fre 23 dec 2011, 09:10#151865Jag läste här på forumet att en kille hade kört fram cirka 140 kbm på 60 timmar med en vimek minimaster . Det kan ju ge en ungefärlig fingervisning vad som går att göra. med dessa små maskiner.
Avståndet var cirka 100-400 meter till avlägg.
Jag själv åker minimaster.
Små skogsmaskiner och övriga maskiner
Professionell körning med ATV

Re: Professionell körning med ATV
fre 23 dec 2011, 16:51#151902Var det m3fub eller m3t? Alltså var det fastkubikmeter eller travade kubikmetrar?
- alla träd är möjliga -
TS
fre 23 dec 2011, 22:01#151959120 fub hade han kört ihop på 60 timmar.
fre 23 dec 2011, 22:04#151962Mellan grova stockar mer än så vet jag inte, men den funkar bra till det den är tänkt för.
ons 01 feb 2012, 08:14#158842
KÖP.Jag fick ett uppdrag åt en Stockholmskommun via ett större företag, jag påtalade att en skogsmaskin eller åtminstone en hjuling med vagn behövdes.Visst det fixar vi sa chefen men inget hände.Jag bestämde mig att själv köpa en hjuling med vagn (polaris 800 efi 2010 och avesta 1200 budget) nja gör inte det blev svaret, vi har inget mer jobb för den.Det struntade jag dessbättre i.Från inköp i oktober 2010 har jag haft körningar nästan oavbrutet framtill i dag.Jag ska strax iväg på ett nytt "guldjobb" d.v.s. röja utefter en strandstig vid mälaren
Ekhagas trädfällning skrev:Humm, 123 personer har läst tråden och ingen svarat. Innebär det att alla har bara sin ATV och griplastarvagn i sin egen skog för privat bruk?
KÖP.Jag fick ett uppdrag åt en Stockholmskommun via ett större företag, jag påtalade att en skogsmaskin eller åtminstone en hjuling med vagn behövdes.Visst det fixar vi sa chefen men inget hände.Jag bestämde mig att själv köpa en hjuling med vagn (polaris 800 efi 2010 och avesta 1200 budget) nja gör inte det blev svaret, vi har inget mer jobb för den.Det struntade jag dessbättre i.Från inköp i oktober 2010 har jag haft körningar nästan oavbrutet framtill i dag.Jag ska strax iväg på ett nytt "guldjobb" d.v.s. röja utefter en strandstig vid mälaren
ons 01 feb 2012, 09:27#158848Alstor torde vara ett alternativ
Volvo Bm Buster 400 med Star wirekran och moheda vagn, Polaris Sportsman 500 EFI med Kranman kärra,Husqvarna (Motorsåg, röjsåg, åkgräsklippare, gågräsklippare, handjagare, handskar, stövlar, byxor, jacka, hjälm, hängslen, måttband, allt är Husqvarna
)
) lör 04 feb 2012, 22:40#159609Till tomter och ställen där det är prio 1 att de inte ska bli spår eller märken så tror jag att fyrhjuling och vagn är bland det bästa. Men i skogen där det ska komma ut virke i ett inte allt för långsamt tempo så tror jag inte fyrhjuling är något alternativ. Maskiner i storlek med Malwa, Vimek etc är nog gränsen för minsta maskin, men som ändå producerar tillräckligt.
Men gör du mycket fällningar i trädgårdar så är det ju smidigt ifall du även kan utföra tjänsten att få bort virket. Ett bra släp till bilen som du kan få upp både fyrhjuling och vagn snabbt och lätt hade varit bra då det antagligen blir flyttning väldigt ofta.
Men gör du mycket fällningar i trädgårdar så är det ju smidigt ifall du även kan utföra tjänsten att få bort virket. Ett bra släp till bilen som du kan få upp både fyrhjuling och vagn snabbt och lätt hade varit bra då det antagligen blir flyttning väldigt ofta.
lör 04 feb 2012, 22:55#159613
hej är det någon som vet var man köper kranen i filmen
Raknari skrev:http://www.youtube.com/user/Boiz83?feature=mhee
sön 05 feb 2012, 08:14#159653Brukar köra upp 4-hjulingen på släpvagnen och låta vagnen rulla med bakom. Vet inte om det är lagligt men använder det mest efter skogsbilvägar. Funkar iallafall fint och man slipper frysa. Lite offpist men hoppas ni ursäktar.
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
sön 05 feb 2012, 09:52#159666Med ok belysning och ej för tungt för bilen borde det vara ok, själv monterade jag aluramper på båttrailern.Jag får på hjuling och virevagn.Vagnen skuter jag ihop maximalt och backar på det hela, traileraxeln blir då mitt under hjulingen.
Mvh Anders
Mvh Anders
tis 07 feb 2012, 17:09#160125Jösses va idylliskt!
Det är så skönt att inte göra någonting... och få vila ut efteråt!
The problem is not the problem, the problem is your attitude about the problem.
-Captain Jack Sparrow
-Captain Jack Sparrow
tis 07 feb 2012, 17:21#160129Kolla fortsättningen också så kan du fortsätta dregla, Uvskogen
Det är så skönt att inte göra någonting... och få vila ut efteråt!
-Captain Jack Sparrow
-Captain Jack Sparrow
tis 07 feb 2012, 18:34#160141
Tror det är bonnet som säljer vahva jussi.
skogshasse skrev:Raknari skrev:http://www.youtube.com/user/Boiz83?feature=mhee
Tror det är bonnet som säljer vahva jussi.
Yamaha Grizzly 700 -16 - Kranman T1750 30-50 - Husqvarna 560XPG - Husqvarna 550XPG - Stihl MS201 - Logosol M5 E5000 - Volvo BM 2200

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).