./Dan
Rottne H8
.
Om jag flyttar midjan ända fram till framaxeln så är det endast den vikt som finns framför midjan som kommer skapa ett moment. Det momentet är traktorn redan utsatt för idag så det är ingen skillnad.
Anders_S skrev:Nja det där vet jag inte om jag håller med om. Om jag flyttar midjan ända fram till framaxeln så är det endast den vikt som finns framför midjan som kommer skapa ett moment. Det momentet är traktorn redan utsatt för idag så det är ingen skillnad.
Om jag lägger midjan ungefär mitt emellan fram och bakaxel så kommer jag sannolikt också nå max moment. Detta beror på att vikten på motorn är lite i förhållande till lastens. All vikt som ligger bakom bakaxeln kommer verka att hålla nere momentet i midjan. Dock så kan man inte räkna med den positiva effekten av det då man inte kan säkerställa att man alltid kör med en viss längd på virket. Vissa gånger kör man fem meters stockar andra gången kanske 2.5 ved.
En traditionell skotare har större äverhäng än av denna konstruktionen skulle ha och det gör att momentet kan hållas nere en aning.
Se på denna t.ex.
http://www.valmet.se/Media/Images/Produ ... 3_stor.jpg
Vikten ifrån motorn och framvagnen om man nu kan kalla den det kan nog väga ut kranen men mycket mer är det inte.
Momentmässigt så är det ett kort lass på vagnen (tror jag) som kommer dimensionera midjan.
Parentes jag såg på tuben att en MB trac har 60% av vikten på framaxeln.
nutte skrev:Kan nån förklara för mej hur det här med variator funkar?, visst ja vet hur principen funkar, men vad avgör vilken variator som passar till vilken motor? för ta ex vis vimek 606, dom har väl variator å rem? eller har ja fel? var får man tag på tex variatorn till en sådan motor på kanske 30-40 hästar? eller äre samma variator som sitter på exvis vimek 101 typ?... lika så äre variator på alstorn? å terri?.... hur vet man vad för variator som krävs till vilken motor, å vart kan man få tag på variatorer?
Skogstomte skrev:Jag har för mig att man bör ha någorlunda balans på varje del. Vagnens tyngdpunkt bör ligga över vagnens axel/boggi och traktorns tyngdpunkt över traktorns axel/boggi eller en bit framför. Detta för att ekipaget ska bli så stabilt som möjligt. Gör man som diskuteras och svänger max kommer den att vilja välta utåt. Jag har hört att den rörliga grinden på framförallt mindre skotare betingas av balansen i första hand, lasset ska vara rakt över axeln/boggin. Lyckas man bra så har man litet moment i midjan.
stefan andersson skrev:Är det nån som funderat på o ta en gammal stamlunnare och göra en liten skotare av???
Midjestyrning finns o drivaxel, bara att flytta bakhjulet ett par meter o bygga lastyta,
Är ingen maskinbyggare men skulle inte det kunna funka??