Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Varning för Klaravik

293 inlägg 110539 visningar 47 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#841494 Finns en youtuber: Rikards garage som gör reklam för Klaravik.
Man kanske skulle lägga en kommentar i någon av hans filmer?

Användarvisningsbild

Re: Varning för Klaravik

JohannesG  
#841555 Tyvärr är det flertalet bra Youtube-kanaler som gör reklam för Klaravik. Även sådana som högst troligt vet vilken skojarfirma det är. Men de har väl fått bra betalt antar jag. Personligen hade jag vägrat.

Användarvisningsbild

Re: Varning för Klaravik

Äspered  
#846148 Hej, även jag vill varna för Klaravik nu.
Köpte en lastbil, självklart var allt mycket bättre på bilder än i verkligheten.
Stod i beskrivningen att lastbilen startar och fungerar bra i motor. En del skavanker och kan behöva ses över.
Provkörde en liten sväng och kändes ändå okej på vägen. Påtalade för säljaren att den inte kändes som det var full effekt i motorn.
Han var noga med att säga att det inte finns några fel på motorn. Så det blev affär.

Redan på hemvägen märktes det hur det fattades effekt i motorn, då den inte orkade hålla farten i motlut. Väl hemma fick jag se att någon hade plockat check engine lampan i bilen. Satte i lampan och den tändes direkt då. Provade att reklamera till klaravik att det var bedrägeri när man plockar ut sådana lampor. Fick avslag då deras reklamation går ut på att fråga säljaren om den godtar reklamationen. Vilket säljaren inte gjorde då jag skrivit på papprena någon dag innan.

Mitt tips är att vid hämtning avsätt gärna några dagar för en grundlig genomgång och plocka ner bilen i molekyler och verkligen kolla allt!
Lyssna aldrig någonsin på säljaren!

Användarvisningsbild

Re: Varning för Klaravik

rokon  
#846176 Enklast är ju att aldrig någonsin handla av Klaravik.

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

jannee  
#846184 Den som ger sig in i leken får leken tåla.
Klaga eller beklaga sig eller över huvud taget ondgöra sig över Klaravik är endast ett bevis på hur godtrogen eller DUM DU egentligen är.
Den som säljer en vara på annons berättar väl aldrig vilka allvarliga brister varan har, tvärtom framhåller väl säljaren det positiva.
Klaravik vill gärna förmedla och få sin provision, inte berättar de om allvarliga brister som kan vara svåra att direkt upptäcka.
Sådant är ju Klaraviks spelregler.
Skulle självklart se HELT annorlunda ut om Klaravik vore tvingade att lämna ex 3 månades garanti (då gällande dolda fel), bytesrätt och alla utlägg tillbaka.

Användarvisningsbild

Re: Varning för Klaravik

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#846231 Det var ett intressant förslag, om auktionen görs som tidigare och man inte får besikta objektet
före betalning, då är ju en tids garanti en enkel lösning så slipper man Klaraviks ljugande och
bedrägliga beteende och säljaren får sitt objekt sålt och alla är nöjda.
Så antingen får man besikta innan betalning alternativt en månads garanti. Lätt som en plätt.

Användarvisningsbild

Re: Varning för Klaravik

Onlinehuggare  
#852504
Onlinehuggare skrev:Nu har Klaravik försökt lura mig på denna https://www.klaravik.se/auktion/produkt/1483796-hjullastare-volvo-bm-4400/

Jag utgår ifrån att allt som säljs på nätuktionerna (dvs sådant där man vägras besiktningsrätt före köp och erlagd betalning) har dolda fel, och jag anpassar mina bud efter det.

Händelseförlopp
- La högsta budet på 63 000 kr
- Säljaren ville ha 100 000 kr. Svarade att jag kunde betala det, men då skall jag besiktiga maskinen först. Det ville dom inte gå med på.
- På bilderna syntes det ett ordentligt oljeläckage, men det stod inget i beskrivningen om det. Klaravik försökte sälja denna i början av sommaren också, och då kom jag ihåg att läckaget var omnämnt. Påpekade detta och fick då besked om att läckaget var lagat.
- Gick med på att gå upp till 85 000 kr baserat på att läckaget var åtgärdat.
- Efter betalning fick jag säljarens kontaktuppgifter och ringde denne för att avtala hämtning. Får då besked av säljaren att läckaget ej är åtgärdat, men att de skall fixa det.
- En vecka senare är jag på plats med lastbil för att hämta. Deras lagning av läckaget består av kemisk metall eller liknande som de bara kladdat på, vilket inte tätat någonting. Det fullkomligen pissar ut olja.
- De hade även sagt att glappet i maskinen var minimalt. Flera leder i aggregatet glappade riktigt ordentligt.
- Dessutom var en tiltkolv skuren, vilket inte syntes på bilderna men man såg det direkt när man var på plats.

