Senast redigerad av Vimekaren lör 03 maj 2014, 21:09, redigerad totalt 2 gånger.
Små skogsmaskiner och övriga maskiner
Vi som skotar småskaligt
tis 19 nov 2013, 19:57#245412a

fre 29 nov 2013, 22:34#247134Kul att det är någon mer som kör med Järnhäst.
Hittills i år. Allt utom en stor gran som jag kunde ta direkt med griplastaren är utkört med Järnhäst. Med Järnhästen till traktorväg och sedan med griplastaren till traven.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Hittills i år. Allt utom en stor gran som jag kunde ta direkt med griplastaren är utkört med Järnhäst. Med Järnhästen till traktorväg och sedan med griplastaren till traven.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Järnhäst 125,5 Pro (2005) med lastkran och timmervagn. DB med Starkran. Valmet med Källefall griplastare.
mån 09 dec 2013, 23:02#249172Tänkte prova Malwas koncept med en extra vagn fast här med en Alstor 821 som tyvärr inte når ända bak med kranen men om man har längre sträcka att köra så kan de nog vara en god ide.
Kraften i maskinen finns definitivt för att dra de hela.
16 hjul totalt
Vagnen är en lite ovanlig 8 hjuling med ställbar längd och fast bakre banke.
Skapa konto
16 hjul totalt
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Skapa konto
tis 10 dec 2013, 09:55#249214Det krampar i VILLHA-tarmen nu... och det är "Brytjärns" fel !
tis 10 dec 2013, 12:38#249229
hej vilken motor och kran har du på ditt ekipage samt orkar den på högsta växeln eller kör du på näst högsta växeln
Brytjärn skrev:Tänkte prova Malwas koncept med en extra vagn fast här med en Alstor 821 som tyvärr inte når ända bak med kranen men om man har längre sträcka att köra så kan de nog vara en god ide.
16 hjul totalt
hej vilken motor och kran har du på ditt ekipage samt orkar den på högsta växeln eller kör du på näst högsta växeln
tis 10 dec 2013, 16:59#249256
Du kan väl arrangera som så att du har vagnen med kranen längst bak så når du ju vagn nr 2 som då placeras närmast dragfordonet? Isåfall vore väl det lämpligt med radiostyrning för manövrering av kranen.
Brytjärn skrev:Tänkte prova Malwas koncept med en extra vagn fast här med en Alstor 821 som tyvärr inte når ända bak med kranen men om man har längre sträcka att köra så kan de nog vara en god ide.
16 hjul totalt :wink
Du kan väl arrangera som så att du har vagnen med kranen längst bak så når du ju vagn nr 2 som då placeras närmast dragfordonet? Isåfall vore väl det lämpligt med radiostyrning för manövrering av kranen.
Zetor 4340, Ferguson TEA 20 och MB Trac 680
tis 10 dec 2013, 18:17#249268Här var det väldigt småskaligt men hur ska dom få ihop ekonomin?
http://m.youtube.com/watch?v=zjwHJ2TDK24
http://m.youtube.com/watch?v=zjwHJ2TDK24
"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled"
- Richard Feynman
- Richard Feynman
tis 10 dec 2013, 19:19#249278Är ju inte i sverige så en lägre timkostnad på arbetare och låg dieselförbrukning kanske ger skaplig lönsamhet? ( vild gissning
)
) Yamaha Grizzly 700 -16 - Kranman T1750 30-50 - Husqvarna 560XPG - Husqvarna 550XPG - Stihl MS201 - Logosol M5 E5000 - Volvo BM 2200
tis 10 dec 2013, 21:56#249332
hej kan du förklara närmare hur du har tänkt för alstor är midjestyrd och det innebär att det sitter en midja på vagn ett och sen har man en massa hydraulslangar till kranen
rokon skrev:Brytjärn skrev:Tänkte prova Malwas koncept med en extra vagn fast här med en Alstor 821 som tyvärr inte når ända bak med kranen men om man har längre sträcka att köra så kan de nog vara en god ide.
16 hjul totalt :wink
hej kan du förklara närmare hur du har tänkt för alstor är midjestyrd och det innebär att det sitter en midja på vagn ett och sen har man en massa hydraulslangar till kranen
ons 11 dec 2013, 09:50#249408Jag har ingen alstor så det kom jag på först efteråt med att det är ju driven vagn också, samt även midja tydligen som du nu säger. Om man har verkligt bruk för 2 vagnar så kanske en placering av kranen bak på första vagnen(ev.förlängd vagn) då vore att föredra. Men jag utryckte min osäkerhet med ett frågetecken.
Men nog vore det väl spännande med drivning och styrning i bägge ändar på ekipaget och den odrivna i mitten då? Rörledningar kan väl dras i balkarna. Då kunde hela ekipaget åla sig fram som en orm. (då skulle nog den bakre midjestyrningen behöva vara kopplad till en datorstyrningsenhet för automatisk följsamhet).
Men nog vore det väl spännande med drivning och styrning i bägge ändar på ekipaget och den odrivna i mitten då? Rörledningar kan väl dras i balkarna. Då kunde hela ekipaget åla sig fram som en orm. (då skulle nog den bakre midjestyrningen behöva vara kopplad till en datorstyrningsenhet för automatisk följsamhet).
Zetor 4340, Ferguson TEA 20 och MB Trac 680

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar