Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Någon som testat elektrisk vinsch?

11 inlägg 2308 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Någon som testat elektrisk vinsch?

dalmas85  
#789228 Är det någon som har testat elektrisk vinsch med lyckat resultat? Jag har en gammal skogstraktor men kran bak, har en manuell driven av kraftuttaget men funderar på att testa någon elektrisk. Frågan är styrka och längd på vire, hastighet osv.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Någon som testat elektrisk vinsch?

anersimyra  
#789229
dalmas85 skrev:Är det någon som har testat elektrisk vinsch med lyckat resultat? Jag har en gammal skogstraktor men kran bak, har en manuell driven av kraftuttaget men funderar på att testa någon elektrisk. Frågan är styrka och längd på vire, hastighet osv.

Elvinschar är enbart konstruerade för korta drag under en begränsad tid och måste få svalna av ordentligt efter ett fullt drag. De små warnvinscharna (2500/3000) måste efter ett drag på femton meter svalna av i minst tio minuter. En kamrat som har en betydligt större 12v vinsch monterad på bilen blev minst sagt förfärad när det visade sig att vinschen sommartid blev överhettad redan efter ett drag på fem meter vid full belastning..🔥😳 till bärgning, eller lastning/lossning fungerar de dock utmärkt, men till lunning över tid är de inget att satsa på.

Avatar Fallback

Re: Någon som testat elektrisk vinsch?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789245 Jasså, det är så illa. 😢 Har också funderat på elektrisk vajerkran, men man måste nog ha ett 48V system i alla fall för att få kraft och hålla nere förluster (=värme).

Alternativt som komplement till vanliga vajerkranen, så man får två vajrar att leka med. Kanske man kan hitta på massa roligt...

Användarvisningsbild

Re: Någon som testat elektrisk vinsch?

anersimyra  
#789247
Mangan skrev:Jasså, det är så illa. 😢 Har också funderat på elektrisk vajerkran, men man måste nog ha ett 48V system i alla fall för att få kraft och hålla nere förluster (=värme).

Alternativt som komplement till vanliga vajerkranen, så man får två vajrar att leka med. Kanske man kan hitta på massa roligt...

Dessutom har jag vid flera tillfällen varit med om att elvinschar fått ett ”eget liv” och börjat vinscha av sig själva..😳 vid ett tillfälle kände jag plötsligt hur hjulingen stegrade sig och därefter vek sig mot kranen på vedvagnen. Felet berodde på det kinatillverkade reläet som kortslöt sig av lite fukt..😳

Avatar Fallback

Re: Någon som testat elektrisk vinsch?

uffejohan  
#789249 Jag har satt en elwinsch på båttrailern, driven av ett vanligt startbatteri. Båten väger 2 ton och när jag drar upp den på trailern är det på vippen att det går. Winschen blir riktigt varm och skulle inte klara en meter till.

Användarvisningsbild

Re: Någon som testat elektrisk vinsch?

anersimyra  
#789254 Att tänka på vid köp av vinschar är att uppgiven ”dragkraft” kan skilja sig rejält åt även om den uppgivna kraften är densamma. Vissa vinschar klarar av att lyfta angiven kraft/vikt rakt upp medans en annan vinsch klarar av att FLYTTA ett föremål med en viss friktion mot underlaget. Ett spakblock som kostar 200 kronor märkt 1500 är inte på långa vägar lika starkt som ett spakblock märkt 1500 med en prislapp på 2000 kronor. Det dyra blocket lyfter 1500 kilo och det billiga skräpet orkar dra en vikt om 1500 kilo, exempelvis en bil på plan mark..🙂👍

Avatar Fallback

Re: Någon som testat elektrisk vinsch?

ujja  
#789261
dalmas85 skrev:Är det någon som har testat elektrisk vinsch med lyckat resultat? Jag har en gammal skogstraktor men kran bak, har en manuell driven av kraftuttaget men funderar på att testa någon elektrisk. Frågan är styrka och längd på vire, hastighet osv.

Kan du inte montera en hydraulvinsch? Dom funkar mycket bättre än en elvinsch.

Användarvisningsbild

Re: Någon som testat elektrisk vinsch?

Camaro1969  
#789288 har på atv vagnen... används knappt då den är för långsam utanman slänger på det för hand istället...

hydraulvinsch att föredra eller en traktordriven vinsch på kraftuttaget

Användarvisningsbild

Re: Någon som testat elektrisk vinsch?

dalmas85  
#789511 Tack för alla svar, jag har en mekaniskt driven via kraftuttaget men önskar att kunna fjärrstyra den. Tänkte om utvecklingen gått framåt så det gick att köra direkt el men då är det alltså fortfarande inte ett alternativ.

   TS
Avatar Fallback

Re: Någon som testat elektrisk vinsch?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789571 Vad har du för vinsch? Ett snöre kan funka....

Avatar Fallback

Re: Någon som testat elektrisk vinsch?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789582
dalmas85 skrev:Tack för alla svar, jag har en mekaniskt driven via kraftuttaget men önskar att kunna fjärrstyra den. Tänkte om utvecklingen gått framåt så det gick att köra direkt el men då är det alltså fortfarande inte ett alternativ.

Har för mej att Weimer hydralik har ett paket för att fjärrstyra även mekaniska vinschar

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).