Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Köpa griplastarvagn eller ej?

56 inlägg 14144 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa griplastarvagn eller ej?

Bosda  
#730497 Hej

Jag har en fundering jag skulle vilja testa här i forumet. Innerst inne vill jag nog helst få peppning om att jag ska köpa utrustning, men tacksam för åsikter som säger motsatsen 😉

Mina förutsättningar:
- Ärvd skog (sedan 5 år)
- Södra-medlem (ärvt konto)
- Ca 25 ha mestadels barrskog
- Ålder 70-900 år
- ATV 650 cc
- Har kunskap och utrusning för att kunna såga i skogen

Det jag vill:
- Avverka och plantera nytt i små steg, typ 1-2 ha var 5-10 år.
- Kunna hantera vidfällor löpande. Blir i dagsläget liggande pga. storlek.

Står nu inför en första avverkning på ca 1 ha. Har möjlighet att beställa avverkning och utkörning från Södra. En uppskattning från min kontakt där är ett netto på 450-500 kr/m3fub och att aktuell skog är på ca 400 m3fub. Således ett netto på ca 180-200 tkr. Jag vet inte vad det blir brutto, dvs. om jag sköter avverkning och utkörning själv, men antar att det såklart blir högre än nettot.

Frågan är nu om det är vettigt resonerat att köpa en griplastarvagn av god kvalité (Kranman eller Avesta) för att köra ut detta själv? Första avverkningen får finansiera inköpet, men därefter är den ”gratis”. Det som gjort mig tveksam tidigare är att det är svårt att få fram uppgifter om hur stora stockar en griplastarvagn klarar av, men efter att ha sett film från Kranman (se bifoga bild) där man hanterar vindfällor med stockar som ser ut att väga en hel del så tror jag att det mesta som är aktuellt för mig kommer att gå att lasta med kran. De största rotstockarna kan ju blir problem att ta lasta, men tänker att jag får kapa dom i kortaste accepterade längderna för timmer eller att man drar upp dom med vinsch.

Förstår att jag inte kan ta ledigt från jobbet och finansiera med intäkterna för skogen, jag ser det mer som rekreation och att jag får kondition på köpet. Tanken är att göra det över en hel vinter.

Så vad säger ni? Är det en god idé att köpa en griplastarvagn, eller ska jag anlita Södra?

1633511863_kranman.jpg




   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa griplastarvagn eller ej?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#730506 En ATV-vagn är för klen för slutavverkning men till tidig gallring är de perfekta.

Användarvisningsbild

Re: Köpa griplastarvagn eller ej?

Bert1  
#730508 Jag hade gjort båda delar 🙂
Lejt för huggning/skotning för det lär bli kämpigt å köra ut dom mängderna med den lilla maskinen
Och vid lämpligt tillfälle köpt en huggarvagn för och kunna ta dom där enstaka träden själv

Avatar Fallback

Re: Köpa griplastarvagn eller ej?

Bosda  
#730514
Mikael skrev:En ATV-vagn är för klen för slutavverkning men till tidig gallring är de perfekta.


Tack för svar 😀
Är det utifrån egna erfarenheter och i så fall vilken vagn?
Typ en Kranman borde väl klara lite mer än en tidig gallring.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa griplastarvagn eller ej?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#730517 Köp en traktor med vajerkran och skogsboggie. Då kan du ta alla storlekar på träd. och du kan ta vindfällensom ligger avigt till med vinschen. Själva huggingen är det som kommer ta mesta tiden i vilket fall.

Användarvisningsbild

Re: Köpa griplastarvagn eller ej?

Vardon  
#730518 Jag hade lejt avverkningarna. En kranman T1750 har 0,9 i lastarea. säg att du lastar ca 4 m i snitt och upp till grind och ca 50% mellan rundvirke och fastvolym. Då rymmer den ca 0,9*4*0,5 =1,8 fub. Du ska ha ut ca 400 fub. Det blir ca 222 vändor tar varje vända säg 30 minuter så har du nästan att göra i tre veckor om man räknar 40 h / arbetsvecka. Sen kan du ju laborera med siffrorna själv och man kan skaffa större vagn och lasta över grind men det kan vara mycket som är kortare än 3 m och krokigt och längre skotningsavstånd med så det är en fingervisning om hur jag resonerar.

Däremot vad kostar det om du ska leja för att plocka ut säg 1,8 fub vindfälle. Bara maskintransporten lär väl vida överstiga virkesvärdet så där tycker jag det finns utrymme och du får verktyg och möjlighet att komma ut i skogen. Du tar hem vindfällena, sågar till lämpligt virke du kan använda och du har nytta av maskinen där med och bättre lönsamhet.

Men vid större poster hade jag lejt. Personligen hade jag inte köpt något utan hytt som är tänkt att använda vintertid.

Avatar Fallback

Re: Köpa griplastarvagn eller ej?

jannee  
#730520 Jag hade INTE sålt timret till Södra, de pengar du tjänar på att sälja timret till de som betalar bäst kan du senare lyda Mangans råd och köpa en traktor med vagn och vajerkran.

Avatar Fallback

Re: Köpa griplastarvagn eller ej?

Bosda  
#730528
Mangan skrev:Köp en traktor med vajerkran och skogsboggie. Då kan du ta alla storlekar på träd. och du kan ta vindfällensom ligger avigt till med vinschen. Själva huggingen är det som kommer ta mesta tiden i vilket fall.


Inte intresserad av en traktor med vajerkran. Har ingen bra plats att förvara den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa griplastarvagn eller ej?

