Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Professionell körning med ATV

48 inlägg 33004 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Professionell körning med ATV

tjoolahopp  
#151865 Jag läste här på forumet att en kille hade kört fram cirka 140 kbm på 60 timmar med en vimek minimaster . Det kan ju ge en ungefärlig fingervisning vad som går att göra. med dessa små maskiner.
Avståndet var cirka 100-400 meter till avlägg.
Jag själv åker minimaster.

Användarvisningsbild

Re: Professionell körning med ATV

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151902 Var det m3fub eller m3t? Alltså var det fastkubikmeter eller travade kubikmetrar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Professionell körning med ATV

tjoolahopp  
#151959 120 fub hade han kört ihop på 60 timmar.

Avatar Fallback

Re: Professionell körning med ATV

tjoolahopp  
#151962 Mellan grova stockar mer än så vet jag inte, men den funkar bra till det den är tänkt för.

Avatar Fallback

Re: Professionell körning med ATV

Raknari  
Användarvisningsbild

Re: Professionell körning med ATV

anersimyra  
#158842
Ekhagas trädfällning skrev:Humm, 123 personer har läst tråden och ingen svarat. Innebär det att alla har bara sin ATV och griplastarvagn i sin egen skog för privat bruk?

KÖP.Jag fick ett uppdrag åt en Stockholmskommun via ett större företag, jag påtalade att en skogsmaskin eller åtminstone en hjuling med vagn behövdes.Visst det fixar vi sa chefen men inget hände.Jag bestämde mig att själv köpa en hjuling med vagn (polaris 800 efi 2010 och avesta 1200 budget) nja gör inte det blev svaret, vi har inget mer jobb för den.Det struntade jag dessbättre i.Från inköp i oktober 2010 har jag haft körningar nästan oavbrutet framtill i dag.Jag ska strax iväg på ett nytt "guldjobb" d.v.s. röja utefter en strandstig vid mälaren :-bd

Avatar Fallback

Re: Professionell körning med ATV

volvo bm  
#158848 Alstor torde vara ett alternativ

Avatar Fallback

Re: Professionell körning med ATV

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159609 Till tomter och ställen där det är prio 1 att de inte ska bli spår eller märken så tror jag att fyrhjuling och vagn är bland det bästa. Men i skogen där det ska komma ut virke i ett inte allt för långsamt tempo så tror jag inte fyrhjuling är något alternativ. Maskiner i storlek med Malwa, Vimek etc är nog gränsen för minsta maskin, men som ändå producerar tillräckligt.

Men gör du mycket fällningar i trädgårdar så är det ju smidigt ifall du även kan utföra tjänsten att få bort virket. Ett bra släp till bilen som du kan få upp både fyrhjuling och vagn snabbt och lätt hade varit bra då det antagligen blir flyttning väldigt ofta.

Avatar Fallback

Re: Professionell körning med ATV

skogshasse  
#159613
Raknari skrev:http://www.youtube.com/user/Boiz83?feature=mhee

hej är det någon som vet var man köper kranen i filmen

Användarvisningsbild

Re: Professionell körning med ATV

halvproffs  
#159653 Brukar köra upp 4-hjulingen på släpvagnen och låta vagnen rulla med bakom. Vet inte om det är lagligt men använder det mest efter skogsbilvägar. Funkar iallafall fint och man slipper frysa. Lite offpist men hoppas ni ursäktar.

Användarvisningsbild

Re: Professionell körning med ATV

anersimyra  
#159666 Med ok belysning och ej för tungt för bilen borde det vara ok, själv monterade jag aluramper på båttrailern.Jag får på hjuling och virevagn.Vagnen skuter jag ihop maximalt och backar på det hela, traileraxeln blir då mitt under hjulingen.
Mvh Anders

Avatar Fallback

Re: Professionell körning med ATV

Blivande snickare  
#160125 Jösses va idylliskt!

Användarvisningsbild

Re: Professionell körning med ATV

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160128
Blivande snickare skrev:Jösses va idylliskt!


Ja, det är sådär man har det när man har en Estlands -XYZ vagn! :D

Avatar Fallback

Re: Professionell körning med ATV

Blivande snickare  
#160129 Kolla fortsättningen också så kan du fortsätta dregla, Uvskogen :lol:


Avatar Fallback

Re: Professionell körning med ATV

Qkeeper  
#160141
skogshasse skrev:
Raknari skrev:http://www.youtube.com/user/Boiz83?feature=mhee

hej är det någon som vet var man köper kranen i filmen


Tror det är bonnet som säljer vahva jussi.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).