Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
sveje skrev:Ska du vinscha så långt utan radiostyrning får du rejäl motion och ett nervsammanbrott. Tänk dig att det hakar upp sig tre-fyra gånger innan du har virket framme vid traktorn. Du får gå "milavis" på en dag.
Trapper500 skrev:Hej!
Men jag rekommenderar inte heller en ATV så länge man inte vet var du kan köra den utan risk för överstegring och slirning. Motorstyrkan räcker ofta till - men det är just att få ner kraften i backen!
Trapper500 skrev:Hej!
Jag avråder från en Järnhäst i ditt fall. Jag hade en Järnhästen PRO vinsch, med timmerkärra perioden 1988 - 1999. Den hade då en Hondamotor på 5,5 hk. En motorn som tyvärr var för alldeles för svag i mina uppförsbackar. Jag fick lasta på ytterst lite. Ändå stannade den ideligen och jag fick göra omstart i backarna. Jag blev "skitless" på att hålla på så för en så dyr maskin (som var välskött och servad efter konstens alla regler).
Järnhästen med timmerkärran var som sagt dyr redan då! Den kostade mig 59.000 kr 1988 vilket motsvarar 100.000 kr idag. Dessutom blev det urtråkigt att gå före maskinen längre sträckor... Jag tror därför inte på en Järnhäst i ditt fall. Även om de nu har en motorstarkare variant på ca 9 hk. Den är för dyr i förhållande till sin kapacitet.
Jag bytte till en fyrhjuling YAMAHA GRIZZLY 600 år 1999. Med vinsch både bak och fram, samt en rejäl timmerboggie med linkran och stödben. Med ATV:n så "fräser det bara till" i samma besvärliga uppförsbackar, där jag tidigare hade problem med Järnhästen. Och fort går det.
Men jag rekommenderar inte heller en ATV så länge man inte vet var du kan köra den utan risk för överstegring och slirning. Motorstyrkan räcker ofta till - men det är just att få ner kraften i backen!
Emil N skrev:Ska man gå efter vad som är lönsamt så faller nog en fyrhjuling också bort. Du kan ju själv räkna ut hur många lass som du ska köra innan den är intjänad.
Jag tror mest på en traktorvinsch. Har du redan traktor eller kan ha nytta av den till annat så är det inte så mycket pengar du ska ut med.
Snöskoter är något som ofta glöms bort när det diskuteras fyrhjulingar m.m. Dom blir ofta mer prisvärda. Men att köra på skrå med ett timmerlass är inget kul.
9hk varianten med motorvinsch är inte så dum om man inte har för långt att köra. Plasthjulen som någon nämnt är borta på dom nyare modellerna.
Danne skrev:En dum ide kanske men skulle det gå att ta dit en grävmaskin och göra en traktor väg ner i ravinen?
Månskensbonden123 skrev:glömde skriva förra gången att ravinen är ungefär 23 meter från botten till toppen.
.