Bosda  
#730533
Vardon skrev:Jag hade lejt avverkningarna. En kranman T1750 har 0,9 i lastarea. säg att du lastar ca 4 m i snitt och upp till grind och ca 50% mellan rundvirke och fastvolym. Då rymmer den ca 0,9*4*0,5 =1,8 fub. Du ska ha ut ca 400 fub. Det blir ca 222 vändor tar varje vända säg 30 minuter så har du nästan att göra i tre veckor om man räknar 40 h / arbetsvecka. Sen kan du ju laborera med siffrorna själv och man kan skaffa större vagn och lasta över grind men det kan vara mycket som är kortare än 3 m och krokigt och längre skotningsavstånd med så det är en fingervisning om hur jag resonerar.

Däremot vad kostar det om du ska leja för att plocka ut säg 1,8 fub vindfälle. Bara maskintransporten lär väl vida överstiga virkesvärdet så där tycker jag det finns utrymme och du får verktyg och möjlighet att komma ut i skogen. Du tar hem vindfällena, sågar till lämpligt virke du kan använda och du har nytta av maskinen där med och bättre lönsamhet.

Men vid större poster hade jag lejt. Personligen hade jag inte köpt något utan hytt som är tänkt att använda vintertid.


Tack för bra uträkning 👍 hade inte tänkt att det kunde bli så många turer.

För mig skulle detta bli en hobby, har inte någon annan vettig sådan (tror inte Netflix räknas som hobby).
Eftersom jag inte har brådis så finns det egentligen inget som motiverar avverkning i den storleken. Skulle lika gärna kunna avverka vad som behövs för en timmerbil med släp varje år. Har för mig att ett sådant ekipage tar ca 40 m3fub. Då blir det 20-25 rundor/år vilket låter mer överkomligt.

För min del är det ATV eller inte alls. Den är nyinköpt och jag är inte jättesugen på att köpa ett motordrivet fordon till bara för att få en hytt, men tack för tipset 😀.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa griplastarvagn eller ej?

anersimyra  
#730550 Tänk på att hjulingen MÅSTE utrustas med ordentliga skogshjul och att originalfjädringarna fram måste bytas till de kraftigast tänkbara som du hittar då aggregaten väger nära 50 kg. Bakfjädringarna behöver inte bytas då man ändå är tvungen att montera ett tillbehör som gör axeln stel. Vad gäller hydraulvagnen så snåla inte utan köp ” extra allt ” och då särskilt när det gäller drivning och terrängbroms..👍🙂

Användarvisningsbild

Re: Köpa griplastarvagn eller ej?

Raptus  
#730559 Trenger ikke bytte fjærer fremme, ihvertfall ikke noe problem på min polaris 570 4x4. Har gummiklosser mellom spiralene på fjærene bak, og det holder for å ha nødvendig høyde når vogna er på. Har montert 14" med 28" skogsdekk da, gir også kjærkommen høyde på atv.

1633536346_screenshot_20211006-180516_gallery.jpg


Har kellfri/kinavogn, fungerer fint til det jeg har brukt den til. Skal gallra lite gran og bjørk framover før det blir for mye snø.

Har ikke angret en dag siden jeg kjøpte den, bare å kjøpe hvis du har lyst på vogn, men hydraulisk vinsj er ett must 👍

Användarvisningsbild

Re: Köpa griplastarvagn eller ej?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#730567
Bosda skrev:
Mikael skrev:En ATV-vagn är för klen för slutavverkning men till tidig gallring är de perfekta.


Tack för svar 😀
Är det utifrån egna erfarenheter och i så fall vilken vagn?
Typ en Kranman borde väl klara lite mer än en tidig gallring.

Jag började med en Kranman 2ton efter en Jinma 254 sedan blev det en Bison 8000 och nu har jag en Woodtiger och alla är för klena för slutavverkning.
Det går att baxa på det mesta på vagnarna men man får dra ner på längden på timmret och det frestar grejerna att köra mycket och grovt, men hämta lite vindfällor och barkborregranar är inget problem.
Har kört en del slutavverkning med Woodtigern men det grova får man ta med traktor och vagn.

Användarvisningsbild

Re: Köpa griplastarvagn eller ej?

anersimyra  
#730602
Raptus skrev:Trenger ikke bytte fjærer fremme, ihvertfall ikke noe problem på min polaris 570 4x4. Har gummiklosser mellom spiralene på fjærene bak, og det holder for å ha nødvendig høyde når vogna er på. Har montert 14" med 28" skogsdekk da, gir også kjærkommen høyde på atv.

1633536346_screenshot_20211006-180516_gallery.jpg


Har kellfri/kinavogn, fungerer fint til det jeg har brukt den til. Skal gallra lite gran og bjørk framover før det blir for mye snø.

Har ikke angret en dag siden jeg kjøpte den, bare å kjøpe hvis du har lyst på vogn, men hydraulisk vinsj er ett must 👍

Både kranman och avestas största aggregat väger runt 50 kilo och har ett kortare drag och en kran som sitter närmare hjulingen än vad som är fallet på din avestakopia. .👍🙂

Användarvisningsbild

Re: Köpa griplastarvagn eller ej?

Raptus  
#730612 Hvis du ser nærmere så er vogna hektet av på bildet 😁 Og aggregatet greier jeg akkurat å løfte på uten hjelp, så er nok opp mot 50 kg.

Avatar Fallback

Re: Köpa griplastarvagn eller ej?

Sture Andersson  
#730616 Köp en traktor med griplastarvagn ,jag vet inte hur jag skulle klara mig utan ,använder den till allt. Köra virke, ved, ris , lyfta sten ,flytta sten .gräva dike ,lyfta allt som är för tungt för ryggen ,köra hem den skjutna älgen ,lyfta fram meterklyven ,köra meterklyven från hytten , lyfta vedsäckar , lyfta ensilars balar ,det är bara fantasin som sätter stopp för vad man ha en griplastarkärra till.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).