Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Mindre griplastarkärra till MF165

62 inlägg 12496 visningar 8 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Mindre griplastarkärra till MF165

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
toker72 skrev:8-9 ton vagn efter en MF165 tycker jag känns som väl stort och stabiliteten brukar det vara nått problem vid lastning har man ju stödben.

Kolla vad det har körts med efter Boxer och 165 bakåt i tiden, den storleken av kärra är inga problem, bredare kärra är mer stabil, det är viktigt. Och tro inte att du lastar 8-9 t på en sådan kärra, jämför lastutrymmet med en 8-9 t skotare så ser du. 8-9t är vad axeltappar max klarar av på slät väg.

Kranman
Användarvisningsbild

Re: Mindre griplastarkärra till MF165

toker72  
#870669Helt klart kommer det funka med 8-9 tons vagn vet inte hur bred en MF165 är men tycker dom ser rätt små ut och jag vill i alla fall ha en traktor vagn kombination som är ungefär lika bred . En bredare vagn behöver inte vara stabilare den har troligtvis en större tyngre kran vilken det troligtvis blir dålig fart på om man kör direkt från en MF165. Har ju kört en del med små vagnar min egen 5 tonare samt en äldre Vreten 7 tonare efter Valmet 305 och ingen av dom har haft några problem med stabiliteten men har naturligtvis stödben nere vid lastning. Lastar man långt tall timmer blir det bra tungt men ha ingen koll på vad ett lass väger.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).