Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Mindre griplastarkärra till MF165

62 inlägg 12493 visningar 8 följer Svara, dela mm...  

Re: Mindre griplastarkärra till MF165

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#867881Weimer verkar vara ett trevligt företag. Men de har väl inga lokala återförsäljare? Vad skulle det kosta att frakta en vagn upp till dig i Kalix?

Kranman

wigge  
Skogsola skrev:Weimer verkar vara ett trevligt företag. Men de har väl inga lokala återförsäljare? Vad skulle det kosta att frakta en vagn upp till dig i Kalix?

Hej, mellan tummen och pekfingret 7-10 k kostar frakten.
Inte bokat någon vagn än men den kändes attraktiv.

Användarvisningsbild

toker72  
#868294Har du kollat på Kranmans vagnar jag kör med en T5000 driven vagn och är nöjd finns naturligtvis utan drift också.

#868295Vi nömnde den i början av tråden. Vad har du framför din T5000?

Användarvisningsbild

toker72  
#868296Jag har en Branson 6225C

#868445Börjar också luta åt en T5000 bakom min Valtra A75. Vagnen kommer kanske kännas fjolligt liten. Men det handlar i första hand om att köra efter en Kranman P25. Driften kommer väl till pass för att följa P25 och det handar om massaved och någon enstaka klentimmerstock. Tittade på Multiforest och Farma 9 tons vagnar idag. Men det blir stora åbäken och lull-lull som man inte behöver. Kranman har ett rejält flerspakspaket som funkar utan el.

550  
#868448Liten kärra går väl köra med, men lyftkraften på kranen blir ofta begränsad då. A75 är ganska stor så det blir svårt att komma riktigt nära vindfällen. Miniskotare har fördelen med mindre bredd och längd så man kommer intill virket.
Kör du bara efter P25 så är det klart att du klarar lyfta allt med 5 tons också, men många har lite grovt att hugga emellanåt.
Har flerspaksventil på Mowin, enda elen är till vinschen. Dock utan drift, det är väl oftast elstyrt?

#868451Fanns en Mowi hos handlaren också och den såg inte fel ut. Men jag är lite skeptisk till att lasta virke med en parallellförd kran. Särskilt i trånga gallringar som det blir fråga om. Driven vagn under 200' känns mumsigt. Även om den är liten. Miniskotare går bort på grund av prisbilden.

Användarvisningsbild

toker72  
#868452Jag har kranmans 2 spak med separat spak till grip och utskjut valde till M56 kran så det blev utskjut väldigt bra känsla i ventilpaketet stor skillnad mot Kranman 1710 med flerspak som jag hade tidigare det var mera av on off typ. Har ju även drift och vinch på vagnen.

#868455Ett flerspaks ventilpaket ska ge så bra känsla som det går att få i ett konstantsflödesystem. Om det är anpassat till flödet och inte är lågbudgetgrejor som man kan misstänka vad gäller ATV grejor.

Användarvisningsbild

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#868469Weimer har ju också en mindre driven 5-tonnare, fast med större lastarea än kranmans..

#868470Helt klart ockå ett alternativ. Det finns en gammal tråd nånstans med jämförelse mellan dem. Kranman ska ha visning här i trakten på fredag. Får se om de har vagnen med och den inte är alltför anskrämligt liten. Att köra med 2,5 fub i lasset känns inte så upplyftande.

Användarvisningsbild

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#868471Har en patu 8 tunnare 2m2 lastarea, får med 6fub timmer, massa i fallande brukar landa på 4-5fub..
1737531941_1000002023.jpg

Kör med valtra 6400 framför, kan gå ner på en vägbredd som smalast ca 2.6m om det inte svänger eller lutar för mycket..

#868474Rejält lass har du där och rejäl traktor. Man måste nog upp i minst den storleken på vagn om man inte håller till alldeles i vägdiket.

ANDERS NYQVIST  
#868477Har en farma 9T D6.3 med Valmet 455 man kommer fram bra och kan köra in överallt nästan. Lite skillnad från tidigare ekipage bm400 och källefall 6.5T med 4,2m kran i 20år. Skulle jag ha en tvåhjuls driven traktor så är ju drift att föredra men då måste man ha extra pump. Tittade faktiskt på T5000 med drift till bm400 men kom över en ny farma billigt så det blev den.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).