Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Snabbare/bekvämare än en motorsåg? Vad hände sedan?

47 inlägg 17036 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Snabbare/bekvämare än en motorsåg? Vad hände sedan?

morslillaolle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#721996 För 13 år sedan (2008) skapade jag en tråd här på forumet som heter ” Inte en skördare, men snabbare/bekvämare än motorsåg...?”.
Så här skrev jag:

Hej alla!
Jag jobbar i 175 ha skog på min fritid, det blir ett par helger i månaden.

Jag jobbar mest i 1.a gallringar alternativt ogallrade bestånd, som behöver gallras och åldersjusteras. Jag använder motorsåg och en gammal Rottne Blondin skotare, som har ett antal fungerande år kvar.

Jag vill effektivisera mitt skogsbruk, har funderat på skördare, men kommit fram till att jag nog inte har de mek/service-kunskaper som krävs för skördare.
Det känns som det finns ett väldigt "gap" i utbudet mellan skördaren och motorsågen. (Nej, jag kommer inte köpa en traktor för att montera en gallringsprocessor.)

Tycker bara att det är underligt att inte någon har tillverkat någon mindre, driftsäker, relativt billig fällnings/processor..
Har sett Scorpion, de har en tvågrepps skördare, som dock kostar 900000kr. Det finns även en redskapsbärare från Hypro, som också kostar dryga halvmiljonen begagnad.
Jag ser snarare en investering på 200000-300000 kr som mer rimlig.

Någon som har något tips? Eller är det bara att vänta och hoppas att
att de hjälpmedel (tex Hypro o Scorpion) som nu finns skall bli äldre o krypa nedåt i pris på begagnatmarknaden. Eller varför inte en driftsäker skördare??!!

Tack för ett bra forum förresten!


[b]Vad hände sen?[/b] Jag redovisar detta så att andra i liknande situation kan få råd.

I stora drag kan man säga att jag utforskat detta i tre faser.

1.)Processor på skotare. Cirka 2014-2017.
Vi monterade en Kesla 40 på flaket av vår Rottne Blondin. Den metoden fungerade OK, men var helt enkelt lite för långsam ute i skogen. Jag fällde träden med motorsåg och lade sedan in de på stegmataren.

2.)Begagnad skördare. Cirka 2017 – 2019.
Vi köpte en Rottne 2004 från 2001. Jag var mycket väl medveten om att äga en så begagnad skördare skulle innebära en hel del reparation. men att det skulle vara så mycket fel var jag inte förberedd på. När den fungerade så var den otroligt effektiv och rolig att köra. Man ”flög” genom skogen och gallrade. Vi sålde den med flera fel, som var tydligt redovisade för köparen. Jag kan säga att jag inte var särskilt imponerad av de reparatörer som Rottne hade, även om de tydligt sade att maskinen var så gammal så de visste inte hur man ”skruvade” på den. Undantaget av Kent på Rottne.
Kommer jag någonsin äga en skördare igen? Det är mycket möjligt, men då skall den vara maximalt 10 år gammal eller ”Dyr”.

3.)Hjulburen processor. 2020 – pågående.
Vi köpte en Kranman P25 processor. Den har jag använt i drygt 150 timmar. Den är pålitlig och enkel. Till mitt ”försvar” så fanns inte den 2008, annars hade jag sannolikt köpt en sådan då. Skogsolle hade något liknande, men den var väldigt väldigt dyr.
Det går långsammare än en skördare, Så klart. Men. Det är väldigt långt mellan stickvägarna, så går man ut i den gallrade skogen, så är det mest det man ser. En gallrad skog. Inte en skog med ”täta” stickvägar för skördaren. Vinschen är på 30 meter. Om jag fick önska fritt så skulle jag kunnat betala 50 000 kr – 100 000 kr mer om den hade rullmatning istället för stegmatning. Det är ”flaskhalsen” i gallrandet. Tiden som jag står och stegmatar. Jag försöker därför i princip alltid att processa 2-3 träd samtidigt, vilket fungerar bra (en del grenar kvar).

Jag ska försöka lägga in länkar till filmer där jag jobbar med min gallringen.

Med processor


Med skotaren


Två filmer med timelapse när jag processar




Tack för ett bra forum!
Mvh Erik



   TS
Avatar Fallback

Re: "Snabbare/bekvämare än en motorsåg?" Vad hände sedan??

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#722006 Din skurk! 🤣 Jag som kämpat hela sista året med att försöka övertyga min "villhövertarm" att jag inte ska ha en sån.

Användarvisningsbild

Re: "Snabbare/bekvämare än en motorsåg?" Vad hände sedan??

Lajodi  
#722140 Mycket informativt! Imponerande att P25:an klarar flera träd åt gången på det viset du visar. Det måste ju öka takten en hel del när man lärt sig. (Jag fattar att det funkar bäst med kvistfri tall eller i vart fall klenare kvistar)

Användarvisningsbild

Re: "Snabbare/bekvämare än en motorsåg?" Vad hände sedan??

JohannesG  
#722193 Intressant att läsa!

Vad upplever du som de största fördelarna för dig med Kranman P25 jämfört med Kesla 40LF? Båda bygger ju delvis på samma princip.

Användarvisningsbild

Re: "Snabbare/bekvämare än en motorsåg?" Vad hände sedan??

morslillaolle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#722251 Skillnaden mellan Kesla 40 och Kranman P25.

