Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Snabbare/bekvämare än en motorsåg? Vad hände sedan?

47 inlägg 21564 visningar 17 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: "Snabbare/bekvämare än en motorsåg?" Vad hände sedan??

svampbob  
alias skrev:
Uvskogen skrev:Såsom varande en Bisonman så har prövat med en P25. Utmärkt maskin på många sätt. Men jag så snabbt att det skulle bli omöjligt attfå lönsamhet i den. De gör jobbet lättare men inte lönsamt.
Men jag insåg något jag ska prova i höst/vinter. Det blir att behålla vinschmetoden men skippa kvist knivarna.
Med andra ord, jag kommer vinscha in helträd med Bison. Hålla dem på bekväm höjd och kvista med motorsåg. Får väl se om det blir en "fattigmans-P25". 🤔
(Har sålt min P25a)

Vore lite intressant att höra lite om hur du räknade på lönsamheten.

Timkostnad på P25:an resp. Bison? resp. ren manuellhuggning (direkta kostnader eller totalkostnader)?

Kapacitet på resp. koncept?

Jag vågar aldrig räkna på vad mina gallringsuttag (motormanuell avverkning) skulle belastas med för kostnad om jag skulle ha en vettig timlön för nedlagd tid.

MVH
Alias

Jag tror att hela virkesvärdet behövs för att betala omkostnader och en liten lön. Så kan man jobba i egen skog i kortare perioder men inte åt kund.

Själv räknar jag så om jag konsultar in över 1,5 milj så har det inte så stor betydelse vad nettot blir på årets resterande timmar som jag gör i skogen.
Imorgon får jag skogligt besök från Belgien och Luxemburg som vill se och diskutera skogsbruk. Det får gå på nöjeskontot.

Kranman
Användarvisningsbild

Lajodi  
#722955Spännande! Du för berätta mer om besöket från Belgien/Luxemburg; vad handlar det om?

Användarvisningsbild

svampbob  
Lajodi skrev:Spännande! Du för berätta mer om besöket från Belgien/Luxemburg; vad handlar det om?

Jag vet inte mycket men det är ett par skogsägare som vill träffa en skogsbrukare med egna maskiner i egen skog. Det visar sig imorgon vad dom vill veta och se.

Re: Snabbare/bekvämare än en motorsåg? Vad hände sedan?

Stegskördare  
#726259Som representant för småmaskin tillverkare så ser jag i den här tråden det som är mycket typiskt.
Det finns inget mellan motorsåg och stora skördare, om man ser vad som visas i media. Ser du en avverkning på TV så kan du vara säker att det är en Ponsse eller motsvarande. I tidskrifter skrivs det en hel del om gallringar då syns oftast en huggare med motorsåg. Men när sågs det senast en liten maskin dessa media?
Därför är jag mycket tacksam för den här tråden som ju verkligen söker mellan alternativet. Har inte ännu sett att ett alternativ med ett litet skördarhuvud på Rottne Blondin eller liknande. Det är ju en rimlig investering och är nog ett av de mest effektiva verktygen i den typ av gallring som här diskuteras.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#726263Skördaraggregat på skotare? Det blir aldrig bra. Stor maskin och dålig sikt. Trådstartaren har provat med Kesla på en Blondin.

Stegskördare  
#726272Keslan var väl vangsmonterad, ett hängande engreppsskördare är säkert bättre.

#726284Bättre men inte bra. Den enda jag sett som fått till det någorlunda hade en Mini 678. Där gick det att rycka bort hela lastredet med grind och bankar.

Heba  
#728271Likt dig uvskogen är jag också ute efter vinschning. Kvistningen kan jag ta manuellt. Jag provade vinschning med traktorkärrans vinsch förra vintern. Lite svårt att sikta rätt mellan kvarvarande granar men med mer övning kan det nog bli dugligt OK. Å andra sidan får man en begagnad radiostyrd lunningsvinsch för en rimlig peng. Med min lilla traktor utan hytt borde jag nästan kunna luta bakåt och se exakt var jag ska ställa mig. Det borde dessutom vara smidigare inne bland stickvägar. Vad tror ni, är det något att satsa på, eller fortsätta med vagnens vinsch?
Förr eller senare blir det kanske ändå en P25 och så kommer jag ångra att jag inte köpte på en gång

#728376Vinschgallring var populärt på 70- talet. Men man skaffar knappast en P25 om det bara är vinschning man är ute efter.

Användarvisningsbild

Mellberg  
#728381Finns inga begagnade P25or till salu, någon stans. Nypriset är minst 300.000 och vi självverksamma dör sakta bort. Om priset var 200.000 eller 150.000 skulle det bli perfekt för den som kan fälla, men inte orkar kvista .

Jag önskar att produktionen flyttas till ett lågprisland med bibehållen kvalite till ett grundpris på ca 150.000. 👍

Skulle nog beställa omgående eller inom en vecka. :mrgreen:

#728386Ska åka till fabriken nästa vecka och få en visning. 300' är närmast gratis för en presterande avverkningsmasin. Eller pengar i sjön om det är en leksak. Det vet vi inte än.

Användarvisningsbild

Lajodi  
#728389P25:orna har stigit i pris, de är väl en försäljningsframgång för Kranman. Visst låg de runt 200 k + moms när de introducerades?

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Mellberg skrev:Finns inga begagnade P25or till salu, någon stans. Nypriset är minst 300.000 och vi självverksamma dör sakta bort. Om priset var 200.000 eller 150.000 skulle det bli perfekt för den som kan fälla, men inte orkar kvista .

Jag önskar att produktionen flyttas till ett lågprisland med bibehållen kvalite till ett grundpris på ca 150.000. 👍

Skulle nog beställa omgående eller inom en vecka. :mrgreen:

Ska man gå efter andra liknande maskiner håller de andrahandsvärdet bra. Så kan du avvara 4500:- per år med 3% ränta på de extra 150000 den kostar så får du nog tillbaka större delen av de pengarna när/om du vill sälja.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#728398p25 kostar väl från ca 250 K

gissar du får igen pengarna när du säljer den om 10 år?

Användarvisningsbild

Mellberg  
Camaro1969 skrev:p25 kostar väl från ca 250 K

gissar du får igen pengarna när du säljer den om 10 år?

Men vad händer om Kellfri gör en dålig och billig kopia då?

Nej vi behöver en :-bd p25 light för 150´. Kranman marknaden är eran. :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).