Små skogsmaskiner och övriga maskiner

bygga miniskotar disskution....

927 inlägg 463860 visningar 71 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

MadCoke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114707MB Tracen har endast portalaxlar på de mindre modellerna (upp till 900) tror jag och dessutom tror jag att belastningen vid midjan kommer att vara ganska stor eftersom avståndet till framhjulet är så långt. Blir nog svårt att få det att hålla, men den skulle inte få så långt överhäng i fronten :).

/Dan

Kranman

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114726Det håller jag med om att det kan bli stor belastning på midjan men som sagt det kan du påverka med vart du placerar vagnens hjulpar. Midjan skulle rent av kunna placeras under maskinen (förutsatt att den inte behöver vara så kraftig). Man har bakaxelns höjd att bygga på utan att man försämrar maskinens markfrigång. Det ger nog i alla fall 15 cm att jobba på.
Jag ska räkna lite på momentet...

#114786Är MB trac:n byggd på en ramkonstruktion eller ser den mer ut som en traditionell traktor?`
Gjorde lite överslag och kom framtill att det skulle krävas en rätt kraftig midja så möjligheterna för att få det att funka hänger rätt mycket på hur långt fram man lyckas sätta midjan.

Användarvisningsbild

totte  
#114794Problemet är att du inte gör det bättre genom att flytta midjan framåt, snarare tvärtom. Traktorns övervikt baköver är lika stor var du än har midjan. Och med kortare hävarm från framaxeln till midja så blir brytkraften där bara större. I en ordinär skotarkonstruktion har du en viss balans i o m att traktorns framvikt balanserar trycket från vagnen.

#114806Nja det där vet jag inte om jag håller med om. Om jag flyttar midjan ända fram till framaxeln så är det endast den vikt som finns framför midjan som kommer skapa ett moment. Det momentet är traktorn redan utsatt för idag så det är ingen skillnad.
Om jag lägger midjan ungefär mitt emellan fram och bakaxel så kommer jag sannolikt också nå max moment. Detta beror på att vikten på motorn är lite i förhållande till lastens. All vikt som ligger bakom bakaxeln kommer verka att hålla nere momentet i midjan. Dock så kan man inte räkna med den positiva effekten av det då man inte kan säkerställa att man alltid kör med en viss längd på virket. Vissa gånger kör man fem meters stockar andra gången kanske 2.5 ved.
En traditionell skotare har större äverhäng än av denna konstruktionen skulle ha och det gör att momentet kan hållas nere en aning.
Se på denna t.ex.
http://www.valmet.se/Media/Images/Produ ... 3_stor.jpg
Vikten ifrån motorn och framvagnen om man nu kan kalla den det kan nog väga ut kranen men mycket mer är det inte.
Momentmässigt så är det ett kort lass på vagnen (tror jag) som kommer dimensionera midjan.

Parentes jag såg på tuben att en MB trac har 60% av vikten på framaxeln.

mannen  
Användarvisningsbild

totte  
Om jag flyttar midjan ända fram till framaxeln så är det endast den vikt som finns framför midjan som kommer skapa ett moment. Det momentet är traktorn redan utsatt för idag så det är ingen skillnad.

Men du har ju hela traktorn kvar, utom bakaxeln som är flyttad till vagnen, och merparten av den ligger bakom dess framaxel. Hela den vikt som tidigare bars av traktorns nuvarande bakaxel måste ju bäras av momentet i midjan i stället och fortplantas till bakaxeln där den sitter på vagnen. Den vikten försvinner inte för att du flyttar midjan framåt.

#114848Jag betraktar nog det som ligger framför midjan som traktorn och det bakom som vagnen.

Som jag skrev ovan så måste midjan placeras längre fram än vid traktorn bakände. PTO:n osv måste tas bort.
Om mb trac:n är uppbyggd på samma/liknande sätt som en Unimog så kommer det inte vara något problem.

"Hela den vikt som tidigare bars av traktorns nuvarande bakaxel måste ju bäras av momentet i midjan i stället och fortplantas till bakaxeln där den sitter på vagnen."

[/quote]
Hela den vikt som tidigare bars av traktorns nuvarande bakaxel måste ju bäras av momentet i midjan i stället och fortplantas till bakaxeln där den sitter på vagnen. Den vikten försvinner inte för att du flyttar midjan framåt.[/quote]

Stämmer inte heller. Var vikten hamnar har å göra med var man placerar bakaxeln inte var midjan sitter.
Ju längre bort bakaxeln sitter ju mer av vikten av traktorns vikt kommer att hamna på traktorns framvagn.

T.ex. om jag bara hade förlängt traktorn och flyttat bakaxeln en meter bakåt så hade viktsfördelningen mellan bak och framaxel förändrats.

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114861Jag står utanför viktproblemen, efter som vikten inte är något problem för mig.

Jag har följt tråden, sett olika förslag. Mecka verkar vara en stor hobby.

En axel som verkar vara helt förbisedd, är drivaxeln på tröskor.
Ex, BM 1000 tröskorna är ganska kompletta, med slutväxlar och axeltapp för drivningen.
Det finns andra fabrikat också, som kan vara lämpliga.

Traktor med drivhjulsberoende, vagn med tröskdrivaxel, borde det gå att få till en skotare. Av typen Tippkalle.
Förfinat lär det till boggilådor till vagnen. Och helst på traktorn också.

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115718Kan nån förklara för mej hur det här med variator funkar?, visst ja vet hur principen funkar, men vad avgör vilken variator som passar till vilken motor? för ta ex vis vimek 606, dom har väl variator å rem? eller har ja fel? var får man tag på tex variatorn till en sådan motor på kanske 30-40 hästar? eller äre samma variator som sitter på exvis vimek 101 typ?... lika så äre variator på alstorn? å terri?.... hur vet man vad för variator som krävs till vilken motor, å vart kan man få tag på variatorer?

