Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Liten Kubota B2741 som skogstraktor

3 inlägg 1861 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Liten Kubota B2741 som skogstraktor

MattiasiÅs  
#770147 Hej!
Vänder och vrider på lämplig traktor för mitt skogsbruk, har ramlat på Kubota B2741 som finns för intressanta priser nere i Europa. Tex, https://www.mascus.se/lantbruksmaskiner ... ek7kg.html
Till denna skaffas en vagn med kran av lättare modell 1-3 tons vagn.
Jag tar gärna synpunkter om följande frågor:
* Är maskinen för lätt, 650 kg*27 hp
* Är maskinen för klen för att orka driva hydraulik på vagnen
* Annat som diskvalificerar den i skogen?

Någon på forumet med erfarenhet av denna traktor?

Att det kan ha sina sidor med att importera en traktor förstår jag. Att en större traktor på 70 hp och 5 ton orkar mer förstår jag också, men jag lockas av att kunna ta hem traktorn från skogen (4 mil) istället för att låta den stå obevakad i en lada på skogen.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Liten Kubota B2741 som skogstraktor

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#770153
MattiasiÅs skrev:Hej!
Vänder och vrider på lämplig traktor för mitt skogsbruk, har ramlat på Kubota B2741 som finns för intressanta priser nere i Europa. Tex, https://www.mascus.se/lantbruksmaskiner ... ek7kg.html
Till denna skaffas en vagn med kran av lättare modell 1-3 tons vagn.
Jag tar gärna synpunkter om följande frågor:
* Är maskinen för lätt, 650 kg*27 hp
* Är maskinen för klen för att orka driva hydraulik på vagnen
* Annat som diskvalificerar den i skogen?

Någon på forumet med erfarenhet av denna traktor?

Att det kan ha sina sidor med att importera en traktor förstår jag. Att en större traktor på 70 hp och 5 ton orkar mer förstår jag också, men jag lockas av att kunna ta hem traktorn från skogen (4 mil) istället för att låta den stå obevakad i en lada på skogen.

Dum fråga kanske men har du kollat in traktorimports sortiment, annars så är nog Kubotan bättre än en atv i alla fall. Körde själv med en 25hp och 1200kg tung Jinma 254 i skogen och det var inga problem, såg nästan ny ut efter 1000 timmar.

Användarvisningsbild

Re: Liten Kubota B2741 som skogstraktor

MattiasiÅs  
#770159 Yes, jag har kollat in dem också 😀

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).