Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek minimaster 620 -2010

3 inlägg 2537 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vimek minimaster 620 -2010

Jobe87  
#819039 Bytte rem i förebyggande syfte. Efter ett par timmar så nöttes den onormalt på ovansida. Flisor lossnade mm. Har inga problem med maskinen med att den ex. Varvar ( gör ju det om fjäder är trasig) allting verkar vara i sin ordning. Remmen var en ultimax 1078 m3, bes. från vimek. Tidigare satt en kimpex 242- 10( helt slät ovansida). Upplever ultimax remmen som mer plastig och ribbor på den. Undersökt om det tar I någonstans men inte hittat annat än att den går ca 2,5 cm från variatorskyddet.
Kört försiktigt och kört in remmen. Men kanske för lite?

Vilka remmar kör ni på?
Någon med liknade problem?

TS
Syketec Woodpecker WP-50
Användarvisningsbild

Re: Vimek minimaster 620 -2010

Bjurs 620  
#835062 Hej Jobe87,
Jag har bytt till en Ultimax 1078 m3 vid 2 tillfällen och de slits sönder på ett par timmar. Den har inte samma storlek som Kimpex 242 remmen så jag vet inte varför Vimek säljer denna som utbytesrem. Jag hittade en annan rem som heter Drivrem DAYCO HP3012, den har samma storlek som Kimpex remmen och har fungerat som den ska under vintern.

Användarvisningsbild

Re: Vimek minimaster 620 -2010

Jobe87  
#835066 Har också köpt exakt den dayco remmen! Den tidigare ägaren sa också något om att det varit svårt hitta rätt rem- som håller.
Tyvärr så har det lindat massa rem/snören runt variatorn så spänningen har varit alldeles för dålig på min. Ska snart montera ihop den så hoppas problemet nu är löst. Var som inga fel annat än det.

TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).