sön 12 jul 2015, 12:20#336315
Lite fortsatt översättning, verkade uppskattas!
Detta står under "Tarina" alltså "berättelse" ungefär:
Logbullet föddes när vi behövde få ett skogsanpassat fordon till vår skogsgård.
Jag skrev i november 2011 den skogsrelaterade bloggen puuntuottaja.com ett inlägg om "lätta transportverktyg". Vi behöver till vår skogsgård någon skogsanpassad transportmöjlighet. En miniskotare hade varit ett intressant allternativ men vi hade inte råd att införskaffa en sådan. Ideén till Logbullet föddes ur detta stycke:
jag har svårt att se i vilken situation maskinens inköp skulle vara på riktigt lönsamt. I priset på 25000 euro ingår skatten och det blir fortfarande en tillräcklig vinst kvar för tillverkaren, men för någon kund kan det löna sig att köpa maskinen. Småskaliga maskiner är ett intressant allternativ men med dagens priser är de svåra att motivera.
När jag skrev inlägget var jag ännu på mitt lönejobb utan större tankar om att bli egenföretagare. Från att inlägget skrevs till att maskinen presenterades år 2015 gick det fyra år.
Jag började planera maskinen med ett öppet sinne och bara ett kriterium. Tillverka en terränggående maskin anpassad för att transportera virke ur skogen. Maskinen skulle ha kunnat bli helt annnorlunda än den sista slutligen blev. Efter att ha gått igenom olika tekniska möjligheter så är jag nöjd med slutresultatet.
Maskinen hade i planeringstadiet ännu inget namn. I mitt tycke ger man barnet dess namn först efter födseln när man vet dess natur. Logbullets namn kom vi fram till med min fru när vi var ute på en promenad. Under promenadens gång bollande vi olika namn till maskinen och jag förklarade att det måste vara ledigt ihop med ".com" på nätet för att kunna göra en hemsida. Vi hade telefonen öppen under promenaden och kollade lediga namn.
Namnet Logbullet föddes genom ett skämt. Min fru föreslog namnet ”logmullet” (=tukkitakatukka = någon sorts frisyr ). Namnet var inte rakt av passande men efter lite diktande kom vi fram till Logbullet (=tukkiluoti =stockkula/ stockskott ) och namnet var fött. som tur var var internet adressen Logbullet.com ännu ledig och en googling gav inte tusen resultat på produkter med samma namn.
Jag förklarade därför maskinens namn som funnet.
Logbullets berättelse kommer att fortsätta i framtiden i aktiva skogsägares skogar. Förhoppningsvis kommer maskinen att bringa nytta och nöje till också andra än oss.
Lite plockade stycken från andra underrubriker på sidan:
"Logbullets markfrigång är 40 cm. Detta är inte bara under en smal remsa mitt under maskinen utan det högsta objekt, sten eller stubbe som man utan problem kan köra över med hela maskinen"
"Logbullets sits svänger 180 grader, föraren kan därför sitta i en bekvämställning medan hen lastar, man kan från samma ställning också rulla fram maskinen från hög till hög. En lätt lastning snabbar också på virkes transporten. Enligt Jyväskyläs yrkeshögskola samt arbetseffektivitetsföreningens (Työtehoseura) lätta skogsmaskiners -projekt används 70 procent av arbetstiden vid virkestransport till lastning och lossning."
"Maskinen har en bränslesnål dieselmotor (Kubota). Enligt Trafis sidor får man dock köra lätta terräng gående arbetsmaskiner på den lägre beskattade brännoljan."
"Logbullets drift förverkligades genom ett slutet hydraulkiskt system.
Oljan snurrar mellan pumpen och motorn utan att hamna i oljetanken. Det här sättet är mer ekonomiskt än en öppen krets och avger mindre värme."
"Logbullet tillverkas av företagaren Pekka Syväsen som har grundat Porttivuori Oy. Företagets huvudprodukter är Logbullet- miniskotarna."
"På skogssidan har skoglig ekonomiutbildning och till det tillhörande naturvårdskort. Jag har aktivt skött om skogen på vår egen skogsgård.
Jag kommer i framtiden att göra skogsvårdsarbeten i större utsträckning med Logbullet till min hjälp.
Köp du också en egen maskin."
Det är så skönt att inte göra någonting... och få vila ut efteråt!
The problem is not the problem, the problem is your attitude about the problem.
-Captain Jack Sparrow