Små skogsmaskiner och övriga maskiner

VIMEK Minimaster, service

108 inlägg 88904 visningar 14 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

Lajodi  
#723659Jag hittade beställningen från 2016. Trac Loader Titan enligt nedan från Maskindäck.se
Dock är länken död nu så däcket har kanske utgått eller ersatts men hör med dem, de var hjälpsamma minns jag. Dessa är precis breda nog för att inte ta i på insidan: det är bara frågan om några mm spelrum men det passar.

+++++++
Det däck vi har som passar bäst är 25x8,5-14 6pr Trac Loader Titan.
http://maskindack.se/industri/bobcat/14 ... ac-loader/

Det är 657 mm högt och 213 mm brett. Detta är dock hela bredden uppmätt på mätfälg så bredden mellan skuldrorna har jag tyvärr inte.
+++++++++++

Kranman
Användarvisningsbild

apotekarnes  
#723670Tackar!

retep  
#726229Hej.

Passar på att ställa en fråga till expertisen här på forumet innan jag börjar skruva på slutväxeln.
Jag ska byta ett av lagren på hjulaxeln på min 620.
Det som läcker olja och skall bytas är nr 21 på bifogad sprängskiss.

Måste jag dela hela slutväxeln för att kunna byta det lagret?
Slipper jag riva isär hela slutväxeln så skulle ju det vara bra.

Användarvisningsbild

apotekarnes  
#726275Det går, såvida inte lagret sitter fast så pass mycket att du behöver pressa loss det. Lossa på ändbrickan (8) bara så borde det gå att plocka av lager och lagerhållare. Om du inte redan beställt nytt lager direkt från vimek, kan jag rekommendera att beställa från kullagret.com. De har både SKF och kinesiska lager.

Min slutväxel har för övrigt samma lager på båda sidor, dvs lagret 21 på din bild sitter även på insidan.

retep  
#726447Ok, jag ska pröva så får vi se om det går.

Tack för tipset, lager redan beställt men kan vara bra att veta när nått annat lager behöver bytas.. 👍

Användarvisningsbild

apotekarnes  
#726473I anslutning till din sprängskiss borde det finnas en lista med alla delar. Där står det typ ”skf yet-207”, ”yar-208” eller nåt liknande. Vimek använder ganska vanliga lagerstandarder som nog finns betydligt billigare på div näthandlare.

Användarvisningsbild

Lajodi  
#726545Standardlager. Momentum har allt du behöver!

Användarvisningsbild

apotekarnes  
#761310Idag körde jag av en styrled. Vajern fastnade i nåt på marken, drogs ut och låste några meter senare hjulet och den yttre leden small av (klantigt). Det är egentligen bra att den går av och inte nåt värre, men nu står maskinen hur som helst still i väntan på reparation. Efter en snabbkoll kunde jag konstatera att både gängan mot styrstaget och kultappen är standard M12-gänga. Jag tänkte beställa en standardled från nån webbbutik, men nästan alla produkter har endast en lista över vilka fordon de passar och inga måttspecar. Är det nån som har tips på vara jag kan hitta styrleder/P-ändar med måttritningar? Jag hittade denna, men staget ser lite klent ut på bilden. Får väl vara plan B antar jag. http://atvstore.se/butiken/index.php?_a ... uctId=1416

Användarvisningsbild

Lajodi  
#761314Styrleder har jag kört av flera gånger… kostar inte mycket från Vimek så beställ där så får du helt rätt del.

/Johan

Användarvisningsbild

Bjurs 620  
#764243Hej,
Kom över en 620 för ett tag sedan och har fixat lite med den och tycker den fungerer riktigt bra nu dock så har jag en fundering angående tomgången på motorn, tycker den ibland har svårt att gå ner i varv när den blivit varm eller man kört med lite handgas i samband med tex lastning. Någon som vet om man kan justera tomgången, hittar ingen info om detta i de papper jag fick med vid köpet.

Mvh
Michael

Användarvisningsbild

Lajodi  
#765699Har din 620 honda motorn eller Vanguard?

Användarvisningsbild

Bjurs 620  
#765710Hej,

Det sitter en Honda 620 i min.

Användarvisningsbild

Lajodi  
#765782Då kan andra svara bättre då jag bara kan Vanguard motorn....

Användarvisningsbild

apotekarnes  
#765896Det kan vara värt att söka efter forumtrådar på diverse andra forum om din aktuella motor. Säkert fler som använder samma Hondamotor än som kör minimaster runtom i världen. Jag har också en briggsmotor i min.

Användarvisningsbild

Highcoastmaster  
#786047dags att göra en större service.bla dags att byta ut hydraloljan. (hittade is i filtret & därför trycktes locket av!)

hur tappar man ur tanken? jag hittar inget naturligt sätt att tappa ur oljan!?

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).