Små skogsmaskiner och övriga maskiner

100% elektriskt Kranman ATV-ekipage

9 inlägg 1887 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

100% elektriskt Kranman ATV-ekipage

Torbjörn Johnsen  
#814897 Kranman har lagt upp en video på ett 100% batteridrivet Kranmanekipage. ATVn är en ATVelectric som vi skrivit om tidigare här på forumet: Torbjörn Johnsen - eldriven ATV

Istället för den extra bensinmotorn som driver hydrauliken till vagnsdrivning, kran och ramstyrning sitter där istället ett laddningsbart batteri och en Honda elmotor på 2 Kw. Det går enligt Kranman att köra 30-40 minuter och sedan kan batteriet snabbt bytas till ett fulladdat om man har flera. Har ingen aning om batterikostnad men för den som vill gå "all-in" på fossilfri huggning så är det ju ett intressant koncept inkl lämplig batterimotorsåg.

Här finns en video på vindfällshuggning och körning med 100% el:

https://youtu.be/JeATlEbIRTg?si=Rm-U7sgiR3zOeJl1



   TS
Användarvisningsbild

Re: 100% elektriskt Kranman ATV-ekipage

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#814902 Ja, det där verkar ju vara en bra början på ett helelektriskt litet skogsekipage.

Men jag funderade lite på framdrivning av vagnen, är det inte viss effektförlust att göra detta hydrauliskt? Skulle det inte vara bättre med elmotor direkt på hjulen?
Skulle kanske till och med gå förhållandevis lätt att få till att styra drivningen med ATVn direkt, när man gasar på ATVn så driver kärran samtidigt.

Sen skulle det ju behövas lite mer batterikapacitet.

Användarvisningsbild

Re: 100% elektriskt Kranman ATV-ekipage

JAndersson  
#814921 Intressant! Antar att man valde att behålla hydrauliken för att det krävdes mindre utvecklingsarbete. Men på sikt borde det vara effektivare att driva vagnen med elmotorer som Zixten nämner. Då kan man ju också få till regenerativ bromsning så att batteriet laddas upp. Däremot tror jag att man vill behålla hydrauliken på kranen då hydraulcylindrar är starkare och lättare. Men man borde kunna få till en mer energieffektiv styrning av hydrauliken där elmotorn går ner i varvtal då flödesbehovet är lågt

Användarvisningsbild

Re: 100% elektriskt Kranman ATV-ekipage

anersimyra  
#815094 uppspelingshastigheten vid sågmomentet var ju minst 1,5 ggr den normala..🤣

Användarvisningsbild

Re: 100% elektriskt Kranman ATV-ekipage

toker72  
#815115 En dum sak med ATV är ju att man behöver dubbla kraftkällor tydligen även när man kör med el vore ju rätt smidigt om man kunde nyttja batteriet eller bensinmotorn på ATV till vagnens hydraulik.

Avatar Fallback

Re: 100% elektriskt Kranman ATV-ekipage

r93  
#815117
anersimyra skrev:uppspelingshastigheten vid sågmomentet var ju minst 1,5 ggr den normala..🤣


Jo, kranman brukar göra detta, för flera år sedan så visade dom en film när man rensade ett dike med deras maskin, det var helt klart uppskruvad hastighet på den, i denna filmen när kranen körs så tycker jag den beter sig hyfsat normalt, men ljudet låter väldigt konstigt, å andra sidan så låter kanske deras aggregat så? Jag har aldrig hört ett eldrivet aggregat live.

Användarvisningsbild

Re: 100% elektriskt Kranman ATV-ekipage

anersimyra  
#815118
toker72 skrev:En dum sak med ATV är ju att man behöver dubbla kraftkällor tydligen även när man kör med el vore ju rätt smidigt om man kunde nyttja batteriet eller bensinmotorn på ATV till vagnens hydraulik.

Det finns några lösningar där en hydraulmotor kopplats direkt på motoraxeln på ATV: men med mindre bra resultat då hydraulmotorn tar upp hela utrymmet i fotbaljan. Fram till dess att någon tillverkare av ATV maskiner tillverkar en maskin med inbyggd hydraulik så är nuvarande lösning den enda praktiskt möjliga.

Användarvisningsbild

Re: 100% elektriskt Kranman ATV-ekipage

anersimyra  
#815121
r93 skrev:
anersimyra skrev:uppspelingshastigheten vid sågmomentet var ju minst 1,5 ggr den normala..🤣


Jo, kranman brukar göra detta, för flera år sedan så visade dom en film när man rensade ett dike med deras maskin, det var helt klart uppskruvad hastighet på den, i denna filmen när kranen körs så tycker jag den beter sig hyfsat normalt, men ljudet låter väldigt konstigt, å andra sidan så låter kanske deras aggregat så? Jag har aldrig hört ett eldrivet aggregat live.

Man ser klart och tydligt en onaturligt snabb rörelse i träden och förarens hjälmdok, men när han drar igång sågen så blir det rena rama stumfilmskomiken. Nu tror jag dock inte att kranman medvetet laddat upp en film med för hög uppspelningshastighet då mina egna uppladdade filmer ibland spelas upp i lite för hög hastighet på youtube.

Användarvisningsbild

Re: 100% elektriskt Kranman ATV-ekipage

toker72  
#815125
anersimyra skrev:
toker72 skrev:En dum sak med ATV är ju att man behöver dubbla kraftkällor tydligen även när man kör med el vore ju rätt smidigt om man kunde nyttja batteriet eller bensinmotorn på ATV till vagnens hydraulik.

Det finns några lösningar där en hydraulmotor kopplats direkt på motoraxeln på ATV: men med mindre bra resultat då hydraulmotorn tar upp hela utrymmet i fotbaljan. Fram till dess att någon tillverkare av ATV maskiner tillverkar en maskin med inbyggd hydraulik så är nuvarande lösning den enda praktiskt möjliga.

Ja förstår att eftermonterade lösningar inte blir optimala men lite mera arbetsbetonade atv borde kunna ha hydraulik från fabrik då kan man ju använda det till kran eller tex ett snöblad.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).