TS
Användarvisningsbild

Skogstomte  
Anders_S skrev:Nja det där vet jag inte om jag håller med om. Om jag flyttar midjan ända fram till framaxeln så är det endast den vikt som finns framför midjan som kommer skapa ett moment. Det momentet är traktorn redan utsatt för idag så det är ingen skillnad.
Om jag lägger midjan ungefär mitt emellan fram och bakaxel så kommer jag sannolikt också nå max moment. Detta beror på att vikten på motorn är lite i förhållande till lastens. All vikt som ligger bakom bakaxeln kommer verka att hålla nere momentet i midjan. Dock så kan man inte räkna med den positiva effekten av det då man inte kan säkerställa att man alltid kör med en viss längd på virket. Vissa gånger kör man fem meters stockar andra gången kanske 2.5 ved.
En traditionell skotare har större äverhäng än av denna konstruktionen skulle ha och det gör att momentet kan hållas nere en aning.
Se på denna t.ex.
http://www.valmet.se/Media/Images/Produ ... 3_stor.jpg
Vikten ifrån motorn och framvagnen om man nu kan kalla den det kan nog väga ut kranen men mycket mer är det inte.
Momentmässigt så är det ett kort lass på vagnen (tror jag) som kommer dimensionera midjan.

Parentes jag såg på tuben att en MB trac har 60% av vikten på framaxeln.

Jag har för mig att man bör ha någorlunda balans på varje del. Vagnens tyngdpunkt bör ligga över vagnens axel/boggi och traktorns tyngdpunkt över traktorns axel/boggi eller en bit framför. Detta för att ekipaget ska bli så stabilt som möjligt. Gör man som diskuteras och svänger max kommer den att vilja välta utåt. Jag har hört att den rörliga grinden på framförallt mindre skotare betingas av balansen i första hand, lasset ska vara rakt över axeln/boggin. Lyckas man bra så har man litet moment i midjan.

nutte skrev:Kan nån förklara för mej hur det här med variator funkar?, visst ja vet hur principen funkar, men vad avgör vilken variator som passar till vilken motor? för ta ex vis vimek 606, dom har väl variator å rem? eller har ja fel? var får man tag på tex variatorn till en sådan motor på kanske 30-40 hästar? eller äre samma variator som sitter på exvis vimek 101 typ?... lika så äre variator på alstorn? å terri?.... hur vet man vad för variator som krävs till vilken motor, å vart kan man få tag på variatorer?

variator.jpg

Motorsidan innehåller en centrifugalkoppling som kopplar ur variatorn vid tomgång. När man varvar upp motorn pressas vikterna utåt och tvingar ihop variatorskivorna på motorn. Remmen "kläms" och tvingas utåt. Ju längre den tvingas ut på motor sidan, ju längre kilar den ner på växelsidan, utväxlingen höjs. Går det tungt så minskar motorns varv och trycket minskar på motorsidan, remmen kryper ner "växlar ner".

Vimek och lite äldre Terri har remvariator. Terrin finns även med hydrostat i vissa utföranden.

Man bör nog välja variator mha tillverkaren, så man får en bra anpassning. Med lite tur så går det att ringa och fråga även om beg. prylar.

Det finns en relativt ny variator med elektronisk styrning som är överlägsen de konventionella http://www.pivario.com/?p=1

Skogstomte skrev:Jag har för mig att man bör ha någorlunda balans på varje del. Vagnens tyngdpunkt bör ligga över vagnens axel/boggi och traktorns tyngdpunkt över traktorns axel/boggi eller en bit framför. Detta för att ekipaget ska bli så stabilt som möjligt. Gör man som diskuteras och svänger max kommer den att vilja välta utåt. Jag har hört att den rörliga grinden på framförallt mindre skotare betingas av balansen i första hand, lasset ska vara rakt över axeln/boggin. Lyckas man bra så har man litet moment i midjan.

Håller till viss del med. Tittar man dock på en blondin t.ex. så ligger traktorns tyngdpunkt långt framför framdäcken. Lassets tyngdpunkt ligger som du beskrev ganska nära vagnens hjulaxel.
De överslag jag gjorde indikerade att en midja som är åtminstone 4 dm hög skulle behövas för att inte behöva vara alltför stark. Jag håller med dig om att om momentet hålls lågt i midjan så kommer maskinen bli stabil.

stefan andersson  
#116002Är det nån som funderat på o ta en gammal stamlunnare och göra en liten skotare av???
Midjestyrning finns o drivaxel, bara att flytta bakhjulet ett par meter o bygga lastyta,
Är ingen maskinbyggare men skulle inte det kunna funka??

stefan andersson skrev:Är det nån som funderat på o ta en gammal stamlunnare och göra en liten skotare av???
Midjestyrning finns o drivaxel, bara att flytta bakhjulet ett par meter o bygga lastyta,
Är ingen maskinbyggare men skulle inte det kunna funka??

Jag såg en mindre valmet lunnare på blocket för ett tag sen, han hade en skogsvagne efter rakt av så att säga..: Skulle tro att ett sånt ekipage kan vara nått åxå, man hamnar dock en bra bit ifrån lasten dock...

TS

#116011Köpte traktor power (tidningen) idagn, där fanns en HPD skotare som gått i skogen i 40 år enda felen som blivit va att han bytt motor 2 eller 3 gånger eller nått... kika i den tidningen om ni har möjlighet...

TS
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).