Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kellve lastare+ balgrip?

4 inlägg 1071 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kellve lastare+ balgrip?

Conor  
#819176 Jag fundera på att köpa en traktor som har en kellve lastare, går det att bygga om den till en BM fäste eller nåt för att kunna använder en balgrip?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Kellve lastare+ balgrip?

molnia  
#819185 Om det är en lastare av äldre typ med bara hydralkolvar för lyft men en spärr för tilta. Så kallat ryck o slit-lastare
Då är det en hel del jobb då det utöver ett fäste också behövs hydralkolvar och att få det eftermonterat till en bra lösning har många försökt med varierande resultat.
Men är den helt hydralisk så är det mindre jobb.
Då ökar även sannolikheten att den har något form av snabbfäste från fabrik.
De 2 vanligaste fästesmodellerna som förekommer i Sverige är Trima, även kallat SMS och Euro.
Finns en tråd på maskinisten om just att anpassa en källvelastare. Frågan är vilken modell /generation du har tittat på..
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=11500

Användarvisningsbild

Re: Kellve lastare+ balgrip?

Conor  
#819188 Här är två bilder på lastaren.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kellve lastare+ balgrip?

molnia  
#819235 Det är ju en helhydralisk , mkt bra.
Ta gärna mer bilder på fästet, baksidan av skopan..
Finns en bra broschyrbank här:
Skulle med största sannolikhet säga att du har sms fäste på denna lastaren.
Under kategorin lantbruk i broschyrbanken finns ett gäng från kvällen mekaniska, skulle gissa att det är en av de tidigare inringade.
1700635610_screenshot_20231122_074220_chrome.jpg

https://www.solhem9.se/broschyrbank_lan ... skiner.htm

Så hittar du bara en balklämma med sms/Trima fäste så går den fästa, sen är det ju intressant att veta exakta modellen för att utläsa datablad för vad den orkar lyfta. Balgrip och bal väger en del. Sen behöver det förmodligen extra hydralik till klämman. Enklast är att dra 2 slangar från hydralutagen baktill på traktorn men inte lika smidigt i längden.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).