Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Ödbjörn och andra småskotare...

347 inlägg 184413 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127243 Ja den har större motor och högre lastkapacitet men den är inte bredare. Likadant med min Robur. Den har likadan motor men en cylinder till och 3,5T mer i lastförmåga men bredden är densamma. Motorn i Snorren ,AD3 152, är egentligen en väldigt liten motor för en skotare. Funkar säkert bra som gårdsskotare men en lite större motor ser inte jag som någon nackdel. Tror inte min AD203 tar direkt någon större mängd mer soppa.

Avatar Fallback

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127245 Jo jag gav 35.000kr plus moms för min Robur vilket jag ioförsig tycker va billigt och så är den ju några år äldre också men aldrig att jag skulle byta bort den och ge nästan 300.000kr mer för en Snorre.

Användarvisningsbild

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127314 Ödbjörn, Volvo-BM SM462 och Snorre är nog bra maskiner för de privata skogsägarna men ''lite dyr'' men allt är förstås relativt beronde på hur mycket man använder dem. Jag skulle förstås gärna vilja ha en. Men som fritidshuggare får det inte kosta för mycket.
Håller med Emil det finns ju billigare alternativ fast komfort blir lite sämre, och att man får vara bered att eventuellt mecka och skruva lite själv. Men det kan det vara värt, dessutom är det lite krydda tycker jag att själv som månskensbonde skruva och uppgradera sin gammla maskin efterhand, speciellt vintertid passar det bra då dagarna är korta här uppe och mycket snö och mörker tvingar en till garaget på fritiden, då rensar man hjärnan från det dagliga arbetet.
Själv har jag bla en fin gammal skogsboxer, som fodrar lite muskel kraft för att manövrera den och utrustad med den enklaste av air-condition. Men den är driftsäker, seg och stark, snål på diesel, byggd som en pansarvagn och lätt mekad är saker som jag uppskattar mer och mer. Dessutom har den ett skönt ljud som kan ge en gåshud.
Att den sen var billig i inköp var bra den binder inte kapital. Vilket innebär att jag som skogsägare kan se mig om efter mer skogsförvärv istället..
:D :D :D

Avatar Fallback

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

valtra a 72  
#127337
Emil N skrev:Jo jag gav 35.000kr plus moms för min Robur vilket jag ioförsig tycker va billigt och så är den ju några år äldre också men aldrig att jag skulle byta bort den och ge nästan 300.000kr mer för en Snorre.
Jag tror att du har bättre framkomlighet med Roburn både i snö och svaga marker, sämre förarkomfort visserligen men till en tiondel av priset

Avatar Fallback

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127365 Jo det inbillar jag mej också. Har man mycket vägkörning så är ju saken en annan men då är ju inte snorren heller så bra vad jag förstått.
För dom pengarna så kan man nog fixa till lite bättre förarkomfort om man vill. Jag klarar mej gott med originalkomforten här hemma. Känns ju mer att man verkligen kör ett veteranfordon då.

Avatar Fallback

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127392 Jag vill påstå att alla dom maskinerna du räknar upp är större/klumpigare än vad Ödbjörnen är sen om priset är motiverat är en annan femma

Avatar Fallback

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127400 Ja okej då, min Robur är 2cm bredare än en snorre, detta med band, tar jag av banden så är min smalare. Och som jag redan nämnt så har den större motor men i samma motorfamilj och mer lastkapacitet. Vill man ha mindre motor så har ju lill-nallen samma motor som i snorren. BM 462 är ju volvos egna lillskotare med samma motor som i snorren men den brukar få kritik för att motorn är för liten och byts ofta ut mot någon större som t.ex AD4-203.

Avatar Fallback

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127421 Nu tänker jag lite mer om att den är som en vanlig skotare fast mindre, den har midjestyrning och de tror jag att de är en av orsakerna till att de är populära/dyra.
Utan att förringa TEG Robur o nallar som ger mycket skotare för pengarna så är nog Ödbjörnen den första lilla maskinen som egentligen hade passat på nästan varenda skogsgård(åtminstone här i södra sverige)
Den är byggd för att vara en 1a gallringsskotare så den har väl en motor som räckte till men jag har sett ex som var fyllade med 5,5m timmer oxå men då allt överbelastat ändå

Avatar Fallback

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127439 Alla modeller jag räknat upp har midjestyrning så det är inget unikt för snorren/ödbjörn. Jag förstår egentligen inte vad det är som gör snorren så speciell så att den skulle vara värd 5-10 gånger mer än de skotare jag räknat upp. Inte är det bredden på ekipaget iallafall.
Och missförstå mej inte, jag skriver inte detta för att framhäva att min maskin är BÄST för snorren och ödbjörn är säkerligen fina skotare för skogsgården.
Jag kan förstå att man inte alltid vill ha en maskin med band men då vore ju BM 462 ett alternativ som sällan säljs för över 100.000kr utan brukar ligga mellan 50-80.000kr.
En snorre i det närmaste nyskick är ju helt klart värd mer men jag tvivlar på att de som annonserats till fantasipriser är det.

Avatar Fallback

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127495 Ödbjörns längd 7,22 bredd 2,18 vikt 6,9
SM462 längd 8,20 bredd 2,50(23,5x26) vikt 8,2
En anledning till 462 kanske inte är så het är bara 4 hjul

Avatar Fallback

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127497 Jasså 462 är såpass bred.

Avatar Fallback

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127508 Enl Volvos historiesidor, finns mycket gamla maskinbrochyrer där.

Avatar Fallback

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127525 Robur III
Bredd 224cm
Vikt utan kran 6000Kg
Längd Lagom

Avatar Fallback

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

mannen  
#127532 Jag tycker att maskinbredden inte är det viktigaste bara det inte börjar gå över 270 - 280 cm. Det viktigaste enligt mig är hur smidig maskinen är och hur väl den spårar. Får man inte snytan dit man vill ha den och lägger man till att vagnen genar på det så kommer vägarna att bli breda ändå.

Nu vet jag inte hur det är med dom maskiner ni funderar över för dem har jag ingen erfarenhet av. Men av de maskiner jag kört så är det de sakerna jag uppskattat mest.

Avatar Fallback

Re: Ödbjörn och andra småskotare...

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127551 Hur Snorren spårar vet jag inget om men Roburen spårar ferkekt. Skulle tro att även teg och nallar gör det.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar