Små skogsmaskiner och övriga maskiner
Mindre griplastarkärra till MF165
ons 22 jan 2025, 10:41#868479Kör utan extra pump på min och det funkar bra låg 2an stämmer rätt bra med vagnen.

ons 22 jan 2025, 14:42#868495Jag brukar köra ner rullarna när jag kör på nått ställe där jag tror dom kommer behövas det sitter motorslid i ventil paketet så driften frihjular tills man trycker till på drift spaken då hjälper dom till är det tex trångt och med fullt lass kan man ju använda driften till att svänga tvärare genom att köra på låg 1an och ha driften i på vagnen då skjuter vagnen bakdelen på traktorn åt rätt håll i stället för utan drift då vill gärna bakdelen på traktorn glida inåt kurvan men då är ju min traktor lätt och kör utan kedjor så mycket det går.
ons 22 jan 2025, 19:30#868537
Den går väldigt nära grinden om man vill så rörelsemönstret vill jag inte klaga på. Nackdelen är att den blir lite högre än konventionella kranar så man får titta uppåt ibland så det inte går i något. Samt sämre parkeringsläge på kranen. Blir hög om man sätter gripen uppe på lasset.
Tycker annars parallelfört är särskilt bra med flerspaksventil då det blir mindre av lyft- och vippspakarna samtidigt.
Har inte utskjut så det är bara 5 spakar att hålla koll på. Finns med utskjut numera.
Skogsola skrev:Fanns en Mowi hos handlaren också och den såg inte fel ut. Men jag är lite skeptisk till att lasta virke med en parallellförd kran. Särskilt i trånga gallringar som det blir fråga om. Driven vagn under 200' känns mumsigt. Även om den är liten. Miniskotare går bort på grund av prisbilden.
Den går väldigt nära grinden om man vill så rörelsemönstret vill jag inte klaga på. Nackdelen är att den blir lite högre än konventionella kranar så man får titta uppåt ibland så det inte går i något. Samt sämre parkeringsläge på kranen. Blir hög om man sätter gripen uppe på lasset.
Tycker annars parallelfört är särskilt bra med flerspaksventil då det blir mindre av lyft- och vippspakarna samtidigt.
Har inte utskjut så det är bara 5 spakar att hålla koll på. Finns med utskjut numera.
ons 22 jan 2025, 20:19#868551Vad gäller körning med klassisk flerspak så kör man sväng och lyft med vänster hand. Vipp, rotator och grip med höger. Har man utskjut så må man fuska lite och köra vippen med vänster ibland. T.ex Farma kan leverera ett 7 poligt paket ( 5 kranspakar + 2 stödben) som inte är alltför tungt. Med ytterligare funtioner så bultar de ihop flera ventilblock och det blir avsevärt tyngre.
tor 23 jan 2025, 15:51#868651Kanske kan vara nått https://www.blocket.se/annons/kronoberg ... 1401616490
tor 23 jan 2025, 17:38#868679
En likadan har jag från 2019, men jag kan inte se ramstyrning på bilderna.
Året därpå kom T4600.
Roligt med det begärda priset, jag gjorde en bra investering.
toker72 skrev:Kanske kan vara nått https://www.blocket.se/annons/kronoberg ... 1401616490
En likadan har jag från 2019, men jag kan inte se ramstyrning på bilderna.
Året därpå kom T4600.
Roligt med det begärda priset, jag gjorde en bra investering.
fre 24 jan 2025, 00:34#868767
En sån hade jag inte vågat köpa utan att få testköra den först.
Är långt ifrån säker på att jag hade varit nöjd med varken geometri på kran eller ramstyrning, stabilitet eller materialval på den vagnen.
Skulle säga att Farma har flyttat sig rätt långt åt rätt håll på inlärningskurvan för hur man bygger huggarvagnar sedan 90-talet.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
Skogsola skrev:Den här kanske: https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... 1002274078
Är långt ifrån säker på att jag hade varit nöjd med varken geometri på kran eller ramstyrning, stabilitet eller materialval på den vagnen.
Skulle säga att Farma har flyttat sig rätt långt åt rätt håll på inlärningskurvan för hur man bygger huggarvagnar sedan 90-talet.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
fre 24 jan 2025, 08:41#868776Med tanke på åldern så ser ju vagnen i annonsen relativt rak och hel ut ,även om man bortser från att den är nylackad. Då Farma fortfarande tillverkar och säljer kranmodellen kan den inte vara helt kass set ur användande geometri prestanda etc etc.
fre 24 jan 2025, 10:57#868806
Efter mkt velande slog jag till på en Farma T7 med 5,1m kran och winch. Nu vänta 6-8 veckor innan den kommer hem.
Borde passa trådskaparens traktor också 😀
alias skrev:Skogsola skrev:Den här kanske: https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... 1002274078
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
Efter mkt velande slog jag till på en Farma T7 med 5,1m kran och winch. Nu vänta 6-8 veckor innan den kommer hem.
Buster 400 -65:a
Grizzly 700 med Avesta 3,4
Grizzly 700 med Avesta 3,4
fre 24 jan 2025, 14:52#868884Velar också men nu har jag snöat in på följande: Farmas T8 vagn för de större hjulen. Den modernare kranen G2 5,3 meter utan utskjut. Traditionell 5-spak för bättre körställning och slippa el. Sakar vinschen för att: Antingen kör jag framvinschat efter miniprocessor. Eller vindfällsbrötar som jag drar isär med separat lunningsvinch i trepunkten. Återstår att se om någon handlare vill sälja de här grejorna till mig inom rimlig leveranstid och pris.
fre 24 jan 2025, 14:53#868886Vad ligger en sån på i pris tänkte i jämförelse med kranmans vagn den finns ju också utan drift.
wigge skrev:alias skrev:Skogsola skrev:Den här kanske: https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... 1002274078
Bara mina fem ören...
MVH
Alias

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).