lm skrev:Julas kärra ser ut som baggekärrorna med extremt litet flak. Även om de även brukar ha hjulen under i väster.
Vet någon, kanske JensSkoog varför alla norska, även de med bilar för över miljonen, kommer med dessa minisläpvagnar? En gissning är att det måste vara en rejäl avgift på de större.
Ola63 skrev:Ett tips till alla er. När nya reglerna kom för något år sedan tog man bort några gamla regler. Idag kan du med b-kort dra en 1500 kärra efter en bil som har max släpvagnsvikt på 1300 kg, detta med reducerad lastvikt så bruttovikten blir max 1300 kg. Naturligvis får totalvikten på ekipaget ej överstiga 3500 på b-kort. Dragvikt.se förklarar bra. För er som säger att det är olagligt så kan ni slå in TNJ 963 och KAP 130 på släpvagnskalkylatorn för mer info.[SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Karnil skrev:Nej, du har fel. Din bil får dra max 1000kg om det är den kombinationen du hade som exempel ovan. Ditt släp väger 400kg, du får lasta max 600kg för då har du kommit upp i max dragvikt för din bil. Det står till och med i texten.
Förresten, var kommer 1300kg ifrån?
jannee skrev:Utrusta era kärror med 8 lagrade däck. Visserligen kan ni inte lagligt lasta mer men det syns inte så väl om ni har något hundratal kg för mycket 😡
För övrigt kostar det idag multum med överlass.
Har du något hundratal kg för mycket på släpet bryr sig inte polisen speciellt mycket över, MEN har tyngre än vad bilen får dra blir polisen väldigt sur = 3 - 3,5 tkr kan det lätt kosta .
Ola63 skrev:Karnil skrev:Nej, du har fel. Din bil får dra max 1000kg om det är den kombinationen du hade som exempel ovan. Ditt släp väger 400kg, du får lasta max 600kg för då har du kommit upp i max dragvikt för din bil. Det står till och med i texten.
Förresten, var kommer 1300kg ifrån?
Ursäkta TNJ 962 ska det vara. Då vet du.