När det gäller själva kvistningen och kapningen är mitt minne att det inte är någon större skillnad. Båda kvistar bra och kapar bra. Kranman använder ju hydraulolja som kedjeolja, så det innebär att man håller koll på hydrauloljenivån och fyller på vid behov. Kesla har en behållare för kedjeolja.

I övrigt så är det svårt att jämföra de båda i mitt fall. I ena fallet satt jag inne i skotarhytt och lyfte på träden med kranen, processade ut de på andra sidan och körde till nästa. Det fungerade OK, men lite för långsamt för mig.

   TS
Avatar Fallback

Re: "Snabbare/bekvämare än en motorsåg?" Vad hände sedan??

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#722266 Antar att det funkade så länge som du fick sitta i hytten. Men ska det vinschas dessutom.så blir det väldigt många moment.

Avatar Fallback

Re: "Snabbare/bekvämare än en motorsåg?" Vad hände sedan??

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#722345 Hade bestämt mig för att P25 är ett tillbehör för Alstor- och Bisonmän. Men om en Rottneman kan ha en och tycka att det funkar så kanske man får ta det under omprövning. Återstår att beräkna hur många gånger bommen ska köras fram och åter innan den har betalat sig.

Användarvisningsbild

Re: "Snabbare/bekvämare än en motorsåg?" Vad hände sedan??

jcbc  
#722479 Skulle du säga att timmarna som lades på att skruva på 2004an motsvarar förlusten i kapacitet med p25? Vi har själva en skördare och det är ju mycket skruvande. Nyfiken på om jag skulle få lägga mer eller mindre tid per m3 med en p25.

Avatar Fallback

Re: "Snabbare/bekvämare än en motorsåg?" Vad hände sedan??

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#722484 Hade en Timberjack 570. Förutom tiden att skruva så gick det åt en och annan komponent som inte var helt gratis. Men som redan sagts: Det är skitkul när det funkar.

Användarvisningsbild

Re: "Snabbare/bekvämare än en motorsåg?" Vad hände sedan??

morslillaolle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#722795 [quote="jcbc"]Skulle du säga att timmarna som lades på att skruva på 2004an motsvarar förlusten i kapacitet med p25? Vi har själva en skördare och det är ju mycket skruvande. Nyfiken på om jag skulle få lägga mer eller mindre tid per m3 med en p25. [/quote]

Svår fråga. Kan vara så.
Vår skog ligger 2½ bilfärd från mig, så det var en del av ekvationen "sälj skördaren".
Hade jag den ute i garaget hemma kanske jag skulle haft större tålamod.
Som det är nu, så vill jag att prylarna funkar när jag är där.
Jag har alldeles för mycket gallring att göra i många år, för att ha något större tålamod med att vänta på upptagna reparatörer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: "Snabbare/bekvämare än en motorsåg?" Vad hände sedan??

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#722796 Såsom varande en Bisonman så har prövat med en P25. Utmärkt maskin på många sätt. Men jag så snabbt att det skulle bli omöjligt attfå lönsamhet i den. De gör jobbet lättare men inte lönsamt.
Men jag insåg något jag ska prova i höst/vinter. Det blir att behålla vinschmetoden men skippa kvist knivarna.
Med andra ord, jag kommer vinscha in helträd med Bison. Hålla dem på bekväm höjd och kvista med motorsåg. Får väl se om det blir en "fattigmans-P25". 🤔
(Har sålt min P25a)

Avatar Fallback

Re: "Snabbare/bekvämare än en motorsåg?" Vad hände sedan??

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#722909 Då är man tillbaka på ruta ett då. Traktor med vinsch.

Avatar Fallback

Re: "Snabbare/bekvämare än en motorsåg?" Vad hände sedan??

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#722910 ... i en vajerkran.

Avatar Fallback

Re: "Snabbare/bekvämare än en motorsåg?" Vad hände sedan??

alias  
#722917
Uvskogen skrev:Såsom varande en Bisonman så har prövat med en P25. Utmärkt maskin på många sätt. Men jag så snabbt att det skulle bli omöjligt attfå lönsamhet i den. De gör jobbet lättare men inte lönsamt.
Men jag insåg något jag ska prova i höst/vinter. Det blir att behålla vinschmetoden men skippa kvist knivarna.
Med andra ord, jag kommer vinscha in helträd med Bison. Hålla dem på bekväm höjd och kvista med motorsåg. Får väl se om det blir en "fattigmans-P25". 🤔
(Har sålt min P25a)


Vore lite intressant att höra lite om hur du räknade på lönsamheten.

Timkostnad på P25:an resp. Bison? resp. ren manuellhuggning (direkta kostnader eller totalkostnader)?

Kapacitet på resp. koncept?

Jag vågar aldrig räkna på vad mina gallringsuttag (motormanuell avverkning) skulle belastas med för kostnad om jag skulle ha en vettig timlön för nedlagd tid.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: "Snabbare/bekvämare än en motorsåg?" Vad hände sedan??

HannuRöj  
#722949 Varför vinscha om man har en småskotare? 🤔
Går det inte att flytta maskinen från stubb till stubb och plocka virket..

De stammarna som jag har avverkat manuellt och skotat med traktor har jag inte kapat helt så hela stammen kan dras närmare och brytas av med kran. Det går mycket fortare och lättare än brossla eller vinscha.
Dock är inte alltid möjligt fälla toppen åt stickväg, men de har jag dragit med bogserings band. 13m på ett drag (6,5m+6,5m).

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).