Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bygga om kjedjesmörjning Naarva S23C

10 inlägg 3580 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bygga om kjedjesmörjning Naarva S23C

moiam  
#547359 Har köpt en Naarva S23C som vi hängt i vår Malwa 560F.

Funkar bra, men problemet är att den smörjer kedjan till sågen med maskinens hydraulolja. Något som inte är accepterbart för oss.

Därför ska jag nu börja bygga om den. Jag har inte hittat mycket om detta aggregat på nätet så jag tänkte att jag startar en liten byggtråd.

Ska försöka lägga in mycket bilder [emoji846]


Senast redigerad av moiam sön 27 jan 2019, 12:42, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga om kjedjesmörjning Naarva S23C

moiam  
#547361 Har varit och införskaffat grejer som ska ersätta befintligt system. Just nu så sitter den rörkoppligen på bilden från såglådans ventilhus ner till sågen och matar med tryck när sågen går.

Detta ska jag försöka ändra till i första hand är självtryck via separat tank.

Så idag har jag köpt de andra sakerna på bilden plugg för ena änden av röret och en koppling som ska gå till en slang istället som senare ska upp till en tank som placerad mellan ventilblocket och mätdatorboxen.

IMG_20190125_130843.jpeg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga om kjedjesmörjning Naarva S23C

moiam  
#547736 Då började jag idag att greja lite på aggregatet då det var lite väl blåsigt och snökaos för att ge sig på slutavverkning idag tyckte jag.
Senast redigerad av moiam sön 27 jan 2019, 18:13, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga om kjedjesmörjning Naarva S23C

jarsen86  
#547776 Självtryck? På vårat bjm sitter en extra kolv på utmatningen av svärdet, som pumpar ut kedje oljan.

Användarvisningsbild

Re: Bygga om kjedjesmörjning Naarva S23C

moiam  
#547781
Självtryck? På vårat bjm sitter en extra kolv på utmatningen av svärdet, som pumpar ut kedje oljan.


Ja, så är det tyvärr inte på naarvan, men det är steg två om detta inte funkar. Jag vill göra det så enkelt som möjligt :)
Just nu så matas det som sagt direkt från maskinens hydraulolja.

Hur exakt funkar det på BJMs aggregat? en kolv? Vad styrs den av? trycker konstant? Elbrytare?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga om kjedjesmörjning Naarva S23C

moiam  
#547881 Hmm. Frågade Naarva i Finland och fic svar att de har separat kjedjesmörjning att beställa, men att den bara passar på aggregat utan längdmätning.

Film på ett med kjedjesmörjning. 6600kr skulle de ha för den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga om kjedjesmörjning Naarva S23C

Jim_90  
#549480 På mitt aggregat sitter det en tank på 5L på tiltdelen. Under tanken sitter en tryckstyrd ventil som öpnar när man sågar. Kedjeoljan rinner med självtryck till svärdet.

Användarvisningsbild

Re: Bygga om kjedjesmörjning Naarva S23C

moiam  
#549491 Ett Naarva aggregat? Har du möjlighet att ta lite bilder? 🙂

Hur har du kopplat trycket till ventilen? Från där original kjedjesmörjning kommer?

Någon förändring med extra retur eller liknande?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga om kjedjesmörjning Naarva S23C

Jim_90  
#552504 Ursäkta för sent svar. Aggregatet är ett grangärde-maskin aggregat. Skall ta bilder imårgon.

Avatar Fallback

Re: Bygga om kjedjesmörjning Naarva S23C

valtra a 72  
#553401 Hur går det med ombyggnaden av smörjningen?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).