstor 821/822, Vimek 606, Kinetic 325, Kinetic T8, Terri(de äldre bandgående, typ 90tal).

Jag har Alstor, Kranman och Vimek inom 6 mil för service så det väger såklart in en del, men har en servicetekniker som skruvar allt inom 2 mil.

Andra modeller hos dessa tillverkare kan kan man såklart också frakta på biltrailer, men kran och viktmässigt så var dessa snarlika i utförande.

Har ni koll på timpris(vilka delar av landet?), Bränsleåtgång/h, täckningsgrad på jobb för maskinen på årsbasis och försäkringskostnad? Eller om ni har en fingervisning åtminstonde? allmänt?

Hittills verkar jag fått fram att ett begagnatvärde på en 5-10år gammal maskin är från 400,000kr +moms och en 2år gammal eller ny ligger från ca 650,000kr+ moms. Lite generella priser såklart och beroende på utrustning och skick.

Vill ni inte presentera någora siffror eller exempel här så skicka ett dm till mig här på forumet så kan vi diskutera mer avskilt om det är så.

Mvh
Kalle
Södra Jämtland



   TS
Syketec Woodpecker WP-50
Avatar Fallback

Re: Miniskotare och Företagande

Axl  
#850211 Vad har du tänkt göra för jobb? Det borde väl påverka valet av maskin.

Avatar Fallback

Re: Miniskotare och Företagande

Edblad  
#850222 Ursäkta att kanske viktigaste uteblev men iallfall mindre manuellhuggna volymer, snövirke och ev myrtrampningar, 8wd alstor med band eller terri är såklart bättre för det sistnämnda.

   TS
Avatar Fallback

Re: Miniskotare och Företagande

Axl  
#850233 Ingen av dom är väl något under av komfort… är det inte bättre om du ska köra yrkesmässigt att gå upp ett hack i storlek?

Avatar Fallback

Re: Miniskotare och Företagande

Edblad  
#850295 I timmar per år blir det inte knappt något yrkesmässigt, tanken är ett ryck här och var på året men samtidigt kan maskin stå i 2 månader. Så någonstans får man pruta. Hade uppdragen varit löpande längre perioder så hade helt kvar ett hack upp i storlek varit att föredra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Miniskotare och Företagande

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#850372 Har du kört 610 innan så lär du bli besviken på 606. Skillnaden är stor både i motor och drivningen bak.
Svärfar har avverkat ett gäng Vimek 606,608 och 610. 610 är den enda som drivit ordentligt bak och haft effekt till det.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).