Det är avtalsbrott att läckaget ej var åtgärdat samt att glappet var mycket större än vad det var utlovat att det skulle vara. Säljaren gick direkt med på att häva köpet, och tack vare det gick det smidigt att få tillbaka pengarna från Klaravik.

Oavsett vilket så är detta rent bedrägeri och säljare och Klaravik är i maskopi.

Eftersom det här var delvis en muntlig förhandling och muntliga avtal ingicks spelade jag in alla telefonsamtal med både säljare och Klaravik. Jag kommer att kräva säljaren på kostnaden för lastbilstransporten som gick tomhänt hemåt eftersom de bröt ingånget avtal. Filmade även glappet och läckaget. Om säljaren vägrar ersätta mig kommer dom så småningom få en kallelse till tingsrätten.

I efterhand skyllde Klaravik på att säljaren ljugit för dem. De sa även att jag fick skylla mig själv för att jag inte åkte dit och kontrollerade att säljaren höll sin del av avtalet innan jag skickade dit en lastbilstransport. Klaravik är skojare som hjälper ohederliga säljare genomföra bedrägerier.


Nu har det här ärendet vandrat hela vägen till tingsrätten, och är nu avslutat. Jag fick tillbaks varenda krona.

- Säljaren lyckades hålla sig undan Kronofogdens delgivning i ca ett halvår.
- När ärendet väl hamnat hos tingsrätten och säljaren blivit kallad till förberedande förhandling blev det helt plötsligt fart.
- Klaravik, som ej är part i målet (stämningen är mellan mig och säljaren), hörde av sig med ett förlikningsförslag. Enligt förslaget skulle Klaravik betala 30 % av den faktiska skulden, säljaren 30% och jag skulle själv stå för 40%
- Klaraviks förlikningsförslag kastades direkt i papperskorgen. Meddelade dem att jag skulle ha 100%, eller så blir det rättegång. Eftersom alla muntliga avtal var inspelade var bevisläget kristallklart (det fanns även annan bevisning och vittnen). Klaraviks mäklare skulle blivit kallad som vittne till rättegången. Klaraviks och mäklarens medhjälp till bedrägeri hade då kunnat bli dokumenterat i en dom. Klaravik drog i alla fall troligtvis den slutsatsen och betalade hela skulden och jag återkallade min stämning och det blev ingen rättegång.

Man kan tycka att det är anmärkningsvärt att Klaravik, som ej var part i målet, och som från början hävdat oskuld och ansvarsfrihet, och dessutom skuldbelagt mig, gick in aktivt för förlikning för att slippa rättegång.

Användarvisningsbild

Re: Varning för Klaravik

Elis76  
#852510 Stort grattis att Du gick vinnande ur striden.

Du beskriver det väldigt bra i din text och jag drar slutsatsen att din dokumentation, inspelade samtal m.m. bar frukt.
Antagligen insåg Klaravik att Du skulle vinna målet och att de hade mest att förlora genom negativ publicitet i media.

Detta visar att det är oerhört viktigt att dokumentera händelseförloppet - inspelade samtal, fotografier, sparade mail, analyser eller vad det nu vara må.

För flera år sedan var jag och några kollegor på tjänsteresa i Polen. När vi skulle flyga hem på fredag kväll var flygmaskinen som var en gammal DC-9 med blankslitna däck och luftkonditioneringen ur funktion inte flygvärdig. Vi embarkerade maskinen men efter ett tag blev vi ombedda att kliva av. Vi blev transporterade tillbaka till vårat hotell och ombokade till en ny flight lördag morgon.

När vi kom hem skickades ett juridiskt dokument från vårat företag till flygbolaget om krav på ersättning för alla merkostnader som drabbat företaget inklusive att vi som individer förlorat 18 timmar genom en ofrivillig extra vistelse i Polen.

Jag kan lova er att inom en vecka hade flygbolaget ersatt företaget enligt önskemål inklusive oss som individer. Det var ett antal tusingar som landade på kontot.

Lärdomen är att man kan vinna mycket på att sätta hårt mot hårt - men det gäller att ha torrt under fötterna och känna till sina rättigheter.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).