MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!
Små skogsmaskiner och övriga maskiner
Skördaraggregat för järnvägsräls (lättkvistat)
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in tis 21 jul 2015, 09:01#337098Här är ett aggregat för deponering av järnvägsräls. Visst är det ganska likt ett skördaraggregat för skogsmaskiner? Kvistknivar behövs dock troligtvis ej.
TS

tis 21 jul 2015, 13:22#337118Verkar väldigt omständigt mot att använda en vanlig rälsklipp
Re: Skördaraggregat för järnvägsräls (lättkvistat)
tis 21 jul 2015, 17:30#337132Det var ett konstigt verktyg, konstig grip och långsam "kapning", sätt en mer normal grip och sätt en sådanhär klipp efter matarvalsarna:
https://youtu.be/wd7xUBQh91E
Sedan verkar det vara rätt stor brist på struktur, på arbetets utförande. Bara ett hej o hå klippande mitt i högen känns ju lite sådär.
https://youtu.be/wd7xUBQh91E
Sedan verkar det vara rätt stor brist på struktur, på arbetets utförande. Bara ett hej o hå klippande mitt i högen känns ju lite sådär.
//Henke månskensskogsbonde
tis 21 jul 2015, 21:18#337153Ush, det där gör ondt att se på.
Järnvägrâls ska inte kapas upp i bitar, utan leveras til mig, så jag kan göra flera broar til mina skogsväger.
Med 4 räls och friska sliper, så kan man nog köra över med en tanks utan bekymmer.
Kan dessutan förvaras utomhus utan skydd i årevis, utan annat en lite ytrost.
Det enda som er lite krånglit er om man vil forsöka svetsa på dom, då krävs det spesielle pinner va jag hört,
Järnvägrâls ska inte kapas upp i bitar, utan leveras til mig, så jag kan göra flera broar til mina skogsväger.
Med 4 räls och friska sliper, så kan man nog köra över med en tanks utan bekymmer.
Kan dessutan förvaras utomhus utan skydd i årevis, utan annat en lite ytrost.
Det enda som er lite krånglit er om man vil forsöka svetsa på dom, då krävs det spesielle pinner va jag hört,
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc
tis 21 jul 2015, 21:51#337158Hej,
Ja, den verkar inte optimal.
Kan inte vara kul efter en tid att vara förare av denna manick.
"-Jepp, här ligger två mil järnvägsräls som ska bli bitar, kommer väl ta någon månad eller två ... "
Det måste vara inför återvinning av stål som rälsen prepareras i mindre bitar eller vad tror ni?
"-Jepp, här ligger två mil järnvägsräls som ska bli bitar, kommer väl ta någon månad eller två ... "
Det måste vara inför återvinning av stål som rälsen prepareras i mindre bitar eller vad tror ni?
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!
TS
Re: Skördaraggregat för järnvägsräls (lättkvistat)
ons 22 jul 2015, 00:20#337177
Ja, så att det går att hantera skrotet med hjullastare.
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Ja, så att det går att hantera skrotet med hjullastare.
//Henke månskensskogsbonde
ons 22 jul 2015, 09:38#337187En kompis till mig skar upp rälsen efter ett spårbyte . Den kom i 20 meters bitar . Då huvudet är väldigt hårt och foten i princip blötjärn , så skar de av foten. Med gas och släppte rälsarna i marken från lite höjd så sprack de av . Men lite terapijobb är det väl iaf , finns som sagt "vanliga" saxar som är mycket snabbare än aggregatet i filmen .

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).