alias skrev:Uvskogen skrev:Såsom varande en Bisonman så har prövat med en P25. Utmärkt maskin på många sätt. Men jag så snabbt att det skulle bli omöjligt attfå lönsamhet i den. De gör jobbet lättare men inte lönsamt.
Men jag insåg något jag ska prova i höst/vinter. Det blir att behålla vinschmetoden men skippa kvist knivarna.
Med andra ord, jag kommer vinscha in helträd med Bison. Hålla dem på bekväm höjd och kvista med motorsåg. Får väl se om det blir en "fattigmans-P25". 🤔
(Har sålt min P25a)
Vore lite intressant att höra lite om hur du räknade på lönsamheten.
Timkostnad på P25:an resp. Bison? resp. ren manuellhuggning (direkta kostnader eller totalkostnader)?
Kapacitet på resp. koncept?
Jag vågar aldrig räkna på vad mina gallringsuttag (motormanuell avverkning) skulle belastas med för kostnad om jag skulle ha en vettig timlön för nedlagd tid.
MVH
Alias
Jag tror att hela virkesvärdet behövs för att betala omkostnader och en liten lön. Så kan man jobba i egen skog i kortare perioder men inte åt kund.
Själv räknar jag så om jag konsultar in över 1,5 milj så har det inte så stor betydelse vad nettot blir på årets resterande timmar som jag gör i skogen.
Imorgon får jag skogligt besök från Belgien och Luxemburg som vill se och diskutera skogsbruk. Det får gå på nöjeskontot.
"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled"
- Richard Feynman
- Richard